Ötéves a B2W Kommunikáció, ami mára sokkal több, mint egy ügynökség vagy fesztivál – mozgalommá nőtte ki magát. Ebből az alkalomból készítettünk interjút Pálfi Évával, aki az egészet kitalálta, és a mai napig töretlen lelkesedéssel és nem kevesebb sikerrel viszi.

Hogyan, miért kezdett el nőkre optimalizált brand designnal foglalkozni?

1998-ban kezdtem a pályámat reklámügynökségeknél. Azóta voltam kreatívigazgató, ügyvezető, cégtulajdonos, dolgoztam multicégnek és KKV-nak. Az volt a közös ezekben, hogy mindannyian nőknek akartak eladni. Én pontosan érzem, mire vágynak a női vásárlók, és küldetésemmé vált ezt a tudást átadni. Mára egy tizenhétezer fős női vásárlóközönség segíti a B2W piackutatásait.

Hogy született meg ez a küldetéstudat?

Rossz volt nézni, hogy a tradicionális, maszkulin kommunikáció mennyi kárt okoz a nőknek és a cégeknek is: a nők 91%-a csalódik a marketingjükben. Gondoljunk csak bele, milyen nagy szám ez ahhoz képest, hogy a vásárlásokról 85%-ban nők döntenek.

2018 januárjában alapítottam meg a B2W Kommunikációt, és rögzítettem annak 22 pontos manifesztumát. Áprilisban 100 fővel rendeztük meg a „Marketing Nőknek” tréningnapunkat, amely egyben a „B2W – Hogyan adj el nőknek?” könyvem bemutatója is volt. Ez volt az első szakmai esemény idehaza, amely a vállalkozónőkre fókuszált. Fél évre rá szeptemberben már megtartottuk a Lurdyban az első B2W Fesztivált – aznap 672-en regisztráltak be látogatóként és kiállítóként. Megalakult a B2W Közösség, amely rengeteg meetupot, partit és workshopot, kapcsolati lehetőséget adott a klubtagoknak. Elindult a B2W Akadémia: a mentoráltak elsősorban cégvezetők, nagyvállalati döntéshozók és marketingszakemberek. 2019 októberében már 1000 fősre nőtt a B2W Fesztivál – ugyan a szigorítások miatt 2021-ben csak 200 fővel tudtuk megtartani a harmadikat, online azonban 5000 résztvevőnk volt. Büszke vagyok arra, hogy az elmúlt években négy Marketing Gyémánt díjat nyertek el a B2W projektek.

Akkor ez már egy társadalmi szinten ható modell lett?

Igen, végre elindult egy olyan szemléletváltás a hazai vállalkozói szférában, amit a B2W generált, figyelmet kaptak a női vásárlási szokások, vállalkozónői kihívások. Egyetemi tananyag lett a B2W Marketing, a Metropolitan Egyetem mesterképzőseinek tanítom azóta is. 2022-ben már több mint négymilliós elérésünk volt a piackutatásaink által, így már nem csak a szakmát értük el, hanem magukat a nőket is. Azt gondolom, hogy bennük is meg kell születnie annak az igénynek, hogy mit jelent a tudatos vásárlás, milyen az, amikor manipulációmentesen beszélnek hozzájuk a cégek.

Pálfi Éva-B2W Marketing
Pálfi Éva nőimarketing-szakértő, brandstylist, iparművész, a Metropolitan Egyetem B2W Marketing oktatója (forrás: Facebook)

Ez egy igazi sikertörténetnek tűnik. Árnyoldalak nincsenek is?

Sajnos észrevettük, hogy megjelentek azok az üzletemberek, akik felültek a nőkre pozícionáló trendre, de ugyanazokat a manipulatív, FOMO tartalmakat tolják továbbra is, csak a címke változott. Azon leszek, hogy amit alkottam, az érték maradjon.

Mire a legbüszkébb saját pályája során?

Mivel a szerelemprojektem a B2W, mérhetetlenül büszke vagyok rá, hogy a szakma is elismeri, és nem általános ismeretet tanítok vele az egyetemen, hanem a saját progresszív módszertanomat. Az pedig, hogy 5 év alatt megreformáltam a hazai üzleti szférát, hogy sorra jöttek létre a női közösségek, vagy hogy a rendezvényeken mára általános, hogy van női blokk, egy csoda! 2018-ban mindenki azt kérdezte, hogy megbolondultam-e, évekig csak figyeltek, hogy ebből mi lesz. Most külön öröm, hogy ezt a szakma is elismeri, pedig csak annyit tettem, hogy ami hazai tapasztalatom volt az elmúlt 25 évben, azzal kiálltam, és ezt a tudást megosztottam.

Nagyon jó ez a “csak annyit tettem”. Úgy tűnik, rengeteget!

Szeretném, ha minden nő tisztában lenne az értékeivel, okos fogyasztóvá válna, aki felismeri, mi jó neki, és nem hagyja magát manipulálni. A cégek pedig, amelyek nőknek adnak el, olyan élményeket teremtenének nekik, amelyek képesek kiszakítani őket a mindennapok rutinjából, tesznek értük és inspirálják őket. Ez mindkét fél érdeke, hiszen a nőket támogatják, segítik döntéseikben, énképük megerősítésében, míg a cégeknek jobb ügyfelei lesznek, sikeresebbé és eredményesebbé válnak. 2018-ban sokan kérdőre vontak a progresszív nézeteim miatt – mára jól látható, igazi értékké vált a B2W küldetése.

Hogy látja Ön a női vállalkozókat? Mik a nehézségek?

