Két hétig indoklás nélkül elállhatunk a vásárlástól, ha online rendelünk terméket. A kereskedők ilyenkor visszafizetik a vételárat, de érdemes néhány dologra odafigyelni. Akinek két hét után jut eszébe, hogy visszaküldené az árut, az se keseredjen el: több online bolt is visszaveszi – van, ahol két hónapunk is van erre.
Valljuk be őszintén: nem minden ajándéknak szoktunk felhőtlenül örülni. Nem biztos, hogy tetszik a nekünk szánt cipő, zokni, rénszarvasos pulóver, a “legjobb anya / apa / hugi / bátyó” feliratú póló. Megeshet, hogy nem jön be a hajszárító, a mikró, a mobiltelefon. Esetleg nem tetszik a lábos színe, az étkészlet mintája, a parfüm illata.
Ilyenkor aztán jöhet a csere-bere, vagy az ajándék porosodhat a polcon, a szekrény mélyén, netán elhordja Manyika/Sanyika – vagy az ajándékozott akár vissza is küldheti. De hogyan? Körkérdésünkben nagyobb internetes áruházakat kerestünk meg azzal, hogy milyen feltételekkel lehet visszavinni azokat az árukat, amiket ajándékba kapott valaki, de valamiért mégsem szeretné.
Általánosságban megállapítható, hogy a kereskedők rugalmasan viszonyulnak a kérdéshez. A Kosárérték által megkeresett webáruházak mindegyike jelezte, hogy a vevőiknek jogszabályban (45/2014. sz. kormányrendelet) előírt joguk, hogy 14 napon belül indoklás nélkül elálljanak a vásárlástól, és ilyenkor visszakapják a pénzüket is. A különbségek az áruk visszajuttatásának módjában, illetve abban voltak, hogy ki mennyi idővel toldja még meg a termék visszavételének határidejét.
Hogyan juttassuk vissza?
A Mall.hu-hoz például két budapesti átvételi ponton, illetve futárral vagy postával is vissza lehet juttatni a nem kívánt termékeket a megfelelő határidőt betartva. A 14 napos köztelezőn felül „65 napos visszavásárlási garanciát” is nyújtanak, amivel bontatlan termékek esetében élhet a vásárló vagy a megajándékozott. Rédey Iván country manager jelezte: ennek meg van az az előnye is, hogy nem kell az ünnepek között sorban állni a bevásárlóközpontokban, mert a terméket akár januárban is vissza lehet vinni vagy küldeni.
Az Extreme Digitalnál is hasonló a rendszer: ők a kötelező 14 nap kezdetét az áru átvételét követő naptól számítják. Náluk 40 napos a levásárlási garancia, vagyis majdnem másfél hónapnyi időt adnak arra, hogy a vevők (vagy megajándékozottak) visszavigyék vagy viszafutároztassák a nem kívánt árut, gyári csomagolásában, sértetlenül, az eredeti blokkal vagy számlával. Ezzel a lehetőséggel azonban csak azok élhetnek, akik az interneten rendeltek magánszemélyként. Vállalkozások, illetve személyesen a boltban vásárlók esetében ez a lehetőség nem áll fenn.
A 14 napos elállás bizonyos esetekben nem érvényesíthető:
- lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver esetében, ha az átadást követően a csomagolást felbontották;
- olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak vagy amely természeténél fogva nem szolgáltatható vissza;
- olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza (hajnyírók, hajformázók, hajkefék, férfi borotvák, női borotvák, epilátorok, IPL tartós szőrtelenítők, gyantázási eszközök, férfi szőrtelenítési termékek, női szőrtelenítési termékek, elektromos fogkefék, fogkefe pótfejek, lázmérők, inhalátorok, stb.).
- valamint a jogszabályok által meghatározott további esetekben.
Az Extreme Digital 40 napos garanciája sem érvényes több termékre:
- könyvek, nyomtatványok;
- akkumulátorok és elemek, ha azok csomagolása nem zárja ki az esetleges használatot;
- egyedi igények alapján összeállított számítógép konfigurációk;
- hang-, illetve képfelvételek, szoftverek;
- képkidolgozás, fotókönyv és egyéb fényképes ajándék;
- higiéniai termékek, (pl. borotva, szőrzetnyíró, fogkefe, stb.);
- készpénzhelyettesítő eszközök, (pl. ajándékkártya, utalvány, kupon, stb.).
Az eMAG.hu díjmentesen biztosítja a visszaküldés lehetőségét, ők a 14 napos kötelező határidőt 16 plusz nappal toldották meg (vagyis náluk 30 napig lehet visszajuttatni díjmentesen az árut). Ehhez ki kell tölteni egy visszaküldési űrlapot a cég honlapján, majd – egyedüliként a megkérdezettek közül – 2-5 napon belül házhoz küldik a futárt a nem kívánt termékért.
A Libri.hu-nál online vásárlás esetén a cég központi raktárába kell visszaküldeni a nem kívánt terméket, de előfordul, hogy bolti vásárlásnál és bizonyos esetekben (jellemzően a teljes rendeléstől történő elállás esetén) online rendelések bolti átvételekor is tudják kezelni a visszárut – közölte lapunkkal Laurencsik István ügyfélszolgálati osztályvezető.
Visszakapjuk a pénzt?
A kereskedők mindegyike tartja magát a 14 napos elállási joghoz, vagyis ennyi időn belül visszaadják a pénzt, de le is vásárolható a visszaküldött áru értéke. Az eMagnál a vevő döntheti el, hogy készpénzt vagy levásárolható utalványt kér a visszaadott termékért cserébe, amit a cég által küldött futártól kap meg. Az utalvány átruházható vagy összevonható más kedvezményekkel és utalványokkal is, és 24 hónapig fel lehet használni bármely, a cég honlapján található termékre.
A Mall.hu-nál lehetőség van a pénz visszakérésére, a termék cseréjére, vagy akár értékének levásárlásra is a fentebb jelzett határidők betartásával.
Az Extreme Digitalnál bármely más termékre becserélik a nem kívántat, ennek vételárát ajándékkártyán írják jóvá. Az összeget a feltöltés időpontjától számított 12 hónapig (365 napig) lehet felhasználni.
A Libri.hu-nál visszakaphatja a vevő az adott termék, vagy ha teljes rendeléstől van szó, a teljes rendelés vételárát, sőt utóbbi esetben a szállítási költséget is. Akinek a törvényben előírt két hétnél később jut eszébe, hogy mégsem kell egy könyv de január 8-ig jelzi ezt (december 1. utáni vásárlásoknál), annak cserét, vagy a vételár ajándékkártyára feltöltését ajánlják fel.
Mit érdemes még észben tartani?
A Mall.hu munkatársa azt javasolta a vásárlóknak, hogy nagyobb értékű vásárlás előtt feltétlenül olvassák el figyelmesen a 14 napos elállás feltételeit is, mert ezek ismeretében nyugodtan tudnak döntést hozni akkor is, ha nem teljesen biztosak abban, hogy éppen arra a termékre van szükségük. “Annak ellenére, hogy webáruház vagyunk, nagyon sok esetben kérnek tőlünk a vásárlók telefonos segítséget, így arra bíztatjuk őket, hogy ha nem találják a választ, keressenek bizalommal.”
Az eMAG a garanciás ügyintézést is igyekszik a lehető legkényelmesebbé tenni a vásárlók számára. A legtöbb termék forgalmazói/bolti garanciával rendelkezik, amit háztól-házig garanciával érvényesíthetnek a fogyasztók,ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy garanciáztatási űrlap kitöltését követően a futár elmegy a meghibásodott termékért, a javítást vagy cserét követően pedig ismét házhoz viszi.
Az eMAG szerint érdemes felkészülni arra, hogy a karácsonyi időszakban 1-2 nappal megnövekedhetnek a szállítási idők a nagy forgalom és a futárcégek leterheltsége miatt. Azt javasolták, hogy a vevők ne halasszák az utolsó pillanatra a megrendeléseket.
Az Extreme Digital arra figyelmeztetett, hogy postai úton nem lehet visszaküldeni csomagot, és a termék visszajuttatásának költsége (pl. futárszolgálattal) a vásárlót terheli, de ennek a költségét meg lehet spórolni, ha magunk visszük vissza a terméket a cég 17 szaküzletének valamelyikébe. Fontos még, hogy aki online vásárolt háztartási nagygépet vinne vissza, azt csak a központi raktárban adhatja le.
A Libri szerint érdemes odafigyelni a vásárolt áru állapotára, a biztonságos csomagolásra, illetve ha kérdések merülnek fel, vagy egy rendelésnek csak egyik elemét akarjuk visszavinni, akkor egyeztessünk az ügyfélszolgálattal.