Az internetes kereskedelem azzal törte meg a hagyományos áruházak uralmát, hogy minden árunál alacsonyabb árat kínált a fizikai boltokénál. Úgy tűnik, azonban, hogy miután a vásárlók jelentős része megszokta az online shoppingolást, már többet vár pusztán az olcsóságnál. Sőt, gyanakodva fogadja, ha valamiért „túl keveset”, alacsony árat kell fizetni.
A kínai elektronikus kereskedelmi szektor egy stratégiai váltás közepén tart, amelyben a platformok átváltanak az ultraalacsony árak hajszolásáról az értékesítést fenntartható növelésére – írta a Nikkei Asia gazdasági hírportál. A változtatás egyik élen járó vállalata a rövid videókat megosztó Douyin. A ByteDance tulajdonában lévő vállalat immáron az eladott bruttó árumennyiség (gross merchandise volume (GMV) növelését tűzi ki célul maga elé.
Az elmúlt éven ennek a mutatónak a növekedését még 50 százalékra hozták, ami 2024-re 30-40 százalékra csökkent. A helyi média tudósítása szerint a Douyin vezetősége úgy látja, hogy népszerű élő kereskedelmi programjai nem képesek a lehető legalacsonyabb árat kínálni a vásárlóknak a felkínált áruk esetén.
„A Douyin alapvetően egy szórakoztató platform. Valószínűleg felismerték, hogy az alacsony árak agresszív promotálása nem fér össze nézőik kikapcsolódási igényével”
– értékelte a helyzetet Jacob Cooke, a pekingi WPIC Marketing and Technologies e-kereskedelmi tanácsadó vállalkozás társalapító-vezérigazgatója.
Az alacsony árak fojtogatják az e-kerekedőket
További gond az alacsony árak erőltetésével, hogy ellenérdekeltséget szül a piacterek kereskedőinél. Arra készteti őket, hogy a raktárkészletük fenntartására és a marketingre költött forrásaikat átvigyék azokra a platformokra, hogy a legmagasabb árrést tudják elérni – mondta Cooke.
Az alacsony árak az elmúlt időszakban az évente ismétlődő kínai online vásárlási fesztiválok ütőkártyái voltak. Ahogy a Nikkei Asia másik cikkéből kiderült, ezekből meglepően sok van. A hagyományos vásárlási csúcsidőszakokat is figyelembe véve – a fekete péntektől kezdve a Bálint-napig – összesen 12 ilyen kiemelt esemény van, azaz átlagosan az év minden hónapjára jut egy. Ebbe a nyár is beleértendő.
A kínai e-kereskedelem 1998. június 18-ai indulására utaló 618 fesztivál azonban idén kellemetlen meglepetéssel szolgált. Először fordult elő az elmúlt nyolc évben, hogy az akciósorozat napjai alatt elért GMV csökkent. Nem is kevéssel: hét százalékkal – derült ki a kínai Syntum adatgyűjtő vállalat számaiból.
Bonyolultabb a vásárlók motivációja az olcsó áru keresésénél
A kínai gazdaság gyengélkedik. A második negyedéves év/éves GDP-növekedés 4,7 százalék lett, ami elmaradt a várakozásoktól. Eközben a fogyasztói javak értékesítése csak két százalékkal nőtt, ami a leggyengébb adata 2023 eleje óta. Akkor a 2022 végén feloldott covid-kolátozások után még kissé szédelegve tértek magukhoz a vásárlók.
„Szerintem tévedés, hogy a vevőket elsősorban az alacsony árak mozgatják az olyan nyomott gazdasági környezetben, mint a jelenlegi. A különböző korú emberek vásárlói szokásai eltérőek és prioritásaik az árucsoportoktól függően is változók lehetnek”
– mondta Cooke. Az akciós árak hátránya, hogy a vevő, miután megkapta olcsón, amit akart, továbbáll a webáruházakból.
A kereskedőknek is érdekes tapasztalataik vannak az alacsony árakkal. Gu Pei ugyanazokat az elektronikus eszközöket árulja a Taobao és a Pinduoduo piactéren. Az utóbbin egyfolytában azzal nyaggatják, hogy mérsékelje az árait. Ennek eredményeként 10 százalékra csökkenhet profitrátája, ami kevés a túléléshez. Az elmúlt időszakban azonban már az árcsökkentések sem hoztak nagyobb forgalmat.
Megtanulták a vevők: olcsó húsnak híg a leve
Bár külön fizetett a látogatottság generálásáért a Pinduoduónak, nem nőttek a megrendelései. Úgy véli, hogy amikor a gazdaság rossz állapotban van, az embereknek kevesebb a pénzük, akkor hiába kínálnak valamit fillérekért, nem lesz, aki megvegye. Ezért aztán lemondta a kattintásgenerálási szolgáltatást, és egyszer csak június végén érdekes változást tapasztalt.
Több vevője lett a Taobaón, mint a Pinduoduón annak ellenére, hogy az előbbin drágábban adja ugyanazokat a termékeket, mint az utóbbin. A vásárlók azért keresik fel a Pinduoduót, mert úgy vélik, hogy ott minden olcsóbb, ám egyben az alacsony ár fel is ébreszti az óvatosságukat. Magyarán úgy gondolják, nagy a kockázata, hogy az olcsó húsnak híg a leve. Gu azt mondja, hogy ez a változás annak ellenére történik, hogy ugyanazokkal a képekkel hirdeti a termékeit a két nagy piactéren és a Taobaón sosem fizetett azért, hogy a szolgáltató forgalmat tereljen – kattintásokat hozzon – a webáruházába.
Ár-összehasonlítás helyett bevezették a szolgáltatás díjazását
A Taobao korábban ár-összehasonlítási rendszerben értékelte a platformján megjelenő termékeket. Ez azoknak a termékeknek adta a legjobb értékelést, amelyek a platform más kereskedőinél és a más piactereken elérhetőhöz képest a legolcsóbbak voltak. Ez a rendszer abból indult ki, hogy minél olcsóbb valami, annál nagyobb forgalmat generál.
Ehelyett bevezették azt a rendszert, amelyben azokhoz a kerekedőkhöz terelik a forgalmat, amelyeket legjobb osztályzatotokat kapják szolgáltatásaikra. A Taobao azzal indokolja ezt, hogy hiába is versenyeznének a Pinduoduóval, amely mindent arra tett fel, hogy a legalacsonyabb árakat kínálja. Emellett egy korábbi tapasztalat alapján tudják kezelni, ha sokan kilépnének a piacterükről.
A platform tulajdonosa, az Alibaba hamisításellenes kampányának csúcsán, 2019–2020-bab sokan távoztak a piactérről. A szakértők úgy gondolták, hogy ennek az a magyarázata, hogy nem akarnak kampány áldozatává válni. Az idősebb vezetők nem is bírták cérnával a nyomást és javasolták a kampány leállítását. Hosszabb távon azonban többet nyertek a vámon, mint amit veszítettek a réve a simlis kerekedők kiszorításával.