A 2022-es év rengeteg változást, komoly üzleti akadályt hozott a cégek, gyártók életébe. Újra kellett pozicionálni a B2W-t, hogy a jelenlegi, változó világban is sikert hozzon a vállalkozóknak, vállalkozónőknek különösen. A nők rengeteg dolgot csinálnak egyszerre: háztartást vezetnek, gyermeket nevelnek, karriert építenek, tanulnak, szinte semmire nincs idejük, alig jönnek ki a napi 24 órából. Azzal, hogy egyre több szerepet vállaltunk, magunkkal toltunk ki. Sokan el is férfiasodnak, amiben persze nem érzik jól magukat.

Kutatásaink azt a tényt támasztják alá, hogy a párkapcsolatok nagy része végül megszakad, és a nő egyedül marad a sikerével. Magyarországon az egyedülállók 68%-a nő.
Ha egy női vállalkozó kiáll magáért, határozott, akkor könnyen mondják rá, hogy erőszakos. Ha viszont ezt nem teszi meg magáért és sikeréért, akkor nem tud érvényesülni. Én azt gondolom, ez a következő években kiegyensúlyozódik: a nők nem lesznek annyira harciasak, a férfiak pedig megszokják, hogy felelős beosztásokban vannak, és támogatják is őket ebben, otthon a családban is. Ez egy normális folyamat – azon vagyunk, hogy ez az egyensúly mielőbb beálljon.

Mi a helyzet a női vásárlókkal?

Amikor az előbb említett adatokat megértik a sales- vagy marketingszakemberek, rájönnek, hogy a lehető legegyszerűbben, legcélratörőbben kell őket tájékoztatni egy termék vagy szolgáltatás értékeiről, hogy könnyen és gyorsan dönteni tudjanak a vásárlásnál. Időt kell nekik spórolnunk, bizalmat kell építeni, így könnyebben és magabiztosabban köteleződnek el.

Amikor azt mondom, hogy sokan ugyanúgy a régi, manipulatív marketinget használják most a női kommunikáció álcája mögé bújtatva, és továbbra is azzal pusholják a nőket, hogy „Vedd meg, vedd meg! Lemaradsz, tönkremész! Akkor vagy jó anya, ha…”, akkor nem tudják, mekkora kárt okoznak a nőkben és saját brandjükben. Egy nőt egyszer be lehet csapni, ám másodszorra már nem fog vásárolni azoktól, akikben csalódott. 55+ szemránckrémet ne reklámozzunk 20 éves modellel, hagyjuk el végre a stock megoldásokat, a filterezett fotókat! Ha egy termék nevének azt adjuk, hogy Retinol, akkor legalább tartalmazzon is retinolt. Mindegy, hogy online vagy offline, az idő és a bizalom a két legfontosabb kulcsszó a következő években.

Milyen piaci kihívásokkal kell szembenéznie a női vállalkozóknak és vásárlóknak?

Sokkal kevesebbet keresnek a nők a férfiaknál, ehhez képest a nőknek szánt termékek és szolgáltatások drágábbak: fodrászatok, kozmetikumok például. Sokszor csak a színe más valaminek, ugyanaz a gyártó, a beltartalom, mégis 15%-kal drágább, ha nőknek szól. Ez igazságtalan és hosszú távon káros hozzáállás. Mára nem hóbort a nők igényeivel foglalkozni, hanem alapvető egy cég eredményessége és sikere miatt is.

A magyaroknak kevés az önbizalmuk, a nőknek pedig pláne! Folyamatos lelkiismeret-furdalás van bennünk, hogy valóban jó nők, jó anyák, jó vezetők vagyunk-e. A hirdetők felelőssége pedig az, hogy ilyenkor nem nyomjuk még mélyebbre a problémába az embereket, hogy aztán megoldást adhassunk nekik a márkánkkal, hanem inkább segítjük, támogatjuk mindenben, amiben csak lehet. Közösségeket hozunk létre nekik, hogy kapcsolatokat építhessenek, és törődünk velük, szeretjük őket.

Hihetetlen energiával beszél! A jóslatai is be szoktak jönni. Mit jósol a 2023-as üzleti évre?

Szerintem a cégek még jobban odafigyelnek majd a nőkre. Bízom benne, hogy ezt okosan teszik majd. Sok dolgom van még, felelősségemnek érzem, hogy amit elindítottam, az tiszta maradjon, ne váljon fegyverré a szakmában. Tudom, hogy az eladási számok a legfontosabbak, de soha nem volt ennyire fontos a már megszerzett, visszatérő hálás vevő, törzsvásárló, mint korábban. A hirdetési árak az egekben, és valljuk be, kiszámíthatatlan a környezet, nehéz tervezni. Azok a cégek, amiknek stabil ügyfélkörük lesz, és azzal folyamatosan törődnek, nemcsak túlélik a válságot, de fejlődésre is képesek lesznek.

A tudatos vásárló tájékozott, ismeri magát és kiegyensúlyozott. Nekünk, reklámszakembereknek az a felelősségünk, hogy a vásárlás ne egy manipulatív aknamező, hanem élmény legyen, amibe bizalommal beleélheti magát. Különösképp odafigyeltünk az időtervezésre is, hiszen ma a magyar nőknek ebből van a legkevesebb. Kutatásainkat továbbra is közzétesszük, és rengeteg tréninget, előadást tartok én is a következő években.

Végezetül: mit tanácsolna az olvasónak egyetlen bekezdésben?

Ne énmárkát építs, az jön majd magától. Ha van egy jó ügy, akkor kapcsolódj másokkal, működjetek együtt, és sokszorozzátok meg az üzeneteket! Az ÉN-t felváltotta a MI – mindig is ebben hittem.