Majdnem minden ötödik értékesített terméket voltak kénytelen visszavásárolni az amerikai kiskereskedők 2021-ben, összesen mintegy 761 milliárd dollár értékben. Az összeg nagyságát jól jelzi, hogy az így kieső forgalom nagyobb, mint amit az Egyesült Államok 2020-ban honvédelemre költött.
A hagyományos bolti lopások mellett egyre komolyabb veszélyt jelentenek az áruk visszaküldésével kapcsolatban elkövetett visszaélések, amelyek dollárban mérve is milliós károkat okoznak a kereskedőknek. Az amerikai Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (National Retail Federation) és az Apriss piackutató által végzett közös kutatás szerint a visszaváltott termékek közel 10 százaléka bűncselekményhez köthető.
A kutatás 2021 őszén készült, az októberi-novemberi adatoknak köszönhetően a felmérés már az ünnepi szezon során mutatkozó fogyasztói magatartást is bemutatja, melynek a főbb megállapításai a következők:
- A visszaküldött áruk értéke 2020 novembere és 2021 októbere között összesen 761 milliárd dollárra rúgott az amerikai kiskereskedelemben.
- Minden elköltött 1 milliárd dollár termékből végül 166 millió dollár értékben vissza is küldték a vevők a kereskedőknek a megvásárolt árukat.
- Minden 100 dollár értékben visszaküldött termékből legalább 10 dolláros, visszaélésekre is visszavezethető kára keletkezett a kereskedőknek.
- Az áru visszaküldés lehetősége számos alkalommal olyan kockázatokkal jár, mint a ruhapróbálgatás (amikor egyszerűen a vevő csak megnézi a ruházati terméket, majd a kereskedő kontójára visszaküldi), a bolti lopások vagy egyéb csalások.
A kutatás szerint az áruk visszaküldésének lehetősége – az ezzel kapcsolatos károk ellenére – továbbra is számos lehetőséget rejt magában, már ami a vevők megszerzését illeti. A többcsatornás értékesítési modellel dolgozó kereskedők szerint azok a vásárlók, akik a fizikai értékesítési ponton váltanak vissza terméket, legtöbbször az online felületeken költik el az így visszakapott összeget. A megfelelően menedzselt visszáru tehát egyben remek lehetőség is a már megszerzett és megismert vásárlók megtartására.
A legnagyobb kihívást a termékek visszaküldésével kapcsolatban az amerikai kereskedők szerint a következők jelentik:
- Jelentősen megnövelik az eladással kapcsolatos költségeket.
- Számos alkalommal előfordulnak csalások, illetve olyan termékvisszaváltások, amikor a vásárló már használta az adott terméket, és úgy akarja visszakapni a pénzét.
- A visszaküldött termékek logisztikájával kapcsolatban keletkező költségek és az áruk újbóli listázása között eltelő meglehetősen hosszú idő.
- A vásárlók által nem megfelelően dokumentált cserefolyamatok.
- A termékek újbóli értékesítésével és csomagolásukkal járó munka.
- A területen egyre inkább szervezett bűnözői csoportok.
- Az elveszett/sérült termékcsomagolások miatt kieső bevételek.
A termékek visszaküldésével kapcsolatos visszaélések és az okozott károk persze kezelhetőek, ezt azonban tovább nehezíti az amerikai piacon vásárlók körében meglehetősen népszerű, online vásárlások hagyományos boltokban történő visszaváltása. A Buy-Online-Return-In-Store, azaz BORIS, meglehetősen kényelmes és rugalmas lehetőséget teremt a termékek visszaváltására, de egyben számos visszaélésre is lehetőséget ad.
A legnépszerűbb módszer az online termékek helyszínen történő visszaváltása, amelyet a kereskedők aztán, hogy elkerüljék az elektronikus készletre való visszahelyezést, nyomott áron, helyben próbálnak meg eladni, amelyet a korábbi vevővel összejátszó vevő azonnal meg is vásárol.
A termékek visszaküldésével kapcsolatos csalások jelentősen növelhetik a kereskedők költségeit és egyben hatalmas adóbevétel-kiesést is okoznak. Az átlagfizetéseket alapul véve, amely évi 35800 dollárt jelent egy alkalmazott esetében, közel kétmillió munkahely megszűnésével járó anyagi károkat okozott tavaly az amerikai kiskereskedelemben a jelenség.
A kereskedelmi szövetség megállapításai szerint a termékvisszaküldések miatt meghiúsuló kereskedelmi tranzakciók egyben közel 5 milliárdos szövetségi és 1.6 milliárdos helyi adóbevétel-kiesést is jelentettek a kormányzat számára.