A különböző diétákat támogató élelmiszerek (gluténmentes, vegán lisztkeverékek, készételek, desszertek) piacán jól ismert gyártónak számít a Szafi Products Kft. A budapesti vállalkozás termékkínálatában az ételérzékenységgel küzdő vásárlók tudnak válogatni, de a tudatos étrend kialakításához is remek alapot kínálnak. Ipsits Anitát, a cég társtulajdonosát és ügyvezetőjét kérdeztük többek közt a motivációiról. Meg arról is, hogy miként küzd meg a kudarc élményével. Interjú.
– Burjan Safira és Burján Zsombor három éve adta el nektek a Szafi Products Kft. 80 százalékát. Nem mondanám tipikusnak, hogy a gyártó egyik értékesítője vesz meg egy kreatív céget. Nálad ez hogy történt? Miért érezted, hogy szintet kell lépned? Egyáltalán: mi keltette fel a Szafi ügyvezetése iránti érdeklődésedet?
– Amikor várandós voltam a kisfiammal 2012-ben, nagyon féltem a terhességi cukorbetegségtől. Ekkor kezdtem el jobban is odafigyelni a táplálkozásra, illetve a testmozgásra. Ez már több, mint 11 éve volt, azóta is fontosnak tartom ezt a kérdést. A Szafi termékeivel először 2017-ben kerültem kapcsolatba, és bár semmilyen ételérzékenységem nincsen, a jó összetevők, illetve a könnyű elkészíthetőség elegendő volt, hogy gyorsan megkedveljem.
Néhány hónapnyi fogyasztásuk után merült fel először az ötlet, hogy a férjemmel elkezdhetnénk értékesíteni a Szafi termékeit Ausztriában és Németországban. A döntést követően minden elég gyorsan zajlott: először az osztrák, majd a német terület hivatalos forgalmazói lettünk. Nem dolgoztam a cégben, szorosabb kapcsolatba így – mint az osztrák-német hivatalos forgalmazóik kerültünk. Ebből viszont már következett az is, hogy 2018-ban elkezdtük kialakítani a Szafi körüli franchise rendszert, és még külsős cégként nyitottuk meg az első ilyen üzletünket 2018 decemberében, Budapesten, az Etele téren.
Két üzletnyitás után és további két, már kivitelezés alatt álló üzletnél jártunk, amikor a Burján házaspár bejelentette, hogy eladják a gyártó céget. Mivel nekünk óriási kockázat lett volna a tulajdonosváltás, így előre gondolkodva mi is tettünk rá ajánlatot. Ezt egy évig tartó, számos buktatót rejtő akvizíciós finanszírozás követte, végül 2020 augusztusára zárult a tranzakció.
– Mitől volt számotokra ilyen vonzó a Szafi?
– Számomra nagyon fontos a hitelesség. Amikor még banki ügyintézőként dolgoztam, és olyan termékeket kellett értékesítenem, mint a hitelkártya, befektetések, stb, mindig csak olyat ajánlottam, amiről meggyőződésem volt, hogy az ügyfél hasznára válik. Hiába kellett volna eladni egy hitelkártyát egy kisnyugdíjasnak, ha láttam rajta, hogy nem érti, nem fogja tudni időben visszatölteni a vásárlást, és majd magas kamatot számít fel neki a bank, eszem ágában sem volt ajánlani neki. Itt is ugyanezt tartottam szem előtt. Hogyan tudnék egy olyan élelmiszert ajánlani a családomnak, barátaimnak, ha én magam nem fogyasztom, nem vagyok róla meggyőződve, hogy ez valóban jót tesz az egészségünknek? Emiatt hónapokig teszteltem a liszteket, próbáltam minél több terméket sütni belőle, valamint egyértelművé vált, hogy a Szafi termékekben nincsen olyan összetevő, ami miatt nem tudok vele teljesen azonosulni – utána pedig már egyenes volt út, hogy szeretnék ezzel foglalkozni.
Emellett pedig egyre több embertől hallottam, hogy ő maga vagy a gyermeke érzékeny a gluténra, laktózra, stb. A Szafi termékeken kívüli mentes termékek összetevőit megvizsgálva, nem volt további kérdés, minél több ételérzekenyhez el kell juttatni a tiszta összetevőkből álló Szafi termékeket.
– A vállalkozásban nem csak eladóként, hanem több különböző feladattal is foglalkoztok: termékeket fejlesztetek, viszonteladókkal dolgoztok, valamint saját üzleteket és egy webáruházat is üzemeltettek. Az utóbbi körüli feladatokba mennyire folysz bele?
– Amikor ügyvezető lettem, a webáruház megújítása elsődleges szempont volt. Hozzám közel áll ez a terület. Anno a Covid-19 járvány ideje alatt is egymagam hoztam létre webáruházakat a franchise üzleteknek, hogy amennyire lehet, áthidaljuk a helyben fogyasztás korlátozását.
Hiába volt a miénk Magyarország leglátogatottabb diétás webáruháza, akkoriban még nagyon elavult technológiára épült, és mobilra sem volt optimalizálva. A teljes megújítást én vezéreltem le, minden apró lépésében részt vettem. Ez egy bérelt webáruház, de így is rengeteg munkát igényelt. A mai napig, napi szinten én kezelem a felületeket, akciókat, bannereket, stb. Mondhatnám azt is, hogy én vagyok a webáruházunk vezetője és beosztottja is.
– Kisgyermekes anyukaként fogtál ebbe a projektbe. Honnan volt ehhez erő, és honnan merítettél inspirációt a kitartáshoz a nehéz pillanatokban? Kik voltak, kik ma a példaképeid, akikre támaszkodni tudtál, tudnál?
