Németországban szövetségi szinten betiltják az áruk megsemmisítését

Németországban szövetségi szinten betiltják az áruk megsemmisítését

A német szövetségi kormány megkezdte annak a törvénytervezetnek az előkészítését, melynek célja, hogy jelentősen csökkentse a kereskedelemben keletkező ipari hulladék mennyiségét, és támogassa azok újrahasznosítását.

Az online kereskedők számára ez egyben azt is jelenti, hogy erőteljesen nőnek az el nem adott termékek megsemmisítésével járó költségek, a törvényalkotók szándékai szerint olyannyira, hogy mindenképpen találniuk kelljen majd valamiféle módot a visszaküldött termékek ésszerű felhasználására.

A frissíteni kívánt újrahasznosítási törvény több új szabályozást is bevezet, melyek végső célja, hogy a Németországban keletkező hulladék volumene kezelhető szinten maradhasson. A törvény hatálya kiterjed mind a gyártókra, mind pedig a kereskedőkre. A legfontosabb új változás, hogy gyakorlatilag megtiltja azon termékek megsemmisítését, amelyek még bármilyen módon felhasználhatóak.

A törvény által csak “törődési kötelezettségként” aposztrofált előírások a korábbinál jóval nagyobb terhet rónak az online kereskedőkre. Svenja Schulze, a környezetvédelemért, természetmegőrzésért és nukleáris biztonságért felelős miniszer szerint “ez alighanem az első olyan törvény az Európai Unióban, amely a fölöslegesen megtermelt áruk bezúzását kormányzati szinten betiltja.”

A divatipar a legszennyezőbb

Jelenleg számos online kereskedőre, de leginkább az egyébként is különösen szennyező divatiparra jellemző, hogy a szezon végén egyszerűen megsemmisítik a rajtuk maradt készleteket, hogy felszabadíthassák a gyártásnál is drágább raktározási kapacitásaikat.

Az új törvény értelmében ezt a gyakorlatot teljesen meg kell szüntetniük. Ezzel egy időben a gyártóknak és kereskedőknek a törvényi előírásoknak megfelelően dokumentációt is kell majd vezetniük az el nem adott áruk raktározásáról és azok felhasználásáról. A leginkább szóba jöhető opció a nyomott áron történő értékesítés, vagy az áruk adományozása lehet.

A német Zalando élen jár az ilyen jellegű kezdeményezések bevezetésben, és már a törvény első vázlatának előírásai szerint jár el. Mint azt vállalati oldalukon közzétett közleményükben írják: “A Zalando már most is eleget tesz a német szövetségi kormány által elvárt törődési kötelezettségeinek, és folyamatosan regisztrálja, újrahasznosítja az el nem adott, vagy visszaküldött termékeket”. A német piacvezető divatáru-kereskedő alelnöke, Jan Bartels szerint “az áruk megsemmisítése nemcsak szembe megy a piaci logikával, de teljesen ellentétes a fenntartható fejlődés iránti elkötelezettséggel is.

A Zalandonál közel ötven százalékos a visszaküldési arány, de ezek 97 százalékát újraértékesítik vagy jótékonysági célokra ajánlják fel. Nyilvántartásaik szerint az általuk forgalmazott áruk mindössze 0,05 százalékát kell végleg megsemmisíteniük.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!