Egy amerikai-kínai cég megtalálta a rajzfilmkészítésnek azt a területét, amelyben a mesterséges intelligencia nagy előrelépést hozhat. Erre építi a filmstúdióknak kínált technológiáját.
Chris Bremble, a vizuális effektusokkal és animációval foglalkozó, pekingi központtal működő Base Media alapítója 2018-ban hallott először a generatív mesterséges intelligenciáról. Egy konferencián vett rész, amelyen bemutatták miben hozhat változást a mesterséges képalkotásban az AI. A demonstráció sokkolta – emlékezett vissza a Marketplace hírportálnak adott interjújában.
Egy olyan mesterséges intelligenciával megerősített szoftvert látott, ami öt másodperc alatt lemásolt egy fotón látható gomolygó cigarettafüstöt. „Kisebb pánikrohamom volt” – számolt be élményéről. Ekkor ismerte fel, hogy ez a technológia jön, lát és győzni fog. Senki sem kerülheti el a hatását.
Öt év elteltével a filmek utómunkálataival foglalkozó ágazatban még egyáltalán nem általánosan elfogadott az AI. A rajzfilmgyártásban sok alkotó részben azért lépett sztrájkba az USA-ban, mert attól tart, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkáját. Egyikük, Elliott Kalan úgy fogalmazott: annak alapján, amit az AI-ról hallottak, azt hitték, hogy annak megjelenése a jövő zenéje. Erre az elmúlt hónapokban azt tapasztalták, hogy már a nyakukon van.
Bremle másként gondolkodik. Nem akar lemaradni az újításban rejlő üzleti lehetőségekről. Cégét, a Base Mediát néhány hónapja új munkával bízta meg a kínai iQiyi streamingszolgáltató. A vállalat gyerekfilmekkel és animációkkal foglalkozó részlege, a Wonderworks arra volt kíváncsi, mit tudnak összehozni az AI segítségével a rajzfilmek elkészítésében.
A rabszolgamunkát átveheti a mesterséges intelligencia
A történetek hátterének elkészítése a leginkább munkaigényes feladat az animációs filmek készítésében. Hol egy kastélyt, hol egy utcasarkot, hol egy parkot vagy erdőt kell megjeleníteni úgy, hogy annak nézőpontja a szereplők mozgásával és nézőpontjának változásával folyton átalakul. Minden házfalat, ablakot, erkélyt vagy növényt ki kell dolgozni.
A Wonderworks számítása szerint minden animációs produkció költségvetésének 30 százalékát viszi el a jelenetek helyszíneinek megteremtése. A lehetőségek tesztelésére a kínaiak átadtak a Base Mediának egy 90 másodperces forgatókönyvet, amelynek témája nagyon egyszerű volt: egy kislány keresi a barátait. A jelenetnek a Wonderworks egyik produkciójához kellett igazodnia. Ezt a filmet „megnézte” a mesterséges intelligencia. A feladat az volt, hogy a látottak alapján alkossa meg a jelenetet.
A kislány hátterében az induló képkockákon csak szürke hasábok voltak. Az AI kapott még néhány fotót és kulcsszót ahhoz, hogy megrendelők mit szeretnének látni.
A mesterséges intelligencia végül készített egy videót, amelyen a főhős egy gördeszkán végiggurul egy pekingi fahídon, majd görbe kínai háztetőkön folytatja az útját. Aztán megáll egy vízköpő szobornál, amely előtt Párizs animált látképe terül el. Minden helyszínt az AI állított elő és ő mozgatta a karaktert a gördeszkán.
Mindez három hét alatt elkészült. Egy emberi munkacsoport nyolc hónapon át dolgozott volna rajta.
Az alkotó munka tere megmarad
Az átlagos néző nem tudná megkülönböztetni ezt a filmet attól, amit emberek készítettek – mondja Bremble, amivel meg is mutatja, miből fakad cége üzlete. Leválaszthatják az alkotó munkát a robotolásról, amivel lerövidíthetik a gyártási időt, kiszűrhetik az előre nem látható gondokat. A háttérben maradó B2B-partnernek köszönhetően tervezhetőbbé válik a filmkészítők számára a produkciók bemutatója.
Ha az alkotó művészek jobban megismerik az AI-t, akkor elengedhetik a fantáziájukat, hogy mi mindenre használhatják fel – mondja Igor Lodeiro, a Base Media vizuális effektekért felelős vezetője. Ