Az internetes kereskedelem azzal törte meg a hagyományos áruházak uralmát, hogy minden árunál alacsonyabb árat kínált a fizikai boltokénál. Úgy tűnik, azonban, hogy miután a vásárlók jelentős része megszokta az online shoppingolást, már többet vár pusztán az olcsóságnál. Sőt, gyanakodva fogadja, ha valamiért „túl keveset”, alacsony árat kell fizetni.

A kínai elektronikus kereskedelmi szektor egy stratégiai váltás közepén tart, amelyben a platformok átváltanak az ultraalacsony árak hajszolásáról az értékesítést fenntartható növelésére – írta a Nikkei Asia gazdasági hírportál. A változtatás egyik élen járó vállalata a rövid videókat megosztó Douyin. A ByteDance tulajdonában lévő vállalat immáron az eladott bruttó árumennyiség (gross merchandise volume (GMV) növelését tűzi ki célul maga elé.

Az elmúlt éven ennek a mutatónak a növekedését még 50 százalékra hozták, ami 2024-re 30-40 százalékra csökkent. A helyi média tudósítása szerint a Douyin vezetősége úgy látja, hogy népszerű élő kereskedelmi programjai nem képesek a lehető legalacsonyabb árat kínálni a vásárlóknak a felkínált áruk esetén.

A Douyin alapvetően egy szórakoztató platform. Valószínűleg felismerték, hogy az alacsony árak agresszív promotálása nem fér össze nézőik kikapcsolódási igényével

– értékelte a helyzetet Jacob Cooke, a pekingi WPIC Marketing and Technologies e-kereskedelmi tanácsadó vállalkozás társalapító-vezérigazgatója.

Az alacsony árak fojtogatják az e-kerekedőket

További gond az alacsony árak erőltetésével, hogy ellenérdekeltséget szül a piacterek kereskedőinél. Arra készteti őket, hogy a raktárkészletük fenntartására és a marketingre költött forrásaikat átvigyék azokra a platformokra, hogy a legmagasabb árrést tudják elérni – mondta Cooke.

Az alacsony árak az elmúlt időszakban az évente ismétlődő kínai online vásárlási fesztiválok ütőkártyái voltak. Ahogy a Nikkei Asia másik cikkéből kiderült, ezekből meglepően sok van. A hagyományos vásárlási csúcsidőszakokat is figyelembe véve – a fekete péntektől kezdve a Bálint-napig – összesen 12 ilyen kiemelt esemény van, azaz átlagosan az év minden hónapjára jut egy. Ebbe a nyár is beleértendő.

A kínai e-kereskedelem 1998. június 18-ai indulására utaló 618 fesztivál azonban idén kellemetlen meglepetéssel szolgált. Először fordult elő az elmúlt nyolc évben, hogy az akciósorozat napjai alatt elért GMV csökkent. Nem is kevéssel: hét százalékkal – derült ki a kínai Syntum adatgyűjtő vállalat számaiból.

Bonyolultabb a vásárlók motivációja az olcsó áru keresésénél

A kínai gazdaság gyengélkedik. A második negyedéves év/éves GDP-növekedés 4,7 százalék lett, ami elmaradt a várakozásoktól. Eközben a fogyasztói javak értékesítése csak két százalékkal nőtt, ami a leggyengébb adata 2023 eleje óta. Akkor a 2022 végén feloldott covid-kolátozások után még kissé szédelegve tértek magukhoz a vásárlók.

„Szerintem tévedés, hogy a vevőket elsősorban az alacsony árak mozgatják az olyan nyomott gazdasági környezetben, mint a jelenlegi. A különböző korú emberek vásárlói szokásai eltérőek és prioritásaik az árucsoportoktól függően is változók lehetnek”

– mondta Cooke. Az akciós árak hátránya, hogy a vevő, miután megkapta olcsón, amit akart, továbbáll a webáruházakból.

A kereskedőknek is érdekes tapasztalataik vannak az alacsony árakkal. Gu Pei ugyanazokat az elektronikus eszközöket árulja a Taobao és a Pinduoduo piactéren. Az utóbbin egyfolytában azzal nyaggatják, hogy mérsékelje az árait. Ennek eredményeként 10 százalékra csökkenhet profitrátája, ami kevés a túléléshez. Az elmúlt időszakban azonban már az árcsökkentések sem hoztak nagyobb forgalmat.

Megtanulták a vevők: olcsó húsnak híg a leve

Bár külön fizetett a látogatottság generálásáért a Pinduoduónak, nem nőttek a megrendelései. Úgy véli, hogy amikor a gazdaság rossz állapotban van, az embereknek kevesebb a pénzük, akkor hiába kínálnak valamit fillérekért, nem lesz, aki megvegye. Ezért aztán lemondta a kattintásgenerálási szolgáltatást, és egyszer csak június végén érdekes változást tapasztalt.

Több vevője lett a Taobaón, mint a Pinduoduón annak ellenére, hogy az előbbin drágábban adja ugyanazokat a termékeket, mint az utóbbin. A vásárlók azért keresik fel a Pinduoduót, mert úgy vélik, hogy ott minden olcsóbb, ám egyben az alacsony ár fel is ébreszti az óvatosságukat. Magyarán úgy gondolják, nagy a kockázata, hogy az olcsó húsnak híg a leve. Gu azt mondja, hogy ez a változás annak ellenére történik, hogy ugyanazokkal a képekkel hirdeti a termékeit a két nagy piactéren és a Taobaón sosem fizetett azért, hogy a szolgáltató forgalmat tereljen – kattintásokat hozzon – a webáruházába.

Ár-összehasonlítás helyett bevezették a szolgáltatás díjazását

A Taobao korábban ár-összehasonlítási rendszerben értékelte a platformján megjelenő termékeket. Ez azoknak a termékeknek adta a legjobb értékelést, amelyek a platform más kereskedőinél és a más piactereken elérhetőhöz képest a legolcsóbbak voltak. Ez a rendszer abból indult ki, hogy minél olcsóbb valami, annál nagyobb forgalmat generál.

Ehelyett bevezették azt a rendszert, amelyben azokhoz a kerekedőkhöz terelik a forgalmat, amelyeket legjobb osztályzatotokat kapják szolgáltatásaikra. A Taobao azzal indokolja ezt, hogy hiába is versenyeznének a Pinduoduóval, amely mindent arra tett fel, hogy a legalacsonyabb árakat kínálja. Emellett egy korábbi tapasztalat alapján tudják kezelni, ha sokan kilépnének a piacterükről.

A platform tulajdonosa, az Alibaba hamisításellenes kampányának csúcsán, 2019–2020-bab sokan távoztak a piactérről. A szakértők úgy gondolták, hogy ennek az a magyarázata, hogy nem akarnak kampány áldozatává válni. Az idősebb vezetők nem is bírták cérnával a nyomást és javasolták a kampány leállítását. Hosszabb távon azonban többet nyertek a vámon, mint amit veszítettek a réve a simlis kerekedők kiszorításával.

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!