A Walmart a világ legnagyobb áruházlánca, ám tíz évvel ezelőtt egy dinoszauruszra emlékeztetett, amely felett eljárt az idő. Fogalma sem volt arról, mi fán terem az elektronikus kereskedelem. Azóta 180 fokot fordult a világ: a Walmart ma már elektronikus piacteret üzemeltet, ami a cég offline gyökereit kihasználva napon belüli kiszállítást kínál.
Az 1962-ben alapított Walmart áruházlánc mindenkori vezérigazgatójának munkaköri leírásához tartozik, hogy mint az Egyesült Államok egyik legnagyobb munkaadójának és több tíz millió ember kedvelt bevásárlási helyének együtt kell működnie az ország regnáló elnökével. Nincs ez másként Doug McMillonnal sem, a cég jelenlegi vezérigazgatójával – írta a Bloomberg a Walmart metamorfózisát bemutató cikkében.
Donald Trumppal a koronavírus-járvány idején került kapcsolatba, amikor az áruházlánc felajánlotta parkolóhelyeit tesztelőpontok telepítésére. Bár a kiskereskedő filozófiájának első pontjai között szerepel, hogy ne tegyen semmit, ami rossz fényt vethet rá vagy akár csak megosztó lehet, a vezérigazgató nem habozott kritizálni az olyan járványintézkedéseket, amikkel nem értett egyet.
McMillon bírálta Trumpot azért, mert 2017-ben a Virginia állambeli tüntetések idején nem a nemzet egyesítőjeként lépett fel és elítélte a Kongresszus épületének 2021. január 6-ai lerohanását, amellyel az akkor már leváltott elnök hívei meg akarták akadályozni, hogy Joe Biden a helyére lépjen. A jó cégvezetőnek azonban rendelkeznie kell politikai túlélési ösztönnel is.
Az elnök szereti a Walmartot, mert árulja Trump-sapkákat
McMillan megmutatta, hogy benne megvan ez a képesség. Miután Donald Trumpot 2024-ben újraválasztották csatlakozott az amerikai cégvezetők hosszú sorához, akik tiszteletüket tették Trump híres Mar-a-Lago rezidenciáján. Egyszerű üzenettel állt a régi-új elnök elé, olyannal, amivel nem nyúlhatott mellé: „Miben segíthetünk?” Aztán részt vett a január 20-ai elnöki beiktatási ünnepségen. Ott virított Elon Musk, Mark Zuckerberg és a Walmart ősellensége, az Amazon első embere, Jeff Bezos mellett. A békülés végül sikeresnek bizonyult. Donald Trump kedvenc módszerével, a közösségi médiában ajánlotta támogatói figyelmébe a Walmart online áruházát, ahol minden Trump-relikvia kedvező áron kapható.
Ez persze úgy értendő, hogy a megszámlálhatatlan elektronikai kütyü, a márkás luxuscikkek és a kevésbé márkás termékek között, sőt a Joe Biden–Camala Harris volt elnök-alelnök pároshoz kötődő emléktárgyak között a Trump-sapkák és más Trump-cuccok is megvásárolhatók. Mindez nem kis részben McMillan érdeme, ugyanis az ő vezetésével vált a Walmart egyebek mellett óriási webáruházzá.
A Walmart e-kereskedelmi üzletága az utóbbi években a növekedés egyik fő motorja lett.
Gyorsabban nőtt, mint az Amazon. Az eMarketer adatai szerint a Walmart e-kereskedelmi értékesítése az Egyesült Államokban több mint ötszörösére nőtt 2017-hez képest, amikor összesen 13,8 milliárd dollár volt, 2023-ban viszont már 73 milliárd dollár – írta korábban a Retail Brew. Sőt, a tavalyi Q4 már a 11. olyan negyedév volt, amikor a Walmart online eladásai több mint 10 százalékkal nőttek (éves összehasonlításban). Az új statisztikai adat: 16 százalék – közölte a napokban a digitalcommerce360.
Lentről indulva jutott a vezér nagyon magasra
A vezérigazgató négy évtizedet húzott le a Walmartnál. Teherautó-rakodóból vált 2014-ben első emberré a cégnél. Az elmúlt tíz évben sikerült kereskedelmi dinoszauruszból – amely leragadt az internet előtti korszakban – elektronikus kereskedelmi bajnokot faragnia.
A valaha csak feltűnően olcsó árairól ismert vállalat ma már online piacteret üzemeltet. Ehhez kapcsolódóan új hirdetési üzletágat (Walmart Connect) és prémium szolgáltatást (Walmart+) is létrehoztak. A Walmart napon belüli kiszállítását sokan irigyelhetik, ám aligha tudják lemásolni. Ezt a kunsztot ugyanis arra építik, hogy a kiskereskedőnek minden amerikai háztartás tíz mérföldes (16 kilométer) környezetében van egy áruháza. (Az is érdekes, hogy az áruvisszavétel és az ügyfélélmény kiemelt kapcsolatát korábban is a Walmarttal példálózták – mi is.)
McMillon tudatosan alakította át a Walmartot az olcsó áruk boltjából a jobb módú vásárlókat is kiszolgáló vállalattá.
Több mint 4600 áruházukból 2021 óta 2000 modernizáltak. Szélesebb folyosók, erősebb világítás, jobb tájékoztató táblák gondoskodnak a korábbi fapados dizájn elhagyásáról. Ezzel egyidejűleg az árukínálat is megújult. Mind az élelmiszerek, mint a ruházati cikkek között találhatók ismert séfek és tervezők nevével fémjelzett termékek. Az egyik legnagyobb váltás az, hogy a cégvezetés a hangsúlyosan egyszerű, a spórolást szimbolizáló irodákból egy a technológiai vállalatok campusaira hajazó új cégközpontba költözik.
A Walmart újra feltörekvő kis tigrisként üldözi versenytársait
McMillan legnagyobb dobása azonban a Walmart betörése az elektronikus kereskedelembe. A vállalat az elmúlt években a világ második legnagyobb online kiskereskedelmi platformjává vált. A 2025-ös várakozások szerint ebből az üzletágból 115 milliárd dollár árbevétel folyhat be a kasszájába, ami Magyarország éves GDP-jének több mint 55 százaléka. Ez ugyan még a negyede sincs az Amazon 531 milliárd dolláros forgalmának, de a Walmart egyre erősebb. (Érdekes újra elolvasni, hogy mindez már 2017-ben lényegében látszódott – írtunk is róla anno.) Ennek egyik jele, hogy a pénzesebb vevők is megtalálták az áruházláncot. A cég beszámolója szerint 2024 második felében piaci részesedésének növekedését 75 százalékban az olyan vásárlóknak köszönhette, akik évente több mint százezer dollárt (40 millió forint) keresnek.
A beosztottak fluktuációját jó keresetekkel fékezik, a vezetők olyan pénzeket kapnak, hogy a Google-tól és az Amazontól tudnak menedzsereket igazolni.
A vállalat részvényárfolyama 72 százalékkal nőtt 2024-ben, amivel maga mögé utasította legnagyobb hagyományos piaci versenytársait. Sam Walton, a Walmart alapítója garasoskodó természetéről volt híres. Talán megrökönyödne azon, amivé a cége vált, de ez most már McMillon Walmartja. A híres üzleti tanácsadó, Ram Charan azt mondta, neki adja saját Nobel-díját. McMillont olyan vezetőként jellemzi, aki nem sokat beszél, ám közben szép csendben gyorsan növekvő pénztermelő géppé tette a az áruházláncot. Elsősorban azzal, hogy betört az online kereskedelembe.