A Facebook Marketplace elektronikus piactér látogatóinak száma szép csendben az Amazoné négyszeresére nőtt. Ez nem jár ennek megfelelő pénzügyi sikerrel, de segít Mark Zuckerberg cégének visszaszerezni a fiatalok érdeklődését. Jeff Bezosnak eszébe juthat a kereskedők régi igazsága: egyetlen cégnek sem garantált egyszer megszerzett piaci pozíciója.

Ethan Gaskill 29 éves „tartalomalkotó” minden napját ugyanúgy kezdi. Ahelyett, hogy ránézne a telefonjáról, „beugrik” a Facebook Marketplace-re – derült ki a Fortune cikkéből, amely az online piactér sikerének titkait kutatta. Los Angeles-i otthonát szinte kizárólag használt bútorokkal rendezte be, és ennek tapasztalatai alapján információs oldalt indított.

A TikTokon már 220 ezer követője van ennek a site-nak. Az érdeklődők tudják, hogy Gaskill végigböngészi a Marketplace használtcikk-kínálatát, és kimazsolázza a legjobb ajánlatokat. Általában értékes dizájner termékekről van szó, amelyeket fillérekért meg lehet szerezni. Magyarán „egyszer az életben” típusú ajánlatokkal bombázza oldala követőit.

A Facebook Marketplace valaha bolhapiacnak indult. (Nagyon tanulságos visszaolvasni a hazai indulást…) Bár elég gyorsan népszerűvé vált, ma már többről van szól. Ez az e-piactér felveszi a versenyt a legismertebb, legnagyobb e-kereskedelmi site-okkal is. Összesen 3,07 milliárd aktív havi felhasználója volt (monthly active user, MAU) 2023 végén, ami három százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Ennek 40 százaléka, 1,2 millió ember aktívan vásárol is a Marketplace-en – olvasható a kiskereskedők ajánlatait összevető Capital One Shopping internetes portál márciusi jelentésében.

Kesztyűt dobtak a góliátoknak

A Meta online használtcikk-piaca kihívást intézett a szektor legnagyobb vállalatainak. A Craigslistet évekkel ezelőtt lehagyta. A vállalat vezetője, Mark Zuckerberg 2018-ban azt mondta, hogy a Marketplace 800 milliós MAU-t tud felmutatni szemben a versenytárs 2017-es 55 milliós adatával. Az Amazonnak a Tech Report hírportál jelentése szerint 2023-ban 310 millió felhasználója volt havonta.

A német Statista online adatgyűjtő platform 2022-es jelentése szerint a Facebook e-piactere a második legnépszerűbb internetes használtcikk-piac az Ebay után.

„Ez egy növekvő kereskedelmi ág”

– mondta Charles Lindsey egyetemi marketingprofesszor. Őt nem lepné meg, ha a Facebook Marketplace három-öt éven belül megelőzné az Ebayt az online használt piaci szegmensben. Az Amazon és az Ebay nem kommentálta a Fortune magazinnak az előbbi számokat és a szakértői véleményt.

A megfigyelők egyetértenek abban, hogy a Marketplace nem kis részben egyszerű, könnyű kezelhetőségének köszönheti sikerét. További tényező, hogy össze van fűzve a népszerű közösségi portállal, amelynek tagjai kényelmesen léphetnek át a társalgási szolgáltatásból az online kiskereskedésbe. „Van egy bizalmi tényező, ami abból fakad, hogy a felhasználók összekapcsolják a piacteret a Facebookkal” – mondta Lindsey.

A Marketplace 2016-ban indult igazi garázsturkálóként. Az egymáshoz közel élők adták-vették levetett dolgaikat, sokszor cserealapon, amin egyikük se keresett. Az pici üzletek részleteit, a találkozóhelyet, az anyagiakat a Facebook Messenger szolgáltatásának segítségével koordinálták. Nem kellett azonban sokat várni arra, hogy nagyot nőjön a bolhapiac. Két évre rá, 2018-ban már a közösségi portál minden harmadik felhasználója használta az e-kereskedelmi platformot is.

Minden kapható, amit el lehet képzelni

A kézművesek termékeitől kezdve a fával dolgozók ajánlatain át az autójukat eladókéig minden megtalálható a platformon. A pandémia felpörgette a fejlődést, mert felhívta az otthonukba bezárt emberek figyelmét az e-kereskedelemre, és a közvetlen cserebere esetén nem voltak kiszolgáltatva az online boltok szállítási határidőinek.

A Marketplace-en megalakulása után öt évvel, 2021-ben már szép számmal sertepertéltek a kisvállalkozások is. Ezek egy része jövedelmének akár kétharmadát szerezheti a Facebook piacterén nyélbe ütött eladásaiból.

Ez nem jelenti azt, hogy a Marketplace tökélesen működik. Sok hír érkezett csalásokról, ami a használtcikk-adásvétel ismert kockázata. Az idei tél végének egyik híre volt, hogy egy Audi-tulajdonos 18 ezer dollárért (6,5 millió) forint eladta a járgányát, ám kiderült, hogy fiktív utalással „fizették ki” a vételárat. Egy brit felmérés készítői azt találták, hogy a platformon minden hatodik üzletkötésben rászedik a vevőt vagy az eladót.

Mindez nem tartja vissza az ezredforduló után született Z generáció tagjait attól, hogy szívesen nézelődjenek a Marketplace-en. A Facebook sok fiatalt veszített, miután a TikTok elcsábította őket, így az online bolhapiac a visszacsábításuk egyik eszköze. Az e-kereskedelmi platformon szórakoztató videókat találnak, gyors társalgásokat folyathatnak. Például, ha mondjuk bringát akarnak vásárolni egyszerre akár hét-tíz csevegést is folytathatnak ezzel kapcsolatban párhuzamosan.

Nem aranybánya a Marketplace

Mindez nem jelenti azt, hogy a Metának valamiféle aranybánya lenne online kereskedelmi platformja. A Fortune megkeresésére nem adtak tájékoztatást arról, mennyit hoz a cég konyhájára ez az üzletáguk. Lindsey professzor úgy véli kétféle bevételi forrás van. Az egyik mérhető, az eladók által fizetett tranzakciós díj, a másik sejthető, a reklámok nagyobb nézettségéből befolyó többlet bevétel.

A Marketplace fontos eleme a Facebook pénzügyi kirakósának, mivel helyi szinten szervezett piacterei olcsóak – mondta Sucharita Kodali a Forrester piackutató cég kiskereskedelemmel foglalkozó elemzője. Ez éles kontrasztban van az Ebay megoldásával, amely masszív nemzetközi infrastruktúrára épül.

Kodali szerint ugyanakkor bizonyos értelemben „anti-kereskedelmi” platformnak is tekinthetjük a Facebook e-piacterét. Rengeteg az olyan nézelődő rajta, aki nem vesz semmit, illetve sok a cserebere, ami nem hoz pénzt a platformszolgáltatónak. Egyetért Lindseyvel abban, hogy a pénzügyi eredmény közvetett. Abból fakad, hogy segít jobban célozni a hirdetéseket az aktív felhasználók szeme elé.

A Marketplace virtuális garázsvásár jellege egyedi hangulatot, közösségi érzést teremt. Ez ugyan nem hoz dollármilliárdokat a Metának, ám olyasmi, ami arra ösztönzi a felhasználókat, hogy visszatérjenek a közösségi portálra. „Sose lehet tudni, mikor jelenik meg a következő érdekesség – mondja Gaskill. – Ez szórakoztató, és ez az, ami függővé teheti az embert az elektronikus bolhapiactól.”