A nagy videós platformok közül utolsóként úgy tűnik, végre a YouTube-ra is megérkeznek a megvásárolható termékajánlatokat tartalmazó videók. Bár alfa és béta fázisban már évek óta kísérletezik vele, a Google január közepén döntött úgy, hogy egyelőre csupán az amerikai felhasználók számára és néhány kiválasztott tartalomkészítővel, de élesben is elindítja a szolgáltatást – írja a ModernRetail.

A Facebook-csoport részét képező Instagramon és WhatsAppon, de már szinte az összes nagyobb közösségimédia-oldalon jóideje elérhető ez a funkció, és a YouTube is számos alkalommal tesztelt már hasonlókat. Ennek ellenére a cég továbbra is lépéshátrányban van a konkurenciával szemben – legalábbis ami az e-kereskedelmi funkciókat illeti.

A most elkezdett pilot programban a videók feltöltői kiválaszthatják, hogy milyen termékek jelenjenek meg a videóik bal alsó sarkában található bevásárlótáskára kattintva. Ezekkel kapcsolatban kérhetnek további információkat a nézők, vagy akár azonnal meg is vásárolhatják. A már említett ikon egyelőre azonban csak az amerikai felhasználók számára lesz elérhető, és csak iOS és Android platformokon futó kliensekben, vagy a böngészőből indított hivatalos YouTube oldalon.

A már 2015 óta számos formában tesztelt szolgáltatás alapját a YouTube és Shopify által közösen kifejlesztett eszközök adják, amelyek tavaly október óta Shopify modulként lehetővé teszik az influenszerek számára, hogy betaggeljék videóikban az ott látható termékeket. A már említett Instagramon futó IGTV és Reels mellett legutóbb a Walmart résztulajdonában lévő TikTok indított hasonló szolgáltatást. Tavaly óta pedig már a Snapchat is rendelkezik kereskedők videós tartalmai számára fenntartott marketingszolgáltatással.

A korábban leginkább felhasználói elkötelezettségre épülő közösségi média kereskedelmi felhasználása egyre inkább napirenden van a nyugati piacokon is, miközben Ázsiában az e-kereskedelemi marketing motorjai már leginkább a livestream szolgáltatók. Így nem csoda, hogy hatalmas várakozás előzi meg a Google szolgáltatásának elindulását.

A nagyobb online ügynökségek már alig várják, hogy rátehessék a kezüket a cég által fejlesztett eszközökre. Ahogy azt Brandon Doyle, a Wallaroo Media alapítója nyilatkozta, óriási lehetőségként tekintenek a Google szolgáltatására. A szakember olyan, direkt értékesítést végző márkákkal dolgozik, mint a Rhone vagy a Cotopaxi. “Jónéhány nagyobb ügyfél már alig várja a szolgáltatás indulását és az első vagy második negyedévben bele is kezdünk az ott futó kampányokba. Ez egy hatalmas lehetőség lesz számunkra.”– mondta el.

A Facebookkal ellentétben ugyanis eddig a Google a YouTube-nál megmaradt a “tartalom az első” megközelítésnél, és az értékesítési lehetőségek meglehetősen háttérbe szorultak a platformon. Látva a konkurencia meglehetősen robusztus és sikeresnek mondható e-kereskedelmi előretörését, nagy a nyomás a keresőóriáson is, hogy hasonlóan hatékonyan szolgálja ki a kereskedőket videós platformján.

Nem meglepő tehát, hogy előreléptek az ügyben. Elemzők szerint azonban ez a lépés nemcsak az onlinemarketing-ügynökségek, de a tartalomgyártók számára is óriási lehetőséget teremt azzal, hogy termékközpontú videók készítésével további bevételekre tehetnek majd szert. A legnagyobb különbség egyébként a YouTube és a már említett platformok közötti a videók hossza. Míg a Facebookon és egyéb közösségimédia-platformokon leginkább a rövidebb, szórakoztató tartalmak sikeresebbek, addig a Google szolgáltatásában jellemzően a hosszabb, informatívabb anyagok jellemzőek.

Azoknak a kereskedőknek és ügynökségnek, akik ki akarják aknázni a videós felületen történő értékesítésben rejlő lehetőségeket, nem árt ezt észben tartani, ahogy azt is, hogy a YouTube ingyenes verziójában a hosszabb tartalmakat akár többször is megszakítják a fizetett hirdetések és reklámok.