AI technológia segíti a kereskedőket és a vásárlókat a távolságtartásban

Voxel51: AI technológia segíti a kereskedőket és a vásárlókat a távolságtartásban

A koronavírus-járvány úgy tűnik, lenyugvó periódusba lépett, de hogy ténylegesen a vége felé közeledik, vagy csak idő kérdése az újabb hullám, még nem tudni biztosan. Mindenesetre a társadalmi élet és a gazdaság újraindul, ezzel párhuzamosan a kereskedőkre is új feladat hárul: megadni a távolságtartás lehetőségét dolgozóiknak és vásárlóiknak.

Az új szükségletek villámgyorsan új platformokat teremtenek, ahogy az már lenni szokott napjaink internetes mindennapjaiban. A Voxel51 nevű startup megoldása képes monitorozni a bolti forgalmat és azonosítani a túlzsúfoltságot. A cég fizikai távolság index (PDI) névre keresztelt metrikája élő videókép alapján számítógépes modellezéssel mutatja meg az emberi tevékenység mértékét egy adott helyen és időben.

Voxel51: AI technológia segíti a kereskedőket és a vásárlókat a távolságtartásban

A PDI (narancs) és az esetek számának (kék) időbeni alakulása Miamiban 

A vállalat egyik alapítója, Jason Corso elmondta: a fizikai távolság mérése a COVID-járványt megelőzően nem volt éppen az érdeklődés középpontjában, cégük elsősorban mozgóképes platformot fejleszt, amit képi és videós képességeket igénylő alkalmazások gyors felépítésére lehet használni.

Amikor a pandémia beütött, és az emberek elkezdtek otthon maradni, a Voxel51 keresni kezdte azokat a lehetőségeket, ahol a megváltozott igények közepette segítséget nyújthat. Az alapító azt mondja, kezdetben azért indították el az alap videós platformjukra ráépülő fizikaitávolság-motor fejlesztését, hogy növeljék a társadalmi tudatosságot. “Egy eszköz, ami arról ad információt az embereknek, hogy nincsenek egyedül” – magyarázza Corso. Korai bepillantást engedett a járvány társadalmi hatásaiba annak elemzése, hogyan változik meg a humán forgalom mintázata a városi csomópontokban.

Újraindul a bolti értékesítés

Most a vásárlók újból kimerészkednek otthonukból. A kereskedő szeretné a boltjában tudni ezeket az embereket, de biztonságosan. Corso szerint a Voxel51 megoldása segít a megelőzni a problémákat, mégpedig számlálókapuk telepítése és a nyitvatartás meghosszabbítása nélkül. Elképzelésük szerint a kereskedőnek rendelkezésre állna egy irányítópult, ahol makró nézetben látná a vásárlókat a bolt belső tereiben és a parkolóban is, külön figyelni lehetne a közlekedőterek és áruházi osztályok forgalmát és zsúfoltságát – kvázi valós időben, percenkénti frissítés mellett. Így a bolt tulajdonosa vagy az üzletvezető bármikor be tud avatkozni, amikor szükséges, például a vásárlótér átmeneti lezárásával.

A technológia nemcsak a kereskedők, hanem a fogyasztók számára is nagyon hasznos lehet, mert segíthet eldönteni, mikor menjenek vásárolni, hogy a lehető legkevesebb emberrel kelljen egy légtérben tartózkodniuk. A vásárló az üzletbe lépés előtt percre pontosan ellenőrizheti mobiltelefonja kijelzőén, mekkora épp a zsúfoltság a boltban, valamint a történeti adatok feldolgozásával becsléseket kaphat a jövőről. Így a vásárlók akkorra tervezhetik a vásárlást, amikor kevésbé valószínű, hogy tumultus alakul ki, vagyis szívesebben merészkednek az üzletekbe ennek a módszernek a használatával.

Mivel élő videós hírcsatornákról és azok képeinek felhasználásáról van szó, több rétegben fogalmazódhatnak meg adatvédelmi aggályok egy ilyen rendszerrel kapcsolatban. A legkomolyabb ilyen talán a videó feldolgozásakor alkalmazott egyénfelismerés, ami mostanában kormányzati szinteken is sok kritikát kap például az Egyesült Államok rendvédelmi szerveinek munkájával kapcsolatban. A Voxel51 szoftvere biztonságos, vagyis nem teszi lehetővé az egyének visszakeresését. A videócsatorna képén látható emberek arcát és felsőtestét veszi mintául, hogy megkülönböztesse egymástól az egyéneket. Ezután olyan pixelmanipulációs eljárásokat alkalmaz, amikkel visszafordíthatatlan módon elmossa a személyi azonosításra alkalmas információkat, vagyis a vásárlók semmilyen módon nem kereshetők vissza.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!