Nem csupán az online kereskedők között folyik ádáz harc a végfelhasználókért, hanem a piacterek között is. Ebben a harcban a feltörekvő kínai sárkány, a Temu és az e-kereskedelem királyának járó trónon ülő amerikai sas, az Amazon mostanság sajátos módszerrel gyötrik egymást. A rafinált online boltosok nem teszik a tétjüket egyik vagy másik játékosra.

Curtis Yang online kereskedő dollármilliós értékben értékesíti portékáit az Amazon.com-on, ám raktárkészletének egyes darabjai megjelentek az amerikai piactér kínai riválisán, a Temun is – írta a Wall Street Journal a két óriás közt kialakult háború egyik érdekességét elemző cikkében. A Temu megkísértette és bizonyos fokig el is csábította a Yangot.

A boltos beszámolója szerint a kínai piactér alacsony szolgáltatási díjaival, gyors növekedésével és a garantált bevétel ígéretével csábította el. Ezek nyomós érvek abban az ágazatban, ahol tevékenykedik. Vállalkozása ugyanis bútorkiegészítőket és más termékeket kínál egy olyan piacon, ahol késhegyig menő versenyt vívnak egymással a riválisok.

Yang úgy véli, hogy a Temu hosszabb távon végül a világ legnagyobb online kereskedelmi platformja lesz, azaz letaszítja az Amazont ennek a gazdasági ágnak a trónjáról. Ő mindenesetre úgy döntött, hogy mind a két platformot igénybe veszi, azaz nem adja fel az Amazonon megszerzett pozícióit a Temu kínálta ígéretes ismeretlenért.

Vadásznak egymás üzleti partnereire és fogyasztóira

A PDD Holdings tulajdonában lévő Temu igyekszik becserkészni az Amazon fogyasztóit és eladóit. A független online kiskereskedők kritikusan fontos ügyfelei a amerikai piactérnek. Azok a szolgáltatási díjak, amelyeket az Amazonnak fizetnek, a platform teljes bevételének majdnem negyedét hozzák.

Ez a „vadászgatás” persze nem kerülte el az amerikai vállalat vezetőségének figyelmét sem. Úgy gondolták, hogy a kínai versenytársat csak a saját fegyverével lehet legyőzni. Erre a felismerésre a Temunál is rájöttek, aminek az lett a következménye, hogy egymás módszereit másolva, koppintva harcolnak egymással.

Az Amazon új kirakatot épített internetes megjelenésére, amelyben a fogyasztók orra elé tolja az olyanfajta extraolcsó termékeket, amelyeket korábban csak a Temu kínált. A kínai cég, amely azelőtt kizárólag a légi úton Kínából az USA-ba szállított, közvetlenül a gyártóktól származó termékek értékesítésére koncentrált, helyi logisztikai hátteret épít az Egyesült Államokban.

Az új lehetőségnek szívóhatása van

Folytatódni fog a márkák átvándorlása az Amazonról a Temura – jósolja Jordan Berke, a Tomorrow kiskereskedelmi tanácsadó vállalkozás alapítója. Szerinte az eladók egyszerűen ki akarják majd használni a lehetőséget, hogy a nagy piactereket felhasználva diverzifikálhassák tevékenységüket. A statisztikai adatok azt mutatják, hogy van mit behozniuk a kínaiaknak.

A Temu az elmúlt időszakban a második leginkább látogatott bevásárlási platformmá vált az amerikai e-kereskedelemben az Amazon után. A webanalitikával foglalkozó Similarweb piackutató cég szerint a kínai platform az egyik legnépszerűbb e-kereskedelmi fórum az Egyesült Államokban. Az Emarketer piackutató cég várakozása szerint 0,7 százalékos 2023-as piaci részesedése 2024-ben 2,3 százalékra nőhet.

Ezzel persze még nagyon messze lesz az Amazontól, amely a piac 40 százalékát uralja az USA-ban. Ennek ellenére a Temut tartják a szakértők az amerikai platform legnagyobb kihívójának. Versenyük az Amazon és az USA legnagyobb hagyományos kiskereskedői, a Walmart és a Target, illetve az eBay rivalizálását juttatja az eszükbe.

Az Amazonnak nem volt más esélye, mint hogy az árakban alákínáljon versenytársainak, bővítse szolgáltatásait és gyorsítsa a házhoz szállítást. Így tudott komoly kihívóvá válni. A Temu a kereskedői díjbevételekben látja az Amazon Achilles-sarkát. A számviteli, logisztikai és egyéb szolgáltatások tavaly 140 milliárd dollárt hoztak az amerikai cégnek. Egyben ugyanekkora költséget jelentettek a platformján áruló kereskedőknek. Az Amazon kiszállítási infrastruktúrájának fejlesztésére használta ezt a bevételt.

Személyre szabott kiszolgálással nyomul a Temu

A kínai vállalat arra hajt, hogy gyorsabban szállítsa ki az árut amerikai vetélytársánál. A kereskedőktől azt várja, hogy amerikai raktárakban tartsák az áruikat. Létrehozott egy platformot, amelyen a cégek nekik dolgozó személyzettel tudják kiszolgálni amerikai vásárlóikat. A Temuhoz pártolt boltosok elmondása szerint a kínaiak legfőbb előnye, hogy nem kérnek pénzt a fulfillment szolgáltatásokért és a reklámozásért.

A kisebb díjak eredményeként olcsóbban tudják kínálni portékájukat a Temun. A különbség az Amazonhoz képest elérheti a 15–35 százalékot. Úgy vélik, hogy a kínaiak, akik garantálják a termékeik utáni bevételt, sok árucikk eladásán veszteséget szenvedhetnek el. A kínai vállalat természetesen nem nyilatkozik erről.

Az Amazon régi szemétkedése, hogy ha egy kereskedője olcsóbban értékesíti termékét egy másik weboldalon, akkor megbünteti a céget. Ezért sokan más név alatt kínálják az árut máshol, mint az Amazonon. A vállalat szóvivője azt feleli erre, hogy minden e-kereskedő ott értékesít és annyiért, amennyiért akar. Más kérdés, hogy ha máshol olcsóbbak a termékei, akkor kevesebbszer tolják az Amazonon a vevők szeme elé a kínálatát.

A magas díjakra az a válaszuk, hogy fulfillment szolgáltatásukért átlagosan 70 százalékkal kevesebbet kérnek, mint más olyan cégek, amelyek kétnapos kiszállítást ígérnek. A nullánál viszont, amit a Temu kínál, nehéz olcsóbbnak lenni.