A Gartner tanácsadó cég elemzése szerint 2023-ra azok a cégek, amelyek adaptálták a composable megközelítést, a versenytársaiknál 80%-kal gyorsabban fognak tudni új funkciókat bevezetni az online kereskedelmi rendszereikben. De mit is jelent ez a manapság divatos kifejezés, a composable commerce?

Érdemes néhány évet visszamennünk az időben, hogy megértsük az utóbbi pár évben egyre inkább teret nyerő architektúra, vagy igazából gondolkodásmód előnyeit, és azt, hogy milyen nehézségekre kínál megoldást. Öt-tíz évvel ezelőtt az általános hozzáállás az volt, hogy vagy válasszuk ki a számunkra (árban, funkciókban, stb.) leginkább megfelelő webáruházmotort, és építsük erre a webshopunkat, vagy fejlesszünk egy teljesen egyedi, saját rendszert, ami képes lefedni az esetleges különleges igényeinket.

A monolitikus rendszerek

Ezek hagyományosan monolitikus rendszerek, vagyis egy komplex szoftver oldja meg az összes funkciót, összefonódik a frontend és a backend kód. Időközben egyre kiélezettebbé vált a verseny az online kereskedők körében: mára már egyedi szolgáltatásokat, megoldásokat kell nyújtanunk ahhoz, hogy kiemelkedjünk a versenytársaink tömegéből. Az innováció ráadásul felgyorsult, vagyis egyre gyakrabban jelennek meg ezek az új funkciók, és ha nem követjük a trendeket, akkor elveszíthetjük a vásárlóink egy jelentős részét.

Új funkciókat természetesen monolitikus rendszerekben is bevezethetünk, az azonban több nehézséggel is járhat. Egy ilyen rendszer idővel nagyon komplexszé tud válni, ami lassúvá és költségessé teszi az új fejlesztéseket, ráadásul a későbbi, esetleges hibakeresést is nehezíti. A komplexitással a teljes életútköltség (TCO) is megnövekszik, valamint egyre problémásabbá válhat a megfelelő szakemberek megszerzése és megtartása. Így egy-egy funkció bevezetése hosszadalmas folyamat, nehezebb teljesítmény szempontjából optimalizálni egy ilyen rendszert, és a megtérülés (ROI) is később realizálható. Ha nem egyedi szoftverrel rendelkezünk, akkor egy webáruházmotor esetében az is problémát jelenthet, hogy egy-egy elavult verzióhoz már nem feltétlenül találunk modern szolgáltatásokat implementáló modulokat vagy kiegészítőket.

Miért a composable commerce?

A composable commerce megközelítés ezekre a problémákra nyújthat megoldást. Maga a koncepció azt jelenti, hogy megpróbálunk minél több kész elemből dolgozni, és minden funkcióra a számunkra legjobb megoldást választjuk ki. Hogy konkrét példát említsünk, rengeteg okos termékajánló megoldás létezik. Ezeket érdemes felmérnünk, hiszen számos kisebb-nagyobb dologban különböznek, majd kiválasztanunk közülük azt, amelyik az üzleti igényeinkhez és folyamatainkhoz a leginkább alkalmazkodik. Így, kész építőkockák használatával egy magas fokon testreszabott rendszert kaphatunk, amivel egyedi szolgáltatást nyújthatunk a vásárlóinknak.

A funkciók és rendszerek meghatározásához használhatjuk a szintén a Gartner által megfogalmazott pace layering módszert.

composable commerce

Ez három kategóriába sorolja egy komplex ökoszisztéma rendszereit az alapján, hogy mennyire gyorsan érdemes vagy lehet azok cseréjén elgondolkodni. Hiába építjük fel a webáruházunkat a composable commerce szellemiségében, reálisan nézve nem lehet – és nem is kell – például a legmélyebb szinten található ERP-nket vagy CRM rendszerünket gyakran cserélni (systems of record réteg). A frontend felületeink, mobilalkalmazásaink (systems of innovation) módosítása, vagy egy kereső (systems of differentation) cseréje vagy bevezetése viszont sokkal egyszerűbbé válik, mintha egy monolitikus rendszerben próbálnánk meg ugyanezt. A composable megoldásra való áttérés ráadásul lehet folyamatos, és először kezdhetünk a kisebb, egyszerűbb feladatokkal és funkciókkal.

