A fizikai boltok bezárása miatt az online térbe kényszerültek a helyi üzletek vásárlói is, akik ideális célközönséget jelenthetnek az e-kereskedőknek. Ezen vásárlók eléréséhez foglal össze néhány megfontolandó szempontot cikkében a PracticalEcommerce.  

Az év ezen szakában általában számvetést készít az ember az előző évről, és azt vizsgálja, hogy milyen karácsonyi és ünnepi forgalmat sikerült realizálnia az elmúlt év végén. Egy normális időszakban minden bizonnyal ezt kellene tennünk, de közel sem volt normális sem az elmúlt karácsonyi szezon, sem az egész tavalyi év.

Egy biztos: 2020 mindenképpen a koronavírus éve volt. A 2019 decemberében emberről emberre terjedő COVID-19 teljesen átírta a korábbi játékszabályokat, és semmi sem lesz már ugyanolyan, mint előtte. A kereskedőknek meg kellett tanulnia, hogy főként azzal érhetnek el sikereket, ha a helyi közösségeket szolgálják ki, hiszen az emberek túlnyomó többsége otthon maradt. Ebben a szemléletben pedig van potenciál az e-kereskedők számára is.

Az internet persze továbbra is globális elérést nyújt, ami egyben óriási vásárlói közönséget is jelent, de ezért a rengeteg felhasználóért egy hatalmas piacon kell megküzdenünk. A sok vevő mellett rengeteg eladó is versenyez a felhasználók figyelméért, akiknek már a kiszolgálása is globális logisztikai kihívást jelent, és belekényszerülünk egy erős árversenybe is.

Ha tehetjük, szerezzünk vevőket helyben!

Nem vitás, hogy a helyi vásárlók elérésében legkönnyebben SEO-val érhetünk el sikereket. Arról, hogyan használjuk a keresőoptimalizációt arra, hogy növeljük a helyből érkező organikus elérések arányát, egy külön cikkben már foglalkoztunk korábban.

A közeli vevőket kiszolgálni mindig jóval olcsóbb és egyszerűbb, mint a távolabbiakat. Például annak a kockázata, hogy egy csomag elvész, jóval alacsonyabb, mint mondjuk nemzetközi szállítás során. A logisztikai problémák megoldásában a helyi szolgáltatók mellett opcionálisan magunk is megszervezhetjük a saját kiszolgálási részlegünket. A lényeg, hogy mindenképpen olcsóbban tudjuk helyben kiszállítani a megrendeléseket, mint nemzetközi cégek segítségével.

A helyi vevőkkel kapcsolatban jóval kevesebb nyelvi és kulturális akadályt kell legyőzni. Az ő nyelvüket beszéljük, ismerjük a szlenget, a környéken dívó szokásokat. Az esetleges téves kézbesítések korrigálását is jóval egyszerűbben meg lehet oldani, ha jó helyismerettel rendelkezünk, és elég rugalmasak vagyunk.

Az online vásárlások esetében is az egyik legfontosabb tényező a bizalom. A helyi címmel rendelkező cégeknek könnyebben szavaznak bizalmat a vásárlók, hiszen a legrosszabb esetben is csak pár saroknyira kell menniük, ha valamilyen probléma merülne fel.

A járvány következtében egyre többen kényszerültek arra, hogy a korábban fizikai üzletben vásárolt termékeket online vegyék meg. Valószínűleg helyben jóval kisebb az online konkurencia, mint a globális piacon, így tapasztalt e-kereskedőként már komoly előnnyel indulunk a vevők kegyeiért folytatott harcban.

A helyi vásárlókra fókuszálva egészen új marketingstratégiák nyílnak meg előttünk: a hirdetőoszlopok, szórólapok, brosúrák vagy akár a helyi médiában történő hirdetés, nem beszélve a tevékenység közvetett társadalmi hatásáról, az így a helyi közösségekbe visszaáramló pénzről.

Tovább erősíthetjük a közösséghez való kötődést azzal, hogy támogatunk egy-egy helyi egyesületet vagy sportcsapatot. Így azok is nálunk vásárolnak majd, akik más esetben megnéznék termékeink mennyibe kerülnek, de közvetve a vásárlással támogatják a helyi közösségi életet is.