Az e-kereskedelmi óriás első negyedéves bevétele ismét átlépte a bűvös 100 milliárd dolláros határt, és az előzetes becslések alapján az idei Prime Day is minden eddiginél nagyobb hasznot hozott a vállalat számára.

Az Amazon 2021 első negyedévre vonatkozó pénzügyi jelentése alapján a vállalat rekordösszegű, 108,5 milliárd dolláros (mintegy 333 ezer milliárd forintos) teljes bevételre tett szert az idei év első három hónapjában. Ez nagyjából háromszoros növekedést jelent 2020 első negyedévéhez, azaz az első olyan pénzügyi időszakhoz képest, amikor a bevétele meghaladta a 100 milliárd dolláros (körülbelül 307 ezer milliárd forintos) határt.

Az első negyedév pénzügyi eredményei

Az Amazon forgalma Észak-Amerikában 39,5 százalékkal, 64,4 milliárd dollárra, a nemzetközi piacokon pedig 60,4 százalékkal, 30,6 milliárd dollárra növekedett a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva.

Az első negyedéves nettó bevétel 8,1 millió dollárra tehető. Ez annak ellenére is meghaladja a 2020 októbere és decembere közötti időszak eddig rekordnak számító 7,2 milliárd dolláros összegét, hogy a tavalyi év utolsó negyedévének nettó bevételét az ünnepi időszakra jellemző bevásárlási láz mellett a Covid-19 járvány következtében a szokásosnál később, októberben megtartott Prime Day eladásai is növelték.

Rohamosan emelkedő reklámbevételek

Ehhez a kimagasló pénzügyi eredményhez nagyban hozzájárulnak az Amazon által az „egyéb bevételi források” közé sorolt, az adott kategóriából befolyó összegek oroszlánrészéért felelős hirdetési bevételek. A hirdetési üzletág által termelt bevétel 2021 januárja és márciusa között elérte a 6,9 milliárd dolláros (mintegy 21 ezer milliárd forintos) összeget. Ez pedig 76,8 százalékos, azaz körülbelül 3 milliárd dolláros növekedést jelent az előző negyedévhez képest.

Az Amazon nemzetközi szegmense 1,2 milliárd dollár nettó működési bevételt termelt az első negyedévben, a vállalat piacvezető felhő alapú szolgáltatása, az Amazon Web Services bevételei pedig 32,1 százalékkal, 13,5 milliárd dollárra nőttek. Bár továbbra is ez az üzletág szolgáltatja az Amazon nettó működési bevételének 47 százalékát, 2020 első negyedévben ez az arány még 77,1 százalékos volt. A relatív csökkenés annak tudható be, hogy az idei év első negyedévében a vállalatnak lényegesen több bevétele származott az e-kereskedelmi és a hirdetési üzletágból.

A 2021-es Prime Day eredményei

Az Amazon idén a szokásos júliusi időpontnál valamivel korábban, június 21-én és 22-én tartotta meg Prime Day elnevezésű akcióját. A vállalat pénzügyi vezetője, Brian Olsavsky szerint azért döntöttek így, mert nem akarták, hogy a Prime Day egybeessen az olimpiai játékokkal, illetve mivel júliusban egyébként is sokan utaznak nyaralni. Bár a Digital Commerce 360 becslése alapján a kétnapos akció során generált teljes forgalom megközelítette a 11,2 milliárd dollárt (mintegy 34 ezer milliárd forintot), ami újabb rekordot jelent az idén már hetedik alkalommal megrendezett akció történetében, az előző évhez viszonyított forgalomnövekedés csupán 7,4 százalékos volt, vagyis ezen a téren visszaesés tapasztalható a korábbi adatokhoz képest.

Az évi 119 dolláros vagy havi 12.99 dolláros előfizetési díj ellenében elérhető hűségprogram, a számos előnyt (például ingyenes egy- vagy kétnapos kiszállítást, digitális fotótárhelyet és video-streaming szolgáltatást) kínáló Prime Membership tagjai számára meghirdetett akció során az Amazon adatai szerint a fogyasztók idén összesen több mint 250 millió árucikket vásároltak meg. A legkeresettebb termékek közé a szerszámok, az Amazon különböző készülékei, a szépségápolási, elektronikai, ruházati, háztartási és csecsemőgondozási cikkek, valamint az étrend-kiegészítők tartoztak.

Az is megfigyelhető volt, hogy a vásárlók már elkezdtek felkészülni a közelgő iskolakezdésre: ennek tudható be az, hogy a Prime Day két napja során több mint 600.000 iskolatáska, 1.000.000 laptop és fejhallgató, 240.000 notebook, 40.000 számológép és 220.000 Crayola termék talált gazdára.

Elsősorban a kis- és középvállalkozások forgalma növekedett

Ez az idei sorban már a második olyan Prime Day volt, amely során az Amazon a korábbinál jóval nagyobb hangsúlyt fektetett a különböző kis- és középvállalkozások termékeinek értékesítésére. A döntés hátterében az áll, hogy míg ezen üzletek forgalma éves szinten a vállalat teljes forgalmának mintegy kétharmadát teszi ki, addig a Prime Day alatt ez az arány csupán 30 százalék körül mozog, jóllehet, egyre növekszik: míg 2019-ben csak 32 százalék volt, 2020-ban már 35, az idén pedig 36 százalék. Az e-kereskedelmi nagyvállalat 2021-ben számtalan akciós ajánlattal igyekezett a vásárlókat a Marketplace-en árusító kereskedők termékeinek megvásárlására ösztönözni: a Prime Membership program tagjai például a Prime Day során szabadon felhasználható 10 dolláros kupont kaptak minden esetben, amikor az akciós időszakot megelőző két hétben legalább 10 dollár értékben vásároltak a Marketplace-en kapható termékekből. Az akció kifejezetten sikeresnek bizonyult, és mintegy 1.9 milliárd dolláros forgalmat generált június 7-e és 20-a között.

A mamutvállalat erőfeszítéseinek meglettek az eredményei: a Marketplace-en árusító cégek forgalma az idei Prime Day során 12 százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest, míg az Amazon saját termékeinek forgalma mindössze 5,3 százalékkal emelkedett. Ahogy az Amazon egyik vezetője, Dave Clark fogalmazott: „ (…) a Prime Day nagyszerű két nap volt a kis- és középvállalkozások számára, amelyek magánál az Amazonnál is nagyobb mértékben fejlődtek az idén.”

A Prime Day hatása az egyéb e-kereskedelmi platformokra

Az elmúlt néhány évben jól megfigyelhető az a tendencia, hogy a Prime Day-jel nagyjából egy időben más nagy kereskedelmi cégek is különböző akciókat hirdetnek a saját weboldalaikon. Így próbálnak előnyt kovácsolni abból, hogy ilyenkor jelentősen megnövekszik az online vásárló fogyasztók száma.

A Digital Ecommerce 360 felmérése alapján a 250 legfontosabb észak-amerikai e-kereskedelmi cég több mint fele kínált széleskörű kedvezményeket a vevői számára az adott időszakban; e vállalatok között a különböző üzletláncok képviseltették magukat a legmagasabb, 40,7 százalékos arányban. Ha az észak-amerikai e-kereskedelmi piac 100 legjelentősebb képviselőjét vizsgáljuk, azt láthatjuk, hogy 35,7 százalékuk kifejezetten erősen reflektált a Prime Day-re, a „Prime” illetve a „kétnapos akció” kifejezéseket alkalmazva saját kedvezményeinek meghirdetése során. Vagy épp ellenkezőleg: azt emelték ki a promócióban, hogy (az Amazonnal ellentétben) náluk nincsen szükség előfizetéses tagságra ahhoz, hogy a vásárlók élhessenek az akciós ajánlatokkal.