A Nyugati tér mellett megnyitotta 17. üzletét a 17 éves Extreme Digital. Az új kereskedelmi egység maximálisan az aktuális, hibrid trendre fókuszál: az interneten megkezdett és boltban lezárt tranzakciókra.
Offline és online: verseny helyett szimbiózis
Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezetője a megnyitó kapcsán elmondta: ma már teljesen egyértelmű, hogy Magyarországon a hibrid vásárlási forma vette át az uralmat, és ez a trend várhatóan a következő években csak erősödni fog. Az elmúlt évben érzékelhetően, 45 százalékról több mint 51 százalékra nőtt a bolti átvételt preferáló online rendelések aránya az Extreme Digitalnál. 2018-ban a vállalat egy-egy szaküzletében átlagosan 25 ezer darab online feladott, bolti átvételes megrendelést szolgáltak ki.
A magyar vásárlókra évek óta jellemző, hogy szeretnek személyesen átvenni online kiválasztott termékeket. Ugyanakkor az is érzékelhető, hogy a vevők egyre tudatosabbá válnak: az üzletekben nem akarnak keresgélni, mert a termékek összehasonlítását, kiválasztását már elvégezték a neten – derült ki a vállalat nyári Design Sprint eseményének eredményeiből.
Mindez lehetővé teszi, hogy egy bolt kialakításánál máshová kerüljön a hangsúly, mint eddig. A Nyugatinál megnyílt új üzlet is ezt a szellemiséget tükrözi: kevesebb termék található a vásárlótérben, azokat azonban ki lehet próbálni, lehet kávét inni, beszélgetni, a gyerekeket játszósarok várja. Ugyanakkor a mintegy 230 négyzetéteres vásárlótér mögött kétszer akkora raktár húzódik nagy készlettel, annak érdekében, hogy a vásárlók átvehessék az online kiszemelt árucikkeket. A bolt elhelyezkedése miatt a cég arra számít, hogy a közlekedési csomópontban nem csak a környék lakói, hanem akár az agglomerációból vonattal közlekedők is vásárolnak majd.
Az új üzletben bankkártyával nem csupán a pénztárnál, hanem közvetlenül az eladóknál is lehet fizetni, így a vásárlónak a pénztárhoz nem, csak az átvételi pulthoz kell odamennie. Hamarosan készpénzt és bankkártyát egyaránt elfogadó fizetőautomaták kerülnek az üzlettérbe, tovább a bejárat mellett, egy elkülönülő üzlettérben egy, a Foxpost céggel közös automata is létesül: aki ide kéri egy online kifizetett, termék kiszállítását, annak gyakorlatilag egyáltalán nem kell várakoznia. Ráadásul a jövő évtől a csomagautomatát éjjel-nappal fogja működtetni az Extreme Digital és a Foxpost, hogy tovább erősítse a vállalat hibrid, online és offline boltokon alapuló üzleti modelljét.
Várkonyi Balázs hozzátette: bolthálózatának köszönhetően az Extreme Digital különösen erős az online+offline trend kiszolgálásában, és véleménye szerint ebben versenyelőnyük van a hasonló helyi üzletekkel nem rendelkező külföldi konkurenciával szemben. Ez nem jelenti azt, hogy a kiszállítást elhanyagolnák, hiszen tavaly ősszel tesztjelleggel indították saját futárszolgáltatásukat is, a Budapestről és Pest megyéből érkező háztartási nagygép rendelések 40 százalékát már ilyen módon teljesítik.
Óriási érdeklődés
Az új üzlet megnyitását egy Black Friday-t is megszégyenítő akcióval támogatta meg a cég, aminek köszönhetően csütörtök délelőtt 10 órakor hosszú sor kígyózott a bolt előtt, a nyitásra várva. Szarka Szilvia marketingigazgató elmondta: a reklámkampány is online és offline kombinációban zajlott. A környező öt kerületbe juttattak el szórólapokat, továbbá az online kampányt is az adott területre targetálták – amit az általános kampányaiknál nem, csak új boltok nyitásakor szoktak alkalmazni. Ehhez járultak még hozzá a rendkívül kedvező, akár 77%-os engedményt kínáló akciós termékek, amelyeket ebben az időszakban csak az új üzletben lehet megvásárolni.
Támogatás a mentősöknek
Az új üzlet megnyitása alkalmából az Extreme Digital a helyi közösség támogatásaképpen az Országos Mentőszolgálat közeli állomásának dolgozói számára ajándékozott olyan műszaki és háztartási cikkeket, amelyek két riasztás között, pihenőidőben tehetik komfortosabbá a mentősök életét.
Pozitív várakozások
Várkonyi Balázs szerint jelenleg pozitív vásárlói hangulat jellemző a piacra, és az e-kereskedelem akár 20%-os növekedést is felmutathat az idén. Az online kereskedők teljes forgalma ennek köszönhetően elérheti a 550-600 milliárd forintot is, vagyis a teljes piac 6%-át – miközben ez a mutató 5 éve még csak 2% körül mozgott.
Az ügyvezető elmondta: már most készülnek a novemberben esedékes Black Friday-re, amit továbbra is a legfontosabb kereskedelmi akciónak tekintenek.
Fokozódó biztonság
Az Extreme Digital vezetője kitért arra is, hogy a törvényi szabályozás következtében szeptember közepétől az online bankkártyás vásárlások során a vevőknek egy plusz biztonsági kódot is meg kell adniuk a tranzakció lebonyolításához. Várkonyi Balázs szerint úgy tűnhet, hogy ez visszafogja majd az online vásárlásokat, ő viszont üdvözli a változást, mert szerinte biztonságosabbá teszi az internetes kereskedelmet, és ez hosszú távon mind a vásárlók, mind a kereskedők érdekét szolgálja.