A Walmart elindította a Walmart Realm nevű új, metaverzum-stílusú online vásárlási platformját az Egyesült Államokban, amely a cég tervei szerint egyedi, immerzív élményt kínál a vásárlóknak. A platform célja, hogy kitűnjön az Amazon által dominált online piacon, valamint, hogy megcélozza az új, fiatalabb vásárlói réteget amely nyitott az újdonságokra. Nézzük, akkor mit is lehet tudni erről az ígéretről!

A Walmart Realm a hagyományos webáruházaktól eltérően, virtuális világokat kínál fel. Olyanokat, ahol a vásárlók avatarokkal barangolhatnak, és interaktív módon fedezhetik fel a termékeket. A platformokon különböző tematikájú „boltok” találhatók, mint például a tenger alatti „So Jelly”, a vadnyugati „Y’Alternative” és a futurisztikus „Go Chromatic”. A vásárlás mellett a platform zenei aláfestéssel és játékos elemekkel, a gamification eszközeivel is próbálja szórakoztatni a felhasználókat.

A Pinterest kapcsolat

A Walmart Realm már említett boltjai olyan “virtuális kirakatokból” épülnek, amelyeket a Pinterest Predicts trendelőrejelző jelentései alapján terveztek meg. Ez a szolgáltatás azokat az esztétikai irányzatokat gyűjti össze, amelyek várhatóan a legnagyobb népszerűségre tesznek majd szert az elkövetkező hónapokban. A trendek azonosításában a Pinterest felhasználók által összegyűjtött és kitűzött tartalmak folyamatos elemzése kap kulcsszerepet. Többek közt a Walmart Realm kirakatainak megtervezése során is komoly szerepet játszott a szolgáltatás .

Innováció a kiskereskedelemben

A Walmart Realm létrehozásában olyan cégek is részt vettek, mint a Sawhorse és az Emperia. A platform a vállalat korábbi, immerzív vásárlási élményt célzó kezdeményezéseire épül, mint például a Roblox játékon belüli kereskedelem vagy az NFT-k (nem helyettesíthető tokenek) használata. A cég már korábban is próbálkozott a kripto megoldások bevezetésével, nem sok sikerrel. Hozzáértők szerint ez a jelenlegi próbálkozás is inkább kudarcra van ítélve.

A legtöbben a Walmart Realm-et csupán a korábbi kriptomegoldásokhoz hasonló, múló hóbortnak tartják. Ezzel együtt is van esély arra, hogy ez legyen a jövő e-kereskedelmének iránya. A platform nemcsak a fiatalabb generációt célozza meg, hanem a meglévő vásárlóknak is új lehetőséget kínál a Walmart termékek felfedezésére. A használatához nincs szükség semmilyen eszköz megvásárlására, egy böngészőből bárki által egyszerűen elérhető.

A Walmart lenne a jövő kereskedelme?

A Walmart Realm sikere egyelőre kérdéses, de ha a vásárlók megszeretik a virtuális vásárlás élményét, az forradalmasíthatja a kiskereskedelmet. Az új platform nemcsak a Walmart számára jelenthet előnyt, hanem az egész iparágat inspirálhatja hasonló megoldások bevezetésére.

Michael Zakkour, a 5 New Digital tanácsadó cég alapítója nem ért egyet a kritikusokkal. A Digital Ecommercnek nyilatkozva elmondta, miért látja pozitívan a kezdeményezés jövőjét:

A Walmart Realm nem egy múló hóbort csupán, hanem egy okos stratégia.” mondta Zakkour. „A kezdeti fókusz nem a bevételek növelésén van, hanem inkább az újabb és fiatalabb fogyasztók vonzásán, miközben a jelenlegi vásárlóknak is egy további helyet biztosít, ahol vásárolhatnak és megtapasztalhatják a Walmart-ot.

Hozzátette, hogy az alkotók és influencerek bevonása az üzletek létrehozásába, gondozásába és működtetésébe innovatív üzleti megoldás. „Ez egy teljesen más megközelítés, és jelentősen eltér a hagyományos boltokban és az online piactereken kínált jelenlegi lehetőségektől.” – tette hozzá Zakkour.

aka. Walmart Metaverzum

A már említett kriptovalutás és NFT-s kudarc mellett, a Walmart már korábban is megégette magát a Metaverzumos próbálkozásaival. 2022-ben, a metaverzum körüli felhajtás csúcspontján a vállalat két márkás élményt jelentett be a Robloxon: a Walmart Landet és a Walmart’s Universe of Play-t.

A Roblox az egyik leggyorsabban növekvő és legnagyobb platform a metaverzumban, és tudjuk, hogy vásárlóink rengeteg időt töltenek ott”

– mondta William White, a Walmart USA marketingigazgatója egy akkori sajtóközleményben.

Alig pár héttel a két említett virtuális világ indulása után a Walmart máris a fogyasztóvédelmi csoportok kereszttüzébe került a gyerekeknek szóló rejtett marketing gyanúja miatt. Végül mind a Walmart Land, mind a Walmart’s Universe of Play bezárt. A vállalat azonban nem adta fel. 2023 szeptemberében visszatért a Robloxra a Walmart Discovereddel, amely nagyban épít a felhasználók által generált tartalmakra (igaz, meglehetősen marginális a piaci részesedése a Roblox birodalmon belül).

A nem túl fényes virtuális jövő

Annak ellenére, hogy a Walmart Realm egy egyszerű böngészőből elérhető, mindenféle plugin vagy kiegészítő letöltése nélkül, jelenleg nem áll jól az immerzív technológiák szénája. A Facebook anyavállalata és személy szerint Mark Zuckerberg továbbra is kiáll amellett, hogy a Metaverzumé a jövő, de a VR és AR technológiák áttörésére úgy néz ki, hogy továbbra is várni kell.

Évről évre azt hallhatjuk, hogy az idei már mindenképpen a Virtuális Valóság (VR) éve lesz. Ám nagyon úgy tűnik, hogy a technológiába még az Apple bicskája is beletört.

Annak ellenére, hogy a Vision Pro VR headset januári megjelenésekor mindenkit lenyűgöző innovációk, melyeket a cupertinói cég csak Spatial Computing néven harangozott be, elsőre valóban ígéretesnek tűntek, mint termék, nagyon úgy tűnik az Apple készüléke is megbukott a fogyasztói piacon.

Akárcsak a magát Metára átnevező egykori Facebook VR készülékei, vagy a Sony Playstation VR második generációs headsetje, a meta quest sorozatának fejlesztése továbbra is csak égeti az anyavállalat tőkéjét, amelyet egyre kevésbé képes Mark Zuckerberg eladni a cég befektetőinek. A japán konzolgyártó cég pedig idén márciusban kénytelen volt befejezni a VR headset gyártását, akkora készletek maradtak a Sony nyakán.