A pilot programként elinduló Care&Repair kezdeményezéssel a vezető német divatipari kereskedő a ruhák élettartamának meghosszabbítását, ezen keresztül pedig a fenntarthatóságot tartja szem előtt.
Számos kutatás megállapította, hogy világszerte, de különösen az Unióban egyre fontosabb a vásárlók számára a környezetvédelem, és egyre inkább preferálják azokat a kereskedőket, akik napi gyakorlatukba minél inkább beépítik ezt a szempontot. Az európai szinten is az egyik legjelentősebb, és hamarosan hazánkban is online boltot nyitó e-kereskedő az utóbbi években nagy hangsúlyt fektetett a fenntarthatósági szempontokra, hiszen már 2019-ben újrahasznosított csomagolóanyagokat használt, illetve a kozmetikai termékeit sem a boltokban megszokott dobozaikban küldi ki, valamint az áruk visszaküldésére is többször használatos dobozokat rendszeresített.
A programot először Berlinben, majd Düsseldorfban tesztelik. A cég sajtóközleményében így fogalmaz: “Az világos, hogy minden piacon növekszik a vásárlói igény a javításra és a megfelelő karbantartásra, és hogy meghosszabbítsuk a gardróbunk darabjainak élettartamát. Viszont az ehhez szükséges tudás és a javítási lehetőségekhez való korlátozott hozzáférés miatt még mindig tapasztalható egy nagyobb űr az attitűd és a megvalósítás között.”
Ezt próbálja most áthidalni a Zalando egy londoni központú startup, a Save your wardrobe technikai platformjának bevonásával, illetve a saját logisztikai hálózatának bevetésével, amely segítségével a termékek összegyűjtését, a javító szolgáltatókhoz szállítását, majd visszajuttatását is le tudja bonyolítani.
A javított ruhák svédek és a lengyelek körében a legnépszerűbbek
A Zalando 2020-ban 5 európai országban (Németország, Franciaország, Svédország, Lengyelország, Hollandia) végzett felmérést azzal kapcsolatban, hogy hol mennyire preferálják a vásárlók ruháik felújítását. A lengyelek körében mutatkozott a legnagyobb hajlandóság a saját kezű javításra: 53%-uk viselt az utóbbi 6 hónapban saját maga által megjavított ruhaneműt. Érdekes módon a nem éppen a legrosszabb anyagi kondíciókkal rendelkező svédek körében is népszerű ez: 61%-uk nyilatkozott úgy, hogy viselt olyan ruhákat, amiket ismerős vagy családtag segítségével javított meg, de a saját kezű javítás is népszerű köztük. Professzionális külső segítséget leginkább szintén a lengyelek és a Hollandok vesznek igénybe.
2023-ig 50 millió ruhadarab életének meghosszabbítása a cél
Ez a program jól illik a fent felsorolt környezetvédelmi erőfeszítések közé, és nem kevesebbet tűztek ki célul, mint 50 millió ruha megjavítását a következő bő egy évben. 2021 nyarán a divatcég használt ruhákat is elérhetővé tett a webshopjában: nagyjából 200 ezer ilyen terméket már sikeresen értékesítettek az indulás óta. Mindemellett jobban odafigyelnek az alkalmazott anyagok használatára és ennek pontosabb feltüntetésére a termékeken. A közelmúltban a H&M-mel közösen invesztáltak egy Infinited Fiber elnevezésű finn cégbe, akik textilhulladékból készítenek biológiailag lebomló szálat a ruhák alapanyagául.
Annak ellenére, hogy a pandémia nagy vesztese mindenhol a divatipar volt, a Zalando mégis nagyjából 20%-kal, 1,8 milliárd euróra tudta növelni a forgalmát 2020 utolsó negyedévében, ami nem kizárt, hogy részben a fenntarthatósági kampányoknak, és ezáltal a vásárlók hatékonyabb megszólításának volt köszönhető.