Új, ezen a területen kissé szokatlan csatornát indított szeptemberben a Google: ezentúl havi rendszerességgel jelentkeznek a YouTube-on a Google Search News epizódjaival. Erről a Webmaster blogon adtak hírt, egyben megosztva az első részt. A sorozat a keresővel kapcsolatos aktuális hírekről, frissítésekről, változásokról és új fejlesztésekről szól; elsősorban rendszergazdáknak, weboldal üzemeltetőknek, webfejlesztőknek és SEO szakembereknek célozzák.

A Google Search News-t tehát valójában a blogon megírt aktualitások összefoglalójának szánják, mindezt “híradós köntösben”, kissé könnyed hangvételben előadva. Az első részt szeptember 26-án publikálták, amelyben a cég svájci részlegénél dolgozó John Mueller webmaster trendelemzőt láthatjuk műsorvezetőként, aki ugyan kissé hanyag eleganciával, de kedves humorral adja elő nekünk a vállalattal kapcsolatos híreket (arról nincs adatunk, hogy rendelkezik-e televíziós múlttal, de valószínűleg nem).

Az első rész a következő témákat érinti:

  • A Search Console eszköz frissítése. A népszerű elemző alkalmazás átalakítását még 2018-ban jelentették be, majd a béta verziót követően múlt hónapban kivezették a régi felületet, és szeptember 9-e óta csak a megújult eszköz elérhető. Láthatunk néhány screenshotot is, illetve egy rövid beharangozót a alkalmazásról, amelyben John megemlíti, hogy még néhány elem a régi verzióból lett átörökítve, de folyamatosan dolgoznak a fejlesztéseken.
  • Változások a webmasters office hours kapcsán. Ez az ügyfélszolgálati csatorna korábban a Google+-on keresztül volt hozzáférhető, aztán idén átöltözött a YouTube-ra. Itt lehetőségünk van előre megadott időpontokban közvetlenül kérdezni a cég munkatársaitól, és akár beszélhetünk velük élő videohívásban is, amelyet aztán feltöltenek a YouTube csatornára.
  • A kimenő linkek “rel” attribútuma két új értéket vehet fel. Az eddigi rel=”nofollow” megjelölésen kívül, amelyet az olyan lineknél használhattunk, amelyeket nem szeretnénk, hogy a kereső az oldalunkhoz kössön, mostantól alkalmazhatjuk a “sponsored” és az “ugc” (user generated content) értékeket is. Előbbi a szponzorált linkek megjelölésére szolgál, az utóbbival pedig az oldalunk felhasználója által létrehozott tartalmakra (pl. hozzászólások és fórumbejegyzések) mutató linkeket tudjuk minősíteni.
  • Az önreklámozó értékelések tiltása a bővített kivonatokban (rich snippet). Azok az értékelések (vagyis review eredmények) amelyeket az adott oldal kezelői adtak meg, vagy harmadik féltől származó widgetek generáltak, az üzleti célú oldalaknál letiltásra kerülnek. Erről korábban részletesen is írtunk.
  • Új meta tag-ek és attribútumok ahhoz, hogy mi jelenjen meg a találatainknál. Szeptember 24-étől lehetőségünk van arra, hogy az új tag-ek segítségével megmondjuk a keresőnek, hogy hány karaktert, milyen méretű képet és milyen hosszúságú videórészletet jelenítsen meg a találatokban. Tervbe vették azt is, hogy egy html attribútum (data-nosnippet) hozzáadásával azt is jelezni lehessen, hogy milyen szövegrészletet nem szeretnénk megjeleníteni. Ennek bevezetését későbbre, de még ebben az évben ígérik.
  • Webmaster konferenciák világszerte. Végül beszámolnak sikeres konferenciákról a világ számos pontjáról (Kuala Lumpur, Ho Si Mihn-város, Szapporo), amelyekről néhány csoportképet is láthatunk, illetve további hasonló események is várhatóak, amire szívesen látnak mindenkit.

Zárásképpen egy kevésbé informatív, de vicces időjárásjelentést láthatunk, amiből megtudhatjuk, hogy Svájcban ősszel az időjárás lehet bármilyen. A videó jelen cikk írásakor kb. 40.000 megtekintésnél jár, ami a Google Webmasters YouTube csatorna 316.000 feliratkozójához képest egyenlőre kissé szerény eredmény, de a kommentelők nagyrészt üdvözlik a kezdeményezést. Vitathatatlan előnye, hogy a Google aktuális híreit megtudhatjuk öt percben, és ha valamelyik érint bennünket, a hozzá kapcsolódó blogbejegyzés linkjét is megtaláljuk itt, amiből bővebben tudunk tájékozódni.