A composable commerce előnyei

A composable commerce megközelítéssel tehát kiváló és naprakész felhasználói élményt nyújthatunk a vásárlóinknak, ráadásul az egyes funkciókat gyorsabban tudjuk leszállítani, így hamarabb reagálhatunk a piac esetleges változásaira. A rendszerünk jövőbiztos lesz, hiszen az egyes elemei nincsenek egybegyúrva, csak lazán kapcsolódnak egymáshoz, így az esetleges későbbi cseréjük is sokkal egyszerűbbé és költséghatékonyabbá válik.

Üzemeltetés szempontjából is egyszerűbben skálázhatóvá válik a webáruházunk, ráadásul a SaaS-megoldások bevezetésével jelentős mértékben megkönnyíthetjük a dolgunkat ezen a téren. Fontos megjegyezni, hogy noha elsőre egy ilyen rendszer sokkal bonyolultabbnak tűnik a sok különböző komponens miatt, végső soron a hibakeresés egyszerűbb, hiszen minden elem egy jól behatárolható üzleti funkciót lát el, és önmagukban sokkal kevésbé komplexek, mint egy nagy monolit szoftver.

Váltás composable commerce-re

Hogyan fogjunk neki az átállásnak? A legfontosabb, hogy ahhoz, hogy egy ilyen webáruház-ökoszisztémánk legyen, szükségünk van egy modern (JavaScript-alapú) frontend felületre, ha úgy tetszik, PWA-ra. A composable rendszerek backend elemei headless módon képesek működni, vagyis nem feltétlenül van saját frontend felületük, de minden esetben képesek API-végpontokon keresztül kommunikálni más rendszerekkel.

Két út áll előttünk: vagy fokozatosan térünk át az új ökoszisztémára, vagy gyakorlatilag nulláról egy új rendszert építünk. Előbbi esetben egy ideig még mindenképp használni fogjuk a korábbi webáruházmotorunkat (amennyiben képes a headless működésre), sőt, lehet, hogy egyes funkciókat egészen hosszú távon is megtartunk abból. Utóbbi esetben tiszta lappal indulunk, és egy rendkívül modern rendszert építhetünk, azonban ez egy költséges út lesz, ami a fejlesztés szakaszában még nem kezdi el visszatermelni a beruházás költségeit.

Amennyiben a meglévő webáruházunkat modernizálnánk, érdemes feltennünk magunknak pár kérdést.

  • Elsősorban természetesen azt, hogy mi is az oka az új platformra történő átállásnak. Mik az elsődleges céljaink? Csökkenteni szeretnénk a TCO-t, hatékonyságot vagy bevételt szeretnénk növelni, szükségünk van az új funkciók minél gyorsabb implementálására?
  • Meg kell határoznunk a projekt kifutását, mind időben, mint költségek terén. Fontos, hogy figyeljünk a skálázhatóságra, és vegyük figyelembe a kiemelt promóciós időszakokat is ebből a szempontból.
  • Mérjük fel, hogy milyen külső szolgáltatásokkal van szükség integrációra, és milyen értékesítési csatornákat használunk most, és tervezünk használni a jövőben. Vegyük számításba az esetleges egyedi üzleti folyamatainkat, speciális termékeinket is.

Kihívások a váltás során

Nem szabad természetesen megfeledkezni a kihívásokról sem, melyekkel találkozni fogunk az út során. Egyrészt egy ilyen átállás és a folyamatos innováció jelentős költségeket von maga után, vagyis elsősorban közepes és nagy online szereplők engedhetik meg maguknak. Fontos felkészülnünk arra, hogy teljesen más szemléletmódra lesz szükség mind a tervezés, mind a fejlesztés területén, kereskedői és technikai oldalon is.

A legtöbb esetben, ha a fejlesztés nem házon belül történik, akkor előbb-utóbb elkerülhetetlenné válik szervezeteken átívelő csapatok létrehozása, a minél szorosabb együttműködés a kereskedő és a fejlesztő között. Kereskedői oldalon is szükség van technikai képzésre, a koncepció megértésére és felhasználására az üzleti tervezés során.

Ha azonban felül tudunk kerekedni ezeken a kihívásokon, akkor minden lehetőség adott, hogy a mai modern technológiák felhasználásával egy olyan, egyedi felhasználói élményt nyújtó értékesítési rendszert alapozzunk meg, mellyel a jövőben is rendkívül gyorsan tudunk reagálni a piac esetleges változásaira, valamint új funkciókat is sokkal kevesebb ráfordítással tudunk bevezetni, és mielőbb termőre fordítani.

(Támogatott tartalom)

Szükséged lenne automatizációra?

Mi már biztosan megcsináltuk.
Nézd meg az OANDER saját fejlesztésű integrációs platformjának, az Oander Connect-nek a funkcionalitását, vagy írj nekünk egy üzenetet!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.