– A férjemmel már lassan 18 éve vagyunk együtt, és maximálisan számíthatunk egymásra. A családunk egyedül a gyermekünk körüli teendőkben tud segíteni, ami sokat számít, de minden mást magunknak építettünk fel. A szülés után három héttel már mentem vissza heti két napot a fitness termünkbe edzést tartani, és 10 hónapos volt a kisfiam, amikor megnyitottunk egy élelmiszerüzletet. Mi folyton az újabb kihívásokat keressük, és ha közhelyesen hangzik is, de mi tényleg nem ismerünk lehetetlent.
Szerintem az viszi előre az embert, ha nem létezik stagnálás, ha nincs leállás. Két út van: vagy növekszünk, fejlődünk, vagy szépen lassan hanyatlunk. Konkrét példaképem nincsen, talán azért, mert amit eddig elértünk, azt magunknak köszönhetjük. Mindent egyedül értünk el.
– Volt olyan kudarc élményed az elmúlt évekből, ami teljesen váratlanul ért? Mit tettél a kezelésére?
– Mindig igyekszem a javamra fordítani a kudarcot, keresem benne a tanítást, hogy mit csináljunk másképp. Talán kudarcnak lehet nevezni, hogy a pécsi üzletünk 2020. március 25-én nyitott, a szegedi pedig 2020. december 1-jén, pont abban az időszakban, amikor tombolt a koronavírus járvány és az ezzel kapcsolatos lezárások. Ekkor nagyjából 2-3 napig gondolkodtam a következő lépésen, azután megcsináltam a webáruházakat, és a boltokban dolgozó kollégáim szállítottak ki a rendeléseket. Az elmúlt 15 év megtanított arra, hogy nincs idő a kudarcon agyalni, hanem megoldást kell találni és továbbmenni.
– Hogyan változik a mentes ételek piaca Magyarországon? Mihez, hogyan kell (tudni) alkalmazkodni? Mennyi rugalmasság, mozgástér van ebben a számotokra?
– Egyrészt egyre több, mentes termékeket gyártó cég lép a piacra. Másrészt viszont mindig megnyugszom, amikor megnézem az újonnan piacra érkező termékek összetevőit, mert szerintem ebben még mindig a mieink a legjobbak.
A kommunikáció azonban számunkra nehézséget jelent, leginkább azért, mert a Szafinak – ismert márkaként – minden megnyilvánulására figyelnie kell. Az élelmiszerek egészségre gyakorolt hatásait például nem lehet kommunikálni, azonnal büntet érte a GVH (Gazdasági Versenyhivatal). Akkor is e szerint kell működnünk, ha előfordul, hogy ezt az előírást az újonnan piacra lépett gyártók nem minden esetben tartják be. Biztosan van ebben ismerethiány is, de velük türelmesebbnek tűnnek a hatóságok. Van úgy, hogy azt érzem, mintha úgy kellene az úszóversenyen tempóznunk, hogy béklyót kötnek a kezünkre. Az ilyen helyzeteket nehezen élem meg.
Hetente több olyan levelet kapok, ahol a vásárlók olyan hihetetlen sikerekről számolnak be, amiket a termékeinkkel értek el. Ez alatt nem csak a fogyásra gondolok, hanem teherbe esésre, bélbetegségekre, sőt, számos orvos ajánl is minket, amit csak a vásárlói levelekből tudunk meg. Ezek pedig óriási erőt adnak, ahhoz, hogy minden egyes nap jobban csináljuk.
– Érzékeltek számottevő különbséget az értékesítésben Budapest és a vidéki települések között?
– Így nem. Itt inkább a vásárlói típust különböztetném meg. Budapesten gyakrabban előfordul, hogy rohannak az emberek, így sokszor tudatosabban érkeznek az üzletekbe, nincs szükségük annyi segítségre. Vidéken a személyesség van jelen jobban. Szeretnek ugyanahhoz a kollégához visszajárni, jobban ráérnek, beszélgetnek. Többször kérnek segítséget a termékek közötti eligazodásban is.
– Hol látod magadat és a céget öt év múlva?
– Bízom benne, hogy sikerül a cégnek minden területét a legoptimálisabb mederbe terelnem; szeretném a webáruházat tovább tökéletesíteni. Folyamatos nálunk az innováció, figyeljük a trendeket, és bővítjük a termékek körét. Büszke vagyok rá, hogy mintegy két évnyi munka és előkészítés után elindítottuk a Szafi Life almárkánkat, amelyhez tartozó termékek között például folyékony vitaminokat lehet megtalálni.
De folyamatosan szeretnék edukációs tevékenységeket is folytatni, tudatosítani az emberekben, hogy ne csak termékgyártóként gondoljanak ránk. Küldetésemnek érzem, hogy minél több fogyasztót tanítsuk meg helyesen enni. Nem kell mindenféle divatdiétának, étrendnek bedőlni, mert ezek csak ideig-óráig működnek – viszont, ha helyesen táplálkozunk, akkor soha többet nem kell diétáznunk. A későbbi jövőben pedig szeretném nemzetközi cégként látni a Szafi Products Kft-t. Elkezdünk gőzerővel az exportra is fókuszálni, mivel látjuk, külföldön is óriási az igény a termékekre. Jó hír, hogy nem nekünk kell keresgélni a lehetséges partnerek között, hanem számos országból érkeznek megkeresések, amelyeknek igyekszünk eleget tenni.