Rengeteg hasznos tapasztalattal gazdagodtunk mindnyájan a Kosárérték és a Webshippy szeptember 17-ei közös eseményén. Vendégeink, – akik ugyan különböző szegmensekben, üzleti modellben és léptékben vannak jelen az e-kereskedelem területén – mindannyian jól működő webáruházat üzemeltetnek, és sok mindent megosztottak velünk a sikerhez vezető útjukról, aktuális problémáikról, üzletük működéséről. Az eseményről készült mood videót megtalálhatjátok a Facebook-oldalunkon.
A kezdéshez közeledve már jól látszott, hogy jócskán túllépjük az első meetup látogatószámát, hiszen száznál is többen jöttek el erre az alkalomra, amivel ki is nőttük a Szindbád Rendezvényház méreteit. Schmidt Zoltán, a Kosárérték főszerkesztőjének megnyitója után Perényi András, a Webshippy Fulfillments vezetője indította el a kerekasztal-beszélgetést, amire ezalkalommal is három vendéget hívtunk. Nagy örömünkre Várkonyi Balázs, az Extreme Digital alapítója és vezetője elfogadta a meghívást, így segítségével egy igazán nagyléptékű cég működésébe nyerhettünk betekintést. Heiszer Zsuzsanna, aki a hutoszuro.hu webshop megálmodója, a függetlenedés lehetőségeiről mesélt, és hogy a privát életünkben tapasztalt piaci résből hogyan lehet egy önműködő, jövedelmező üzletet létrehozni. Virág Gergely pedig a royaltuning.hu-tól arról beszélt, hogy egy speciális területen hogy lehet kitűnni a tömegből, és sikerre vinni egy webshopot.
Nem vagyunk egyformák – többféle út vezethet a sikerhez
A beszélgetés elején András a kezdetekről kérdezte a vendégeket. A három üzleti vállalkozás különböző időben indult, más-más piaci igény hívta őket életre, és célokban is mást tűztek ki maguk elé. Várkonyi Balázs mesélt a kilencvenes években berobbanó keresletről a számítástechnikai alkatrészek iránt, így jött az ötlet egy kis bolt megnyitásához, amely aztán az online értékesítésre koncentrálva nagyra nőtte ki magát: mára már kilenc országban van jelen. Heiszer Zsuzsanna a hutoszuro.hu ötletét saját életéből merítette, felismerve egy szűk piaci rést, és először egész kis tételben, majd egyre szélesebb körben kezdte a termékeket értékesíteni, amiben azóta is szinte egyedüli szereplő a piacon. Virág Gergely pedig próbálkozott a legkülönbözőbb termékekkel, és aztán személyes érdeklődése vezette az autótuning kiegészítők kereskedelméhez, és egy webshop elindításához.
Mitől lehetünk sikeresek, mitől fognak a vevők pont tőlünk vásárolni?
Annak ellenére, hogy mennyire különböző üzletet bonyolítanak, ebben a kérdésben mindhárom vendég hasonló véleményt fogalmazott meg: a legfontosabb az ügyfélközpontúság és a megbízhatóság, vagyis hogy vegyük fel a telefont, foglalkozzunk az ügyfeleinkkel, és hogy a vevőink egy komoly, hozzáértő cégnek gondoljanak minket. Persze sokat segít az is, ha folyamatosan meglátjuk a változó piaci igényeket, ahogy erre Balázs néhány slágerterméken (pl. digitális fényképezőgép és képkeret) keresztül rávilágított, amikkel aktuálisan jó üzleteket lehetett csinálni. Emellett a márkaépítés és természetesen az árképzés is rengeteget számít. Meg persze közös elem a rengeteg befektetett munka, ami elengedhetetlen a sikerhez.
Mik a fejlődés lehetőségei?
Ebben a kérdésben különböző utakról, tervekről hallhattunk. Gergely a növekedés lehetőségét jelenleg még főként a hazai értékesítés fokozásában látja, Zsuzsanna épp nekikezdett a nemzetközi terjeszkedésnek, Balázs pedig évek óta értékesít a környező országokban, és most egy komolyabb merger modell kiépítésén dolgoznak. Nyilván egy vállalkozás méretétől függően ez más és más, és jól kell tudni felmérni a hazai és nemzetközi konkurenciát, számolva a világpiaci szereplőkkel (pl. AliExpress), de mindenképp előrefelé kell nézni, és nagyot kell tudni álmodni.
Mit szervezzünk ki, és mit hagyjunk cégen belül?
Itt is különböző véleményeket fogalmaztak meg a vendégek. Az Extreme Digitalnál kevés dolog van jelenleg kiszervezve, de azt Balázs is megerősítette, hogy ez sok területen jó megoldás lehet, és ők is törekednek erre. A hutoszuro.hu-nál szinte a teljes folyamat kiszervezésre került, és Zsuzsanna jelenleg kizárólag a koordinálással foglalkozik. A royaltuning.hu pedig klasszikus egyszereplős üzlet, de egy-két dolgot, pl. a szállítást vagy a webshop kiszolgálását Gergely is külső cégre bízza. Ezek alapján úgy tűnik, hogy megéri bizonyos feladatokat kiszervezni, illetve a vállalkozás léptékétől függően akár szükséges is lehet.
Black Friday? Belemenjünk-e a versenybe?
A Black Friday kapcsán különböztek leginkább a vélemények a két kisebb és a nagyobb webshop vezetője közt. Zsuzsanna nagyon ellenezte mind kereskedőként, mind vásárlóként, Gergely pedig egyenesen elvetendőnek tartotta. Balázs is elismerte az ezzel kapcsolatosan felmerülő problémákat, de az eredmények szempontjából úgy látja, hogy számukra mindenképp megéri beszállni az akciókba, amelynek eredményeire konkrét számokat is említett. Nyilván egy vállalkozás méretétől és termékkörétől is erősen függhet a kérdés, úgyhogy ebből a vitából nem alakult ki konszenzus.
A kerekasztalt követően a résztvevők kérdezhettek a vendégeinktől, majd bemutathatták saját vállalkozásukat, és volt lehetőségük egymástól is kérdezni. Ezután még sokáig maradtunk, és jó beszélgetések, sztorizások és hasznos kapcsolatok alakultak ki. Az egész eseményt remek hangulat, barátságos légkör kísérte végig. Részünkről alig várjuk a következőt!