Ha egy oldalnak több nyelvi- vagy régióspecifikus változata van, szükség van arra, hogy a Google-t megfelelően tájékoztassuk a változatokról. Ha weboldalad egynél több nyelvterületen vagy régióban elérhető, akkor mindenképp ügyelj a hreflang-ra!
Mi a hreflang attribútum?
A hreflang egy HTML <link> vagy <link> címke attribútum, amely a keresőmotorokat tájékoztatja a webhely különböző nyelvi és régióspecius változatok közötti kapcsolatokról. Megfelelő hreflang nélkül nem tudjuk egyértelműen jelezni a Google-nak, hogy melyik oldalt indexelje és jelenítse meg egy adott régióban. A hreflang hibák többsége komoly következményekkel jár és közvetlen hatással vannak a láthatóságára és forgalomra az adott régióban.
13 hreflang hiba, ami miatt láthatatlan lehet a weboldalunk:
1. Ismeretlen nyelvi kód
A helyes hreflang attribútum nyelvi kódjának formátuma ISO 639-1. Ha nem ebben a formátumban adjuk meg, a Google teljesen figyelmen kívül hagyja az attribútumot. Például az angol nyelvi célzásnál az “eng” attribútum hibás, helyette az “en” attribútumot kell használni.
2. Ismeretlen országkód
A hreflang országkód formátuma eltér a nyelvi formátumtól. Az országkódot ISO 3166-1 Alpha 2 formátumban kell megadni. Például az “UK” országkód hibás, helyette a “GB” országkódot kell használni.
3. Kötőjel helyett alulvonás
Az nyelvi kód és az országkód között kötőjelnek kell lennie. Ha alulvonás van kötőjel helyett, ez nem érvényes hreflang attribútum.
4. Csak az országkód van megadva
Google szabvány szerint az országkódhoz mindig megfelelő nyelvi kódot is meg kell adni. Az országkód önmagában nem érvényes.
5. Hreflang értékek érvénytelen sorrendje
Az értékek helyes sorrendje: “nyelvi kód”-”országkód”. Előfordulhat, hogy fordítva vannak megadva, ami problémákhoz vezethet.
6. Nincs önmagát hivatkozó hreflang címke
Minden egyes oldalnak tartalmaznia kell az önmagát hivatkozó hreflang attribútumot. Ha az X oldal hivatkozik az Y oldalra, akkor az Y oldalnak is hivatkoznia kell az X oldalra. Amennyiben ezek hiányoznak, az attribútumok figyelmen kívül hagyhatók, vagy helytelenül értelmezhetők. Ez a hiba nagyon gyakran fordul elő, ellenőrizzük!
7. Hreflang és rel=canonical címke konfliktus
Sokszor fordul elő, hogy a weboldalon canonical címkét és hreflang attribútumot is használunk. Kerüljük el a konfliktust!
8. Több URL van megadva ugyanazon hreflang értékekhez
Ha több URL van megadva ugyanazon nyelvi és országkódhoz a Google mindegyiket figyelmen kívül fogja hagyni, mivel nem tudja eldönteni, hogy melyik változatot dolgozza fel az adott nyelvhez és országhoz.
9. Hreflang hivatkozás átirányított oldalra mutat
A hreflang URL ne hivatkozzon átirányított oldalra, csak 200-as állapotkódú oldalra. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy nem lesz indexelve és a keresési eredményekben sem találjuk meg.
10. Törött hreflang link
Ha a hreflang 4xx vagy 5xx állapotkódú oldalra mutat, akkor nyilvánvaló, hogy a Google figyelmen kívül hagyja.
11. Relatív link használata
Hreflangban ne használjunk relatív URL-eket. Ezeket a Googlebot félreértelmezheti, így előfordulhat, hogy nem fogja beindexelni. A link mindig a teljes elérési út legyen, beleértve a protokollt is.
12. Hiányzó hreflang
Többnyelvű oldalak esetén gyakran fordul elő, hogy egy-egy hreflang változat kimarad, azonban érdemes időt szánni az ellenőrzésre. Ne feledjük: minden véletlenül kihagyott hreflanggal a láthatóságot és forgalmat veszíthetünk!
13. Elírás
Előfordul, hogy a programozó véletlenül írja el a nyelvi kódot, így pl. a “fr” helyet “fi”-t ír be. A Google ilyenkor azt gondolja, hogy az oldalt finnül beszélő felhasználóknak szánták, holott francia nyelvű változatról van szó.
Zárásképp szeretnénk mutatni néhány eszközt, amelyek segítségével ellenőrizheted, hogy saját weboldalad érintett-e felsorolt hibák valamelyikében:
Merkle hreflang tesztelő eszköz
A Google tájékoztatása az oldal lokalizált verzióiról
Hreflang generáló eszköz – Aleyda Solis
Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?
Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!
"*" a kötelező mezőket jelöli