CD, könyv és műszaki cikkek. Magyarországon ezekkel indult az e-kereskedelem. De élnek még az első webshopok?

A nagyvilágban egy pizzát értékesítettek első alkalommal az interneten, legalábbis a Pizza Hut étteremlánc szerint az ő 1994 augusztus közepi tranzakciójuk az úttörő, ha a mai értelemben vett internetes kereskedelemről beszélünk. (Egyes források ugyanakkor megjegyzik: Sting Ten Summoner’s Tales című albumát egy héttel korábban megrendelte valaki a New Hampshire-i Net Market Company-tól.)

Nem mintha nem lettek volna korábban is hasonló, elektronikus hálózat segítségével lebonyolított üzletek, sőt. Meglepően korai, 1910-es példát hoz Eszes István, a Budapesti Gazdasági Főiskola online marketing tanára egyik tanulmányában: akkor amerikai virágkereskedők állapodtak meg, hogy virágkötészeti megrendeléseiket távirati úton egyeztetik. Érdekes módon növényekhez kapcsolódnak a maihoz hasonló internetes hálózaton – az internet közvetlen elődjén, az MIT-nél futó Arpaneten – lebonyolított első kereskedelminek tekinthető üzletek is: a Stanford Egyetem diákjai az 1970-es években az Arpanet diszkrécióját kihasználva – mondhatnánk fű alatt – bonyolították le marihuána-beszerzéseiket.

De mi volt a helyzet Magyarországon, mikor és honnan indult az internetes üzlet, és mi lett az első fecskékkel? Ha internetes kereskedelemről beszélünk manapság vagy a nagy, széles palettájú árukészlettel operáló webáruházak, vagy online piacterek jutnak először az emberek eszébe, de ez is kicsiben, webshopokkal indult.

Konkrétan 1996-ban – tehát nem is sokkal később, mint az a bizonyos pizzarendelés – jött létre az első olyan hazai webshop, amit kimondottan azzal a céllal indítottak, hogy az interneten keresztül forgalmazzanak valamilyen terméket. Ez a Zenebona Internet CD-bolt volt, ahol több tízezer zenei cd-t kínáltak, és az első évben heti száz körüli megrendelést értek el, egy korabeli szakdolgozat szerint. A szegedi székhelyű cég 2007-ig működött, a végét a CD-piac összeomlása okozta. Érdekes tanulság, hogy az alapítók korukat megelőzve indították az innovatív vállalkozásukat, de helyzeti előnyüket nem tudták kihasználni – jegyezte meg blogján az elsőket 2010-ben összegyűjtő Kis Ervin Egon e-kereskedelmi tanácsadó.

A zene után az írásművek jöttek. Az elektronikus kereskedelem másik úttörője a könyvkereskedelemmel foglalkozó Corvina.hu Internetes Könyvesház volt, ami a Zenebona után két évvel, 1998-ban indult – a weboldalt akkor működtető kft.-t az év áprilisában jegyezték be. A Corvina.hu alatt ma már egy, az Országos Széchényi Könyvtár korábbi igazgatójának nevével fémjelzett, több mint tíz éve passzív projekt található, ami Mátyás király híres könyvtárának digitalizálását célozta.

Az e-kereskedelem hazai úttörői között egyetlen olyan van, ami még ma is működik, mégpedig a harmadikként, 1999 nyarán indult ebolt.hu műszaki áruház. Úttörő voltuk ellenére ők sem tudták kihasználni helyzeti előnyüket: meglehetősen messze vannak a mai vezető, több milliárd forintos forgalmú hazai webáruházaktól. Tavalyi árbevételük valamivel 114 millió forint alatt alakult, miközben a hazai tízes toplistába kétmilliárd forintos éves forgalom volt a belépő 2017-ben. Lassan húsz éves működésével azonban az ebolt.hu mindenképp a hazai e-kereskedelem nagy veteránjai közé tartozik.

A negyedik vállalkozás az annak idején VHS-kazettás filmekkel induló NetPiac Online Filmáruház 1999-ben indult, és ha nem is eredeti formájában, de vehetjük úgy, hogy máig él belőle valami: az önálló társaságot előbb az RTL Klub vásárolta fel, majd továbbadta a Bookline-nak, ami magába olvasztotta.

Kapcsolódó cikkünk:
Már rá sem ismernénk: a SzEK.org alapítói az e-kereskedelem hőskoráról