Hatékony, mérhető és célzott, AI-alapú szövegírási szolgáltatás jelent meg a SEO-piacon, amely azt ígéri, hogy a generált tartalom teljes kontextusát és mélységét értékesebbé teszi, így azt a keresőmotorok is relevánsabbnak ítélik meg. Kinek szól ez az ígéret és hogy kell ezt jól érteni? Megkérdeztük Szesztay Pétert, a BP Digital alapító tulajdonosát.
– A BP Digital eddig az erősebb keresői pozíció = több érdeklődő logikára kínált webáruházaknak SEO-fókuszú szolgáltatásokat. Azzal, hogy az AI-t is használni kezditek a SEO-ban, gyakorlatilag elveszitek a szövegírók munkáját?
Ez is érdekelhet
-
Kis Ervin Egon: „Már nincs magyar e-kereskedelem, csak digitális biznisz van”
-
SEO van, volt és lesz – avagy keresőoptimalizáció kis cégek számára
-
Megérkeztek az AI-alapú áttekintések a magyar webre is – Hogyan alkalmazkodjunk hozzájuk?
-
Varázslat a kritikus, utolsó kilométeren: marketingeszköz lehet a jó logisztika
– Alapállásom, hogy maximalista vagyok, és a cégemet is szolgáltatás- és eredményfókuszúra építettem fel. Eddig is modern technológiákat használtunk, most is ez történik. A Content Optimizer lehetőségeit azonban más irányból érdemes megvilágítani. Ezért a választ inkább onnan kezdem, hogy az ügyfélkörünkben is több olyan cég van, akik nem írhatnak ki a médiafelületeikre bármit. Nem tehetik, mert különböző versenyszabályok, belső policyk stb. ezt nem engedik meg, de jelen kell lenniük, mert így működik az üzlet.
Vegyünk három céget! A BiotechUSA, a K&H vagy a Benu bár más-más területeken és eltérő szabályozásokkal, de e témában ugyanazt a feladatot végzik el: sok belső, interaktív kört futnak a szövegek és médiatartalmak, mire azt mondják: elkészült, lehet publikálni. Sokan szólnak hozzá, sok szerkesztési időt visz el, és így drága és lassú folyamat eredménye. Mi igazából ezt szeretnénk egy magasabb szintre emelni.
Nem azt állítjuk, hogy a mi rendszerünk majd köpködni fogja magából a kész szövegeket, de képes sokkal hatékonyabbá tenni az eddigi folyamatot. Ebből nem jön ki az, hogy bárkinek is elvesszük a munkáját.
– Hogyan működik?
– Először is: készítünk egy SEO elemzést és készítünk egy stratégiát. Nem valamiféle szuper nagyvállalati, túlszofisztikált dolog ez, hanem éppen, hogy egy könnyen és gyorsan használható megoldás. Aminek az a lényege, hogy lépést kell tartani a trendekkel.
Látni kell, hogy a vállalkozás például a mai SEO-zás számára ideális tartalmakhoz (például: periodikus megjelenéssel, magas minőségű, megfelelő kulcsszóstratégiával készített tartalmakhoz) képest mire képes. Adunk mellé egy egyedi ügynököt (AI-agent), ami segíti a gyakorlatba átültetni és megvalósítani ezt a stratégiát.
– Helyezzük el ezt az új szolgáltatást a meglévő portfoliótokban!
– Általánosan fogalmazva a mi vállalásunk az, hogy nagyobb lesz a cégek organikus elérése és ebből több bevételük származik. Ez eddig három fő szolgáltatásunkra épült. Az elemzések és stratégiaalkotás egy tanácsadási szolgáltatás, ami közepes méretű kkv-k és nagyvállalatok szintje.
A szövegírási szolgáltatásunk a nulláról a kész szöveg elkészítéséig tart. Ebben több ismétlési, kontrollálási kört, szerkesztést stb. részben vagy egészben vállalunk. A hitelességépítés, linképítés, branding pedig az a konzultációs és tanácsadási munka, ami az ügyfeleknek külső hivatkozásokat gyűjt be és ezek optimális felhasználását segíti.
Az elemzési és stratégiai tanácsadás az új terméknek is elengedhetetlen része, hiszen az alapok nélkül nem tudjuk, mire, stratégia nélkül nem tudjuk, hogyan építkezzünk. A brandépítés, linképítés sem változik, ezek a jövőben is elengedhetetlen részei a megjelenések erősítésének minden keresőben. A szövegírás, szövegek AI keresőmotorok számára is releváns, látható és ajánlható tartalmak létrehozása, valamint az elmúlt években létrehozott sok-sok weboldal tartalom AI-ra optimalizálása kerül egy sokkal gyorsabb és költséghatékonyabb rendszerbe.
– A kereskedőknek nem lehet újdonság, hogy a vásárlóval kommunikálni kell, hiszen erre épül ez a szakma. Milyen alapanyagok kellenek ahhoz, hogy egy webáruház ma jó pozícióba kerülhessen az AI keresőkben?
– Ehhez három „alapanyag” kell: erre vonatkozó, megfelelően jó stratégia, jó szöveg és kellő hitelesség. Kifejezetten ezekre építünk a Content Optimizerrel. A megrendelő eldöntheti azt is, hogy ezügyben mindent ránk bíz, vagy például a szövegírást önkiszolgáló módon, maga akarja, házon belül tartani.
Fontos, és elébe is mennék a kérdésnek: a mi megoldásunk nem valamiféle automata szöveg- vagy tartalomgenerátor, ami a jó megoldást kiköpi, és azt csak be kell illeszteni a cégnek a sajtóközleményébe vagy az oldalára kerülő szövegbe.
Igaz, hogy a felskálázás után gyorsan „jönnek belőle” a szövegek, de azokat javasoljuk és érdemes is átnézni, finomítani és készre írni. Ennél fogva érthető, hogy nem valaki helyett végzi el a feladatot, hanem valakinek a munkáját segíti, a végeredményt optimalizálja, célszerűen javítja. Így inkább azt mondanám, hogy ez a rendszer nem automata, de több mint félautomata.
– Az ügyfeleket leginkább az érdekli: mitől-mivel tudjátok az ő eddigi marketingesének, szövegírójának hatékonyságát javítani, a terméküket a piacon jobban becsomagolhatóvá és eladhatóbbá tenni?
– Bizonyos értelemben mi most csupán annyit léptünk előre, hogy kiépítettünk egy egyablakos rendszert. Sok összetevőt évek óta használtunk, csak így, ebben a struktúrában és összetételben ez nyilvánosan eddig nem volt elérhető. Marketing technológiai cégként tekintek magunkra, aki komplexebb, az AI által kicsikart változásoknak megfelelő szolgáltatást kínál.
A hagyományos SEO ügynökségekhez hasonlóan nálunk is havidíjat fizetnek az ügyfeleink, de ebben mi cikkek készítését, elemzéseket vállalunk és külső hivatkozásokat építünk. Plusz van egy monitoring és tanácsadás rész is. A működési elv az, hogy amikor a megrendelővel közösen összeállítunk egy stratégiát, azt eredményre tudjuk váltani. Akár úgy is, hogy a megvalósítást át tudjuk adni neki. Ha valaki önállóan szeretné megalkotni a szövegeket, mert például van érzéke a szövegek szerkesztéséhez és tudja, hogyan működik ez, akkor igazából saját maga is tudja üzemeltetni ezt a rendszert.
– Az AI érkezésével többen is temetni kezdték a SEO-t. Mit gondolsz erről?
– Szerintem az AI nem temeti, nem öli meg, nem lehetetleníti el, de átalakítja a SEO piacot. Amivel persze nem mondok semmit, ha nem tudom meghatározni, hogy honnan-hová érkezünk meg. Én úgy látom, hogy az alapok nem változnak. Az új hárombetűs szavak, mint az AIO vagy a GEO pedig valójában, eredendően ugyanazt jelentik.
Azonban a változást mindenki érzi. Amíg 3-5 éve a SEO-zás a Google-re optimalizálást jelentette, addig most már, az AI-versenyben a Google inkább csak követőként viselkednek. Azt még nem tudjuk, hogy ez a lemaradás végzetes vagy részleges-e, s hogy a teljes leváltást jelenti-e majd valami másra. Az is érezhető, hogy ez a változás sok cégtől elvesz forgalmat, ami persze nem mindenkinek tetszik. De az AIO verzió nem fog új világot teremteni.
Az „új SEO” annyiban más, hogy a mesterséges intelligencia körüli keresők optimalizálásáról szól.
– Ki az ideális ügyfél számotokra?
– Ideális az olyan ügyfél vagy cégvezető, akinek, ha nincs is méretes marketingcsapata, de van elképzelése arról, hogy a vállalkozásának milyen marketinget akar csinálni. Ha vannak követendő példái. Ha látja: mi zajlik a versenytársaknál, ha hallja és megismeri az aktuális trendeket például a konferenciákon. És ha azt is tudja, hogy fontos blog cikkeket írni-íratni, tartalmat fejleszteni, a vásárlóhoz közelebb jutni. Az ilyen ügyféllel lehet érdemben erről az AI-s SEO témáról beszélgetni, és neki szinte biztosan tudunk segíteni is.
Ha a hasznosság és a használhatóság oldaláról közelítjük meg ezt a kérdést, akkor én ezt már a kkv szektor abszolút alsó szintjétől, kisebb mérettől ajánlanám mindenkinek. Igen, már ott is működik! Általánosságban az évi 50 millió forint árbevételre képes online kereskedőkről gondoljuk úgy, hogy náluk a BP Content Optimizer potenciális eszköz lehet. Náluk a fejlesztés és stratégia megalkotása után havi 30 ezer forint üzemeltetési költséget jelent a Content Optimizer szolgáltatásunk használata, ami versenyképes minden, ma szóba jöhető, olyan más lehetőséggel, ami a cégüket az AI keresőkben is az ajánlási listára juttathatja. Ennyiért a piacon most marketingszolgáltató, ügynökség vagy freelancer se dolgozik.
Nem azt ígérjük, hogy velünk egyenes út vezet a csúcsra. Csak azt, hogy ez a szolgáltatásunk már nagyon-nagyon jó alapot tud adni ahhoz, hogy oda kerülhessen. Ha pedig emellett jó minőségben szolgálják ki a vásárlóikat, jó vásárlói visszajelzéseik is vannak, s ha van egy kis médiavisszhang is a cég körül, akkor valóban nagyon jó eséllyel be lehet kerülni az AI-ajánlások előkelő helyezései közé.
– Milyen AI motort használtok? A különböző munkákhoz nyújtott segédleteket illetően a Gemini, a GPT, a Claude a Llama, o3, Grok, DeepSeak stb. modellek között őrült verseny zajlik; aktuálisan például az „akadémiai írás” kategóriában a Gemini 2.5 Pro előzi a GPT 4.1-et. Az ügyfél pedig természetesen a legjobbat akarja – a legjobbat érdemli.
– Az a keretrendszer, ahogyan a nyelvi modell a szöveget készíti, természetesen nagyon fontos tényező. De a megoldásunk ennél hangsúlyosabban arról szól, hogy az a tudás, amit a gépbe tápláltunk, az egyedi. Majdnem tíz éve foglalkozunk már szövegek írásával és optimalizálásával, így azok az instrukciók teszik ezt a munkafolyamatot egyedivé, amiket beletápláltunk az ügynökbe.
A rendszerünk ChatGPT alapon működik. Azért választottuk ezt a platformot, és azért tartunk ki mellette, mert az összes nyelvi kereső közül ma ennek már 80 százalék fölötti a piaci részesedése. Tehát jó eséllyel ez lehet a következő Google.
– Kinek nem ajánljátok a Content Optimizer használatát?
– Azzal, hogy mi igazából a folyamatot, a struktúrát segítjük, és ez leginkább olyan cégeknél nagy érték, ahol nincs meg ez a tudásrendszer, leginkább a kis és közepes cégeknek tudunk biztosan jó mankó lenni. Az igazán piciknek, azoknak, akik a nulláról próbálnak meg az egyre lépni, ennél fogva még „nem vagyunk a képben”.
Azt, hogy a másik irányban, felfelé meddig tudunk segíteni, a gyakorlat majd megmutatja. Sok vállalatnál van kommunikációs osztály, marketing osztály, vannak kidolgozott és kitaposott utak arra, hogy egy szövegnek mi az útja, milyen elemek kerülnek bele, hogyan kerül bele a brand kommunikáció, hogyan lesz megfelelő a stílusa, mire akarnak hivatkozni belülről és kívülről. Ezt ma már lehet okosabban és optimálisabb idő-energia-pénzgazdálkodással is előállítani, lehet az ezzel kapcsolatos, házon belüli problémákat is kezelni, és azt is, hogy milyen megoldást érdemes kívülről megszerezni. Aki megpróbálkozik vele, előbbre lép. De szeretném ezt a döntést a piacra bízni.
* Támogatott tartalom
Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?
Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!
"*" a kötelező mezőket jelöli