A jóslás és a csoda várása bizony, kockázatos dolog. Ezt éppen úgy tudják a madárjósok és a tenyérjósok, mint a szakértők, akik alapos tudás birtokában vállalkoznak arra, hogy előrejelzéseket adjanak szakmájuk jövőjéről.

Az elektronikus kereskedelem mindig a technikai innovációt követte – írja Armando Roggio e-kereskedelmi szakértő, publicista tíz évvel ezelőtt adott előrejelzéseinek pontosságát ellenőrző cikkében. A PracticalEcommerce szakportálon megjelent írás felidézi, hogy az első e-kereskedelmi vállalat az 1982-ben alapított Boston Computer Exchange volt.  A cég finoman szólva sem volt hosszú életű. Kicsit több mint egy évtizeddel később, 1995-ben jött létre az Amazon és az eBay. Ezek gyakorlatilag felvették az alapötlet elejtett fonalát, ám szemben elődjükkel életképes technológiai-üzleti modellt alkottak. Ezek a vállalatok valódi technikai újítóknak bizonyultak. Létrehozták azokat az alapokat, amelyekre a további fejlődés épülhetett.

Ami a jövőt illeti, ma a szakemberek elsősorban a mesterséges intelligenciától várnak nagy változásokat. Miközben ez (is, meg más is) igaznak bizonyulhat – például az AI jobban összehangolhatja a mindenkori keresletet és kínálatot –, érdemes visszatekinteni arra, mik voltak korábban azok az újdonságok, amiktől nagy változást vártak az e-kereskedelemben.

Armando Roggio nem mások orra alá akarja dörgölni pontatlan előrejelzéseiket – a saját jóslatait, egykori csodáit veszi elő, és szemléli meg azokat ma – mi is lett belőlük. A publicista mindenekelőtt arra emlékeztet mindezzel, hogy az e-kereskedelemnek nem a csoda beteljesítése a célja, hanem hogy lehetővé tegye kívánatos, jó ár/érték arányú termékek kényelmes megvásárlását. Az üzlettel jól kell járnia a kereskedőnek és a vásárlónak.

Az öt csoda, ami nem hozott csodát

A szakértő ugyanezen a hírportálon 2014 augusztusában öt technológiai újdonságot ajánlott az e-kereskedők figyelmébe. Azt írta ezekről, hogy a következő néhány évben új hozzáférési lehetőségeket fognak kínálni a vásárlóknak az árukhoz és lehetővé teszik, hogy egyes termékeket a saját ízlésükhöz igazítsanak. Az öt újdonság a mobil-számítástechnika, a kriptovaluták, az autonóm járművek, a 3D-s nyomtatás és a kiterjesztett valóság voltak. Mindegyikről azt gondolta, hogy drámaian megváltoztathatják, hogyan, mikor és miért vásárolnak meg valamit az interneten az emberek.

Általánosságban fogalmazva szakértelem ide, szakértelem oda, ezek a várakozásai nem teljesültek.

Mobil-számítástechnika

Ez alatt a gyűjtőszó alatt nem a ma ismert okos telefonokra gondolt a szakértő, hanem ennél futurisztikusabb dolgokra. Például arra, hogy a felhasználók sétálás közben okos szemüveget viselnek, amelyek tartalmaznak képfelismerő szoftvert is. Ezzel rátekintenek például egy arra járó cipőjére vagy dzsekijére, és úgy gondolják, nekik is kéne egy ilyen. Az okos szemüveggel lekérhetnék az ezzel kapcsolatos vásárlási lehetőségekről szóló információt és mondjuk az ahhoz kapcsolódó okos órán néhány klikkeléssel meg is rendelhetnék az árut.

Az okos órák azóta megjelentek a piacon, és az ilyenfajta technológiákat ki tudnák szolgálni, ám az emberek 2023-ban nem használják vásárlásra ezeket.

Kriptovaluták

A bitcoin és társai alacsonyabb tranzakciós díjakat és a csalások elleni jobb védelmet ígértek az e-kereskedelemben. Logikusnak látszott 2014-ben, hogy a digitális vásárlást digitális valutával bonyolítsák le az emberek. Ebből semmi sem lett. A német Statista adatszolgáltató számai szerint 2022-ben kriptovalutákban csak az online vásárlások értékének 0,19 százalékát számolták el. A gond az lehet, hogy ennek a valutának túlságosan hullámzó az árfolyama. Így nem alkalmas arra, hogy a gyártótól a kereskedőn át a fogyasztóig hosszú elszámolási idővel lebonyolított tranzakciók fizetőeszköze legyen.

3D-s nyomtatás

Tíz évvel ezelőtt úgy tűnt, a fogyasztók bemehetnek majd egy 3D-s nyomtatóval rendelkező műhelybe, ahol elkészíhetik nekik egyszerűbb műanyag tárgyaikat. Csak a terveket kell megvásárolniuk a kereskedőtől. Kiiktathatják a szállítás, a raktározás procedúráját, megspórolhatják ezek költségeit.

Ezt nem csak Roggio gondolta így, hanem nagyon sokan mások is. Volt, aki azt feltételezte, hogy a 3D-s nyomtatás lerombolja a hagyományos kereskedelmet. A valóság rácáfolt erre. Ez a technológia sem változtatta meg az online értékesítés hagyományos módját.

Autonóm járművek

A szakértő tíz éve önvezető járműveket vizionált, amelyek egy napon vagy akár egy órán belül házhoz szállíthatják a megrendelt árukat. Ezt az elképzelését azóta sem adta fel, de most úgy látja időbe telik, mire az autonóm járművek nagyobb teret nyerhetnek a hagyományos szállítás rovására.

Az autonóm kiszállítás piaci értéke 2023-ban várhatóan 13 milliárd dollár körül alakul. Így azt mondhatjuk, hogy bár ez a technológia egyelőre nem forgatta fel a hagyományos e-kereskedelem módszereit, még megteheti ezt.

Kiterjesztett valóság

Az úgynevezett metaverzum rendkívül népszerű dolog, és rengeteg szakértő biztos benne, hogy meg fogja változtatni az e-kereskedelmet. Az a lehetőség, hogy például a vásárlók a virtuális térben felpróbálják vagy az ízlésükhöz igazítsák a termékeket, sokak szerint már most hatással van a vásárlási szokásokra.

Roggio úgy véli, hogy a kiterjesztett valóság beépülése a mindennapokba még odébb van. Inkább ígéret, mint valóság. Így tévedés volt azt jósolni 2014-ben, hogy tíz év múlva „perdöntő” hatással lesz az e-kereskedelemre.

Összességében az e-kereskedelem kényelmes, kedvező árú vásárlási lehetőségként épült be az emberek mindennapi szokásai közé. Kétségtelen, hogy a technológiák, amelyek befolyásolják változnak, ezért érdemes találgatni, milyen újdonságokat hozhat a jövő. Tanulság? Talán annyi csak, hogy továbbra sem szabad azt hinni, hogy minden érdekes kütyü vagy mást ígérő újdonság rögtön és  gyökerestől felforgatja majd a világot. Hiszen még az e-kereskedelmet sem tudták.