A webáruházak sikerének egyik alapfeltétele, hogy vásárlóik bízzanak bennük. Ne kételkedjenek abban, hogy az áruk, amiket kínálnak, éppen azt nyújtják majd nekik, amit a róluk szóló tájékoztatóban olvashatnak. Éppen ezért az e-kereskedők elemi érdeke a hamis termékek és a csalók eltüntetése virtuális polcaikról.
Az online áruházak iránti bizalom az egyik döntő szempont, aminek alapján a vásárlók kiválasztják, hogy hol költik el a pénzüket. A hamis termékek tönkre tehetik a boltokat, ezért megdöbbentő milyen mértékben árasztják el a webshopokat és a piactereket – derült ki PYMNTS beszámolójából. Az Amazon a napokban hozta nyilvánosságra ezzel kapcsolatos jelentését 2023 Brand Protection Report címmel. Ebből az derül ki, hogy az online piactér üzemeltetetője milliószámra törölt hamis termékeket együttműködve a hatóságokkal és az eredeti márkák gyártóival.
Azt követően, hogy 2020-ban megalakult az Amazon hamisításokat üldöző szervezete, a Counterfeit Crimes Unit, több mint 21 ezer csaló ellen kezdeményezett eljárást és büntetőügyeket a bűnüldöző hatóságoknál – mondta Dharmesh Mehta, a vállalat értékesítő partnerekért felelős elnökhelyettese.
Hétmillió hamis terméket füleltek le
Ezen belül 2023-ban világszerte több mint hétmillió hamis terméket foglaltak le vagy tiltottak ki a piactér webáruházaiból. Nem csak azt akadályozták meg, hogy az Amazon közvetítésével eljussanak a vásárlókhoz, hanem azt is igyekeztek elérni, hogy más online kereskedelmi platformokon, kerülőúton se értékesíthessék őket.
Ez a mennyiség igen jelentős, mert jelzi, hogy az áruhamisítás nagyon kiterjedt, világszintű iparág. Az Egyesült Államok vám- és határvédelmi hatósága nemrégiben arról számolt be, hogy három szállítmány hamis luxuscikket foglaltak le. Ha ezeket eredetiként tették volna fel az internetre a csalók, akkor összesen 1,2 milliárd dollár bevételt tehettek volna zsebre. Ez több mint 440 milliárd forint, ami a legutóbbi budapesti metróépítés költségének nagyságrendjébe illeszkedő összeg.
Minden tíz fogyasztóból majdnem heten vásároltak tudtukon kívül hamis termékeket elektronikus kereskedelmi csatornákon keresztül egy éven belül legalább egyszer – állítják a Michigani Állami Egyetem ezzel kapcsolatos tanulmányának készítői.
Akikkel minden nagy portál küszködik: a csalók
Természetesen nem az Amazon az egyetlen elektronikus piactér, amelyen sűrűn feltűnnek a hamisítványok. Az év elején a Bloomberg számolt be arról, hogy a francia LVMH luxuscikkgyártó óriás a kínai TikTokkal, és annak tulajdonosával, a BytaDance-szel együttműködve indított hadjáratot a rövid videókat megosztó platformon keringő luxuscikkhamisítvány-ajánlatokkal szemben.
Miközben a TikTok Shop az USA-ban jelentős eredményeket ért le számos simlis „kiskereskedő” és „alkotó” lebuktatásával, továbbra is erős a gyanú, hogy harmadik személyek akciós áron kínált „luxuscikkekkel” vadásznak a nem eléggé elővigyázatos vásárlókra. A kínai portál és az LVMH együttműködése jelentősen javíthatja azt a képet, amit a vásárlók a TikTok boltjában kapható áruk megbízhatóságáról kialakítanak.
Fontos részletkérdése a hamisításnak, hogy nem csupán a fake árukról van szó. A vásárlók azoktól a webáruházaktól is elfordulnak, amelyek olyan árucikkeket kínálnak, amelyek nem érik el a minimálisan elvárható minőségi színvonalat. És a csalódott vásárlók sokszor nem tartják meg maguknak rossz élményüket. Az internetes fórumokon megosztják azt másokkal is, ami tönkre teheti egy-egy webáruház imázsát.
„Tudományosan” bizonyított a vásárlók viselkedése
A vásárlók első számú szempontjai között szerepel online shoppingolásaik során az eladó megbízhatósága. Ha tetszik, ezt „tudományosan” alátámasztja a PYMNTS Intelligence piackutatása, amelyet az Adobe szoftverfejlesztő vállalattal közösen végeztek. A vizsgálatba több mint 3500 amerikai fogyasztót vontak be. Megkérdezéseik alapján azt találták, hogy a válaszadók háromnegyede elsőrendű szempontnak tartja a vásárláskor az adásvételben részt vevő felek közti bizalmat. Ez jár a fejükben, amikor eldöntik, hogy melyik e-kereskedő online boltját keresik fel.
A PYMNTS Intelligence egyik korábbi felmérése, amelyet a csalás megelőzését szolgáló szoftverek fejlesztésével foglalkozó Riskfied szoftvercéggel együtt készítettek, azt vizsgálta, hogyan alakíthatják ki az e-kereskedők fogyasztóik lojalitását. Ebben a felmérésben a megkérdezettek közel háromötöde, 59 százaléka azt mondta, hogy ha egy webáruházban rossz élményeket szerez, akkor biztos vagy nagyon valószínű, hogy oda nem tér vissza többé.
Szemlétesen fogalmazott ezzel kapcsolatban Doriel Abrahams, a Forter szoftverfejlesztő és platformhitelesítő szolgáltató vállalat vezetője a PYMNTS-nek adott korábbi interjújában. A következőt mondta: „A bizalom egyfajta valuta a fogyasztók és a kiskereskedők üzleti kapcsolatában”.