Ahogy közeledik az év vége, a sajtó késztetést érez arra, hogy összefoglalja a gazdasági ágazatok trendjeit. Ami ezen belül az elektronikus kereskedelmet illeti: mindegyik összesítés a gyors és költséges technikai fejlődésről szól. Ez azt sejteti, hogy aki kizárólag egy országon belüli eladásaiból megélni, annak egyre nehezebb lesz a dolga. Export nélkül legfeljebb félkarú óriás lehet.
Az elektronikus kereskedelem lélegzetelállítóan gyorsan változik. Az ágazat vállalkozásainak tulajdonosain múlik, hogy lépést tudnak-e tartani ezzel – írta Nicolette V. Beard, a Bigcommerce szoftverfejlesztő cég honlapján megjelent cikk szakértő szerzője a 2024-es trendekről általánosságban. Senki sem tudja megmondani, hol fog tartani az online kereskedelem öt vagy tíz év múlva, ám a trendek óriási technológiai változásokról tanúskodnak.
Ez is érdekelhet
Ahhoz, hogy egy cég versenyképes maradjon, új technológiákat kell bevezetnie és képesnek kell lennie alkalmazkodni a vásárlók viselkedésének korábbinál is gyorsabb változásához. Az Amazon születésének évében, 1999-ben, amikor ez a cég csak egy online könyvkereskedő volt, az e-kereskedelem az Egyesült Államokban a teljes kiskereskedelem 0,06 százalékát tette ki.
A hivatalos amerikai adatok szerint ez 2024 második negyedévére 16 százalékos arányra ment fel. Globális szinten 2023-ban az online kereskedelem értéke a teljes kiskereskedelem 15,6 százalékát adta. Az előrejelzések szerint ez az arány a 2027-re 20,6 százalékra megy fel. Ez jelzi, milyen jövő áll az ágazat előtt.
Informatika a négyzeten: ez a leginkább vibráló terület
A kiterjesztett valóság (Augmented Reality, AR) magával ragadó élményt hoz az emberek otthonába, amikor shoppingolnak a virtuális térben – emeli ki a technológiai trendek közül a Forbes magazin cikke. Lehetővé teszi, hogy ne csak elképzeljék a termékeket, hanem azokat vizuálisan is megjelenítsék különböző környezetekben. Mind a Forbes, mint Beard az Ikeát hozza példának ezen a területen, amelynek alkalmazása lehetővé teszi, hogy a vásárló a kínálatban szereplő bútorokat elhelyezze a saját nappalijában. Ez a lehetőség hozzátartozik a vásárlói élmény tágabb fogalmához, ami a vásárlók megtartásának még tágabb halmazának része.
A személyre szabott vásárlás korábban a keresztajánlatokban merült ki. Az idei év trendje a mesterséges intelligenciával támogatott adatfeldolgozás, ami már-már belelát a vásárlók fejébe. Mindez kiegészülhet a személyre szabható hűségprogramokkal – emeli ki a Forbes cikke. Hasonló a helyzet az előfizetéses modellekkel, amelyek a személyre szabhatóságtól függetlenül is 2024 sikertörténetei közé tartoztak.
Az sem mindegy, milyen eszközről vásárol a vevő
Az „eszközök mindenekelőtt” gondolkodást ajánlja Scott Gillett, a Whistl & Parcehub logisztikai cég nemzetközi üzletfejlesztési menedzsere Linkedin posztjában. A technológia fejlődését kifejezetten az online export nézőpontjából vizsgáló bejegyzésében arra utalt ezzel, hogy az e-kereskedelem forgalmának immáron több mint felét (nagyjából 55 százalékát) mobileszközökről generálják a vásárlók.
Beard megjegyzi ezzel kapcsolatban, hogy a vásárlások átterelődése folytatódni fog. Egyre szélesebb körben terjed el ugyanis az 5G mobiltechnológia használata, ami javítja az mobileszközök kínálta digitális élményt. Amit eddig asztali gépen lehetett kívánatossá tenni, azt a jövőben a mobilokon is hasonlóan lehet majd tálalni a potenciális vevők elé.
Gillett kiemeli még a shoppable videók terjedését. Ezek lehetővé teszik, hogy a látott tartalomban kinézve egy terméket a vevő néhány kattintással megszerezhesse azokat. Várakozások szerint ennek növekedni fog a szerepe a jövőben. Ugyanez igaz a hangvezérléses vásárlásra, ami már 2022-ben megjelent, de csak a következő években alakíthatja át igazán azt, ahogy a kerekedő kínálja a termékeit és kapcsolatba lép a vásárlókkal.
Észrevétlenül összekeveredve a virtuális valósággal
A MI által generált képes tartalmak láthatatlanul összefolynak a valósággal a marketingben – emelte ki a trendek közül a Publicis Sapient technológiai szolgáltató összefoglalója. A mesterséges intelligencia egyre inkább valósághű, hihető videókat produkál, így a marketingeseknek „csak” az a feladat maradt, hogy ezeket személyre szabottá, a különböző választóközönségekhez alkalmazkodóvá tegyék.
Ez az összefoglaló kiemel két további viszonylag friss trendet. Az egyik a beszélő szájak, azaz az inluencerek megjelenése termékek promotálásában. A fogyasztók egyre inkább keresik a hiteles információforrásokat a termékekről, és egy részük legalábbis részben a véleményformálókban találta meg ezt fórumot. A fogyasztók 45 százaléka az interneten néz utána a kiszemelt portékának 41 százalékuk a róla szóló beszámolókat tekinti hiteles forrásnak.
A Publicis Sapient szerint az idei év egyik kibontakozó trendje a használt termékeket értékesítő portálok előretörése. Az embereknek kevesebb a pénzük, emellett sokan úgy gondolják, hogy a környezet védelmét szolgálják, ha másodkézből vásárolnak. Egy felmérés szerint az Egyesült Királyságban például már tízből négy vevő fordult meg virtuális használtcikk-boltokban. A C2C üzlet virágzik.
Előrekerült az export a prioritási listán
Ha már felmerült a környezetvédelem ügye, minden összefoglaló felhívja a figyelmet arra, hogy a fogyasztók egyre inkább környezettudatosak, amihez alkalmazkodniuk kell az e-kereskedőknek is. Versenyelőnyt jelent, ha egy webáruház igazolni tudja, hogy tevékenységét a lehető legfenntarthatóbb módon végzi. A Forbes a 2024-es trendekről készült összefoglalója végén ad egy listát arról, mik a legfontosabb kérdések, amelyeket az online kereskedőknek 2024 végéhez közeledve fel kell tenniük maguknak. Ennek élén természetesen az örök feladvány szerepel:
Kik alkotják az állandó fogyasztói bázisomat és mit kell tennem annak érdekében, hogy megtartsam őket lojális vásárlóként?
A második kérés azonban olyasmire vonatkozik, amit ugyan nem hangsúlyoznak külön a trendösszefoglalók, amelyek elvesznek a technológia csodáinak ismertetésében, de minden bizonnyal egy külön trendről van szó. Melyek azok az új piacok, amelyekre ki akarom terjeszteni a tevékenységemet a jövőben? Magyarán: a gazdasági lap szakírói szerint immáron az online export az e-kereskedelem második legfontosabb területe.
Az export mögötti harmadik hely a biztonságé, nevezetesen azé a kérdésé, hogy milyen lépéseket kell megtennie az e-kereskedőnek vásárlói, pénzügyi és vállalati adatainak védelme érdekében.