Németországban szövetségi szinten betiltják az áruk megsemmisítését

Németországban szövetségi szinten betiltják az áruk megsemmisítését

A német szövetségi kormány megkezdte annak a törvénytervezetnek az előkészítését, melynek célja, hogy jelentősen csökkentse a kereskedelemben keletkező ipari hulladék mennyiségét, és támogassa azok újrahasznosítását.

Az online kereskedők számára ez egyben azt is jelenti, hogy erőteljesen nőnek az el nem adott termékek megsemmisítésével járó költségek, a törvényalkotók szándékai szerint olyannyira, hogy mindenképpen találniuk kelljen majd valamiféle módot a visszaküldött termékek ésszerű felhasználására.

A frissíteni kívánt újrahasznosítási törvény több új szabályozást is bevezet, melyek végső célja, hogy a Németországban keletkező hulladék volumene kezelhető szinten maradhasson. A törvény hatálya kiterjed mind a gyártókra, mind pedig a kereskedőkre. A legfontosabb új változás, hogy gyakorlatilag megtiltja azon termékek megsemmisítését, amelyek még bármilyen módon felhasználhatóak.

A törvény által csak “törődési kötelezettségként” aposztrofált előírások a korábbinál jóval nagyobb terhet rónak az online kereskedőkre. Svenja Schulze, a környezetvédelemért, természetmegőrzésért és nukleáris biztonságért felelős miniszer szerint “ez alighanem az első olyan törvény az Európai Unióban, amely a fölöslegesen megtermelt áruk bezúzását kormányzati szinten betiltja.”

A divatipar a legszennyezőbb

Jelenleg számos online kereskedőre, de leginkább az egyébként is különösen szennyező divatiparra jellemző, hogy a szezon végén egyszerűen megsemmisítik a rajtuk maradt készleteket, hogy felszabadíthassák a gyártásnál is drágább raktározási kapacitásaikat.

Az új törvény értelmében ezt a gyakorlatot teljesen meg kell szüntetniük. Ezzel egy időben a gyártóknak és kereskedőknek a törvényi előírásoknak megfelelően dokumentációt is kell majd vezetniük az el nem adott áruk raktározásáról és azok felhasználásáról. A leginkább szóba jöhető opció a nyomott áron történő értékesítés, vagy az áruk adományozása lehet.

A német Zalando élen jár az ilyen jellegű kezdeményezések bevezetésben, és már a törvény első vázlatának előírásai szerint jár el. Mint azt vállalati oldalukon közzétett közleményükben írják: “A Zalando már most is eleget tesz a német szövetségi kormány által elvárt törődési kötelezettségeinek, és folyamatosan regisztrálja, újrahasznosítja az el nem adott, vagy visszaküldött termékeket”. A német piacvezető divatáru-kereskedő alelnöke, Jan Bartels szerint “az áruk megsemmisítése nemcsak szembe megy a piaci logikával, de teljesen ellentétes a fenntartható fejlődés iránti elkötelezettséggel is.

A Zalandonál közel ötven százalékos a visszaküldési arány, de ezek 97 százalékát újraértékesítik vagy jótékonysági célokra ajánlják fel. Nyilvántartásaik szerint az általuk forgalmazott áruk mindössze 0,05 százalékát kell végleg megsemmisíteniük.

mm
Jóbi Attila

Online marketing menedzser, újságíró, média menedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!