A Google Analytics nem csak mérésre jó, a riasztásai jelentős károktól menthetnek meg

A Google Analytics fontos és alapvető eleme minden online felület eszköztárának, azonban kevesen használják ki a benne rejlő lehetőségeket. Azon kívül, hogy rengeteg adatot begyűjt, rendszerez és megjelenít a számunkra, nem csak passzív módon lehet a segítségünkre, hanem aktívan is: a begyűjtött, és megfelelő szempontok alapján elemzett adatok alapján szól, ha baj van.

Miért használjunk figyelmeztetéseket?

Az Analytics adatait használjuk ugyan, de nem biztos hogy minden nap ránézünk, és azonnal észrevesszük, ha baj van. Főként a kisebb kereskedőknél, ahol egy-egy személyre több feladatkör is hárul, előfordulhat, hogy csak hetente-kéthetente jut idő a számok átbogarászására. Ha időközben valahol jelentős változás történik, akkor viszont az egy-két hetes reakcióidő jelentős károkat okozhat.

A figyelmeztetések az ilyen esetekben jöhetnek igazán jól, mert azonnal értesítést kapunk a számunkra kulcsfontosságú mutatószámok változásáról akkor is, ha nem nyitjuk ki az Analytics riportokat. 

A figyelmeztetéseket persze nem csak hibák észlelésére használhatjuk, olyan esetekben is hasznos jelzéseket adhat, ha valahonnan hirtelen jelentős extra forgalmat kapunk, mert így megfelelően reagálhatunk arra, ha valahol megemlítettek minket, vagy a termékeinket.

A figyelmeztetések beállítása

Az Analytics fiókban a Testreszabás / Egyéni figyelmeztetések pont alatt hozhatunk létre figyelmeztetéseket, illetve itt találjuk a már beállítottak listáját.

Analytics egyéni figyelmeztetések

Új figyelmeztetés beállításához az Egyéni figyelmeztetések kezelése, majd az Új értesítés gombra kell kattintanunk, majd az alábbi beállításokat kell megadnunk:

  1. A figyelmeztetés megnevezése: ez fog majd megjelenni a kiküldött email tárgyában is
  2. Nézetek kiválasztása: ha több nézetünk is van a fiókon belül, beállíthatjuk melyekre legyen érvényes a szabályrendszer
  3. Időszak: kiválaszthatjuk, hogy a Google naponta, hetente, vagy havonta futtassa le az ellenőrzést és értesítsen minket, ha szükséges
  4. Email: a jelölőnégyzetet kiválasztva kérhetünk email értesítést, illetve itt adhatunk meg további email címeket
  5. Dimenziók: a zöld színű listából választva megadhatjuk, ha valamilyen dimenzió alapján szeretnénk szűrni, szűkíteni a jelentések alapjául szolgáló adatokat
  6. Mutatók: a kék színű listából választhatjuk ki azokat az adatokat, amelyeket monitorozni szeretnénk, majd megadhatjuk a feltételt és az értékeket vagy trendeket, amelyek riasztást eredményeznek

A Figyelmeztetés mentése gombra kattintva a riasztás már el is készült.

Példák a gyakorlati életből

Nincs forgalom: alapvető ellenőrzés, amelyet minden esetben érdemes felvenni a listára. Ha ilyen riasztás érkezik, azonnal ellenőrizni kell, hogy az oldal elérhető-e, illetve az Analytics adatgyűjtés megfelelően működik-e.

Analytics figyelmeztetés: nincs forgalom

A forgalom emelkedik / csökken: ha a forgalom hirtelen (váratlanul) megemelkedik, az jelezheti azt, hogy valahol egy hír, vagy egy blog bejegyzés jelent meg a termékeinkkel kapcsolatban, amelyet érdemes lehet figyelemmel kísérni.

A forgalom hirtelen esése kampányokkal kapcsolatos problémát jelezhet. A heti szezonalitásból adódó hamis riasztások kiküszöbölése érdekében célszerű az aktuális számokat az előző hét azonos napjával összehasonlítani.

Analytics figyelmeztetés: csökkenő forgalom

A tranzakciószám / bevétel csökken: ha a forgalom rendben van, de eközben a tranzakciószám vagy a bevétel jelentősen csökken, az a vásárlási folyamatban felmerülő valamilyen problémát jelezthet, amit mindenképpen érdemes kivizsgálni.

Analytics figyelmeztetés: csökkenő tranzakciók

A betöltési idő növekszik: ha az oldal betöltési ideje általánosságban, vagy akár bizonyos eszköztípusok esetén megnövekszik, az utalhat technikai problémára, és mindenképpen a felhasználói élmény romlását eredményezi.

Analytics figyelmeztetés: betöltési idő

A fenti példák alapján a webáruház működésétől, kampányaitól, illetve beállított adatgyűjtési megoldásaitól függően beállíthatók egyéni figyelmeztetések adott kampányokra, közösségi média csatornákra, mikrokonverziós pontokra, célkövetésre, vagy bármi másra, amely az eredményesség és a folytonos üzletmenet szempontjából fontos lehet.

Hirdetés
icon icon
Schmidt Zoltán

A BIG FISH Internet-technológiai Kft. e-kereskedelmi szakértője, a Kosárérték magazin főszerkesztője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!