A koronavírus-járvány alatti hatalmas növekedés után úgy néz ki, az eBay forgalma lecsökken a 2019-es szintre. A jelenlegi elemzői várakozások szerint a cég várhatóan 72.1 és 74.7 milliárd dollár közötti forgalommal zárja majd az idei pénzügyi évet, ami szinte megegyezik a 2019-es 72.1 milliárddal.
A COVID kitörésének évében és azt követően is közel 15 milliárddal nagyobb forgalmat bonyolító e-kereskedelmi óriás a jelenlegi predikciók szerint 2022 végére visszatér arra a szintre, ahonnan 2019 év végén elindult. A 2020-ban 87.6, míg ezt követően 87.3 milliárdos forgalmat bonyolító eBay 14 milliárdos forgalomcsökkenése még úgy is szembetűnő, hogy a teljes e-kereskedelmi iparágban tapasztalható némi megingás a tavalyi évhez képest.
Az eBay egyébként már a járvány kitörése előtti fél évtizedben is küzdött növekedési problémákkal. Ekkor stagnált a forgalma, de a világjárvány kitörésekor kirobbanó áruhiány következtében kiugróan megemelkedett a tranzakciók száma a platformon. Az idei számok fényében azonban nagyon úgy tűnik, hogy ez a kiugrás csak átmeneti volt.
A forgalom csökkenése az Egyesült Államokban jóval kevésbé feltűnő, mint a teljes nemzetközi piacra vetítve. 2022 második negyedévében például az eladott áruk összértéke az amerikai piacon még mindig 15 százalékkal magasabb volt, mint 2019 második negyedévében. Ezzel ellentétben az USA-n kívüli, ‘nemzetközi’ piacon ugyanez már három százalékos csökkenést mutat a három évvel ezelőtti számokhoz képest. Az elemzői várakozások szerint az egyesült államokbeli forgalom tovább zsugorodik majd 2023-ban is, de még mindig a 2019-es szint felett marad majd.
Az amerikai e-commerce piac egyébként továbbra is pörög, hiszen az összforgalom 80 százalékkal nagyobb, mint a koronavírus-járványt megelőző évben. Annak ellenére, hogy az eladott termékek száma nem emelkedett kiugró ütemben, a vásárlók által elköltött pénz viszont igen. Ennek a folyamatnak az egyik nagy vesztese az eBay, amelynek a piaci részesedése az egy évtizeddel ezelőtti 10 százalékról 3.5 százalékra zsugorodott.
Az eBay legnagyobb problémáját azok a konkurens cégek jelentették az elmúlt években, amelyek komoly piacokat szereztek bizonyos termékkörök esetén. Az olyan platformok, mint a StockX, Etsy, Vinted, Farfetch vagy a Facebook Marketplace jelentős mértékben szívtak el vevőket és eladókat a eBayről. Igaz, továbbra is van öt olyan termékkategória, amelyben évi 10 milliárd dollár feletti értékben cserélnek gazdát termékek a platformon: ezek a motoralkatrészek, az elektronikai eszközök, a gyűjtői relikviák, a lakberendezési kellékek és a ruházati termékek.
Ezt felismerve az eBay egyébként komolyan fókuszál ezekre a kategóriákra. Ezen belül is kiemelt szerepet játszanak a cég által csak “szenvedélyes vásárlóknak” nevezett felhasználók, akik az összes aktív vásárló 12 százalékát teszik ki. Az ilyen fókusz termékkategóriákban, mint az ékszerek, kézitáskák gyűjtői relikviák, a vásárlók lényegesen többször és többet költenek az átlagosnál.
Sokak szerint pont ezek a piaci rések azok, amelyek hosszú távon megmenthetik az eBayt, és az összforgalom további csökkenése ellenére hozzájárulhatnak ahhoz, hogy új szerepkörben és kisebb piaci részesedés mellett, de továbbra is életben maradhasson.