Ismert és bevált, mégsem túl gyakran alkalmazott gyakorlat az e-kereskedők körében, hogy a csomagokba a megrendelt termékeken kívül valamilyen egyéb tárgyat is elhelyeznek. Ezeket a legtöbbször meglepetésnek szánt dolgokat angolul packaging insert-nek nevezik, amit nagyjából csomagbetétnek fordíthatunk. A vásárló természetesen nem fizet a csomagbetétért, ami a kereskedő számára sokoldalú marketing- és promóciós eszköz, amely arra szolgál, hogy fokozza az ügyfélelégedettséget, lojalitást építsen és természetesen növelje a bevételt.

A webáruház mindegy egyes rendelésnél megmérettetik. Vagy alulmúlja a vevő elvárásait vagy találkozik azokkal – de akár meg is haladhatja őket. Ebben az iparágban elég sok olyan faktor van, amit nem lehet kontrollálni, vagyis rajtunk kívül álló okok miatt is könnyűnek találtathatunk. Ha viszont minden rendben megy és a posta is úgy akarja, a vevő elvárásai szépen kielégülnek. Van viszont néhány apróság, amik használatával túl is szárnyalhatjuk az vevő elváráshorizontját. Ilyen például a csomagbetét is.

A csomagbetétek legfőbb előnyei

  • Olcsó: egyáltalán nem szükséges nagy összeget beruházni ahhoz, hogy elkezdjük. Az ebben a cikkben hozott példák egyike sem drága, mégis hatékony.
  • Jól célozható: hiszen akinek küldjük, már vásárolt tőlünk, tehát sok információnak birtokában vagyunk, köztük a legfontosabbnak: tudjuk, mit vett.
  • Az üzenet célbajuttatásának nincs külön költsége: a csomag szállítási költségét amúgy is ki kell fizetni, így csak jobban kihasználjuk a lehetőséget.
  • Keresztértékesítés lehetséges: mivel tudjuk, mit vett a vásárló, jól célzottan ajánlhatunk neki másik terméket.
  • A beragadt készletek likvidálása: a nehezen mozgó áruk marketingköltséggé konvertálhatók, ha csomagbetétként kiküldjük ezeket, jó kapcsolatot építhetünk vevőinkkel, így hasznot hoznak.
  • Hűséget kapunk cserébe: a fogyasztók hajlamosabbak az olyan márkákat választani, amelyek értékelik őket. A csomagbetéteket jól alkalmazva a vásárló különlegesnek érzi magát, lojalitása épül.

A csomagbetétek öt legjobb típusa

Egyszerű, igaz? Csak dobjunk egy szórólapot vagy egyszeri tízszázalékos kupont minden dobozba, kész is. Vagy nem. Nagyon sok lehetőség van arra, hogy több hozzáadott értéket adjunk a dologhoz, ezáltal pedig ténylegesen építsük az ügyfelek lojalitását. Nézzük a legjobbaknak tartott típusokat.

1. Kedvezményes ajánlatok

A kedvezményes ajánlat egy magától értetődő és bevált, így méltán népszerű eszköz. Persze, küldhetnénk emailen is. De nem sokkal jobb biztosnak lenni abban, hogy ajánlatunk a vevő két keze között végzi, nem pedig a spam mappában vagy az olvasatlanul olvasottnak jelölt levelek között? Ráadásul kézzelfogható emlékeztető, ami fizikailag szem elé kerül. Nyomtassuk névjegy méretű kártyára, ami könnyen befér a pénztárcába és kitűzhető egy üzenőfalra.

Fontoljuk meg rögtön kettő küldését azzal a felszólítással, hogy az egyiket a vásárló nyugodtan adja tovább egy barátjának. Szép gesztus, hírünk pedig egy barát ajánlásával terjed.

És hogy mit ajánljunk fel? Ingyenes szállítást a következő rendelésre, fix vagy százalékos kedvezményt a következő vásárlás értékéből, ajándékot a legközelebbi rendeléskor, ingyenes frissítést, extra szolgáltatást. Bármit, ami nekünk olcsó, a vásárlónak pedig értékes.

2. Termékminták

Kiváló eszköz, több szempontból is. Egyrészt a termékmintákhoz a viszonteladó sokszor fillérekért vagy akár ingyen is hozzájuthat a nagykereskedőtől, a gyártótól vagy a márkaképviselettől. Másodsorban pedig remek lehetőség olyan termék keresztértékesítésére, amiről eddig talán a fogyasztó nem is hallott, illetve amit régen ki akart már próbálni. De legyünk egyszerűek: ha három terméket árulunk, az A árut megrendelőnek küldjünk egy mintát a B és a C termékből is. Garantáltan működik.

3. Kisebb ajándékok

Az ajándékok hatásukban hasonlók a termékmintákhoz, csakhogy kevésbé tűnnek olcsónak és direktnek, így a vásárló különlegesebbnek érzi magát, vagyis jobban örül a meglepetésnek és nem érzi úgy, hogy csupán reklámozunk neki valamit. Az ajándék egyébként komoly pszichológiai kulcsinger is: a reciprocitás törvénye szerint a megajándékozottban erőteljes vágy keltődik a szívesség viszonzására. Így a vásárló nemcsak elégedett lesz, de bizonyára hamarost ismételten rendel tőlünk valamit.

4. Köszönőkártyák és személyes üzenetek

A legegyszerűbb, legolcsóbb és egyben a leginkább személyes csomagbetét a kézzel írott köszönőkártya. Egy ilyen egyszerű lapocska küldése olyan gesztus, ami hatékonyan építi a lojalitást. Különösen kisebb vagy új webáruházak esetén erős, hiszen versenyelőnyt jelent: a nagy cégek nem tudnak ilyet. Kovácsoljunk előnyt ebből.

Vegyünk jó minőségű papírt és írjunk rá pár kedves szót, semmi ördöngősség. Használjuk a vevő nevét a megszólításban, majd fejezzük ki hálánkat, amiért tőlünk vásárolt. Írjunk valamilyen konkrétumot az ügylettel kapcsolatban, például utaljunk a termék használati módjára. Végül ajánljuk fel szolgálatainkat a jövőre nézvést, köszönjünk el, és mindenképpen írjuk alá a lapot.

5. Értékelések kérése

A vevő számára a webáruházzal fennálló viszonya véget ér, amint kézhez veszi a csomagot. Legalábbis klasszikusan. De mi persze nem ezt szeretnénk. A legtöbb ember számára a csomag belseje a legjobb hely, ahol arra kérhetjük őt, hogy értékelje a termékeket és a webshopot az interneten, illetve írja meg tapasztalatait a közösségi médiában. Így több legyet ütünk egy csapásra, a legfontosabb pedig a lojalitást, ami épül ezáltal.

Hozzáadott érték és lojalitás

A csomagbetétek több értéket adnak hozzá a lezajlott tranzakcióhoz, így webáruházunk meg tudja haladni a vásárlónk elvárásait azzal kapcsolatban, mit is kap ő az üzlettől, amit velünk kötött. Plusz a megfelelő ajánlatot teszik a legjobb időben és a tökéletes célcsoportnak. Bölcsek köve persze nincsen, minden áruház más, ezért mindig próbálkozzunk többféle eszköz tesztelésével és folyamatosan elemezzük a tapasztalatokat. Így építhető kiváló vásárlói élmény és fogyasztói lojalitás, mindez pedig a profit növekedését hozza el a vállalkozás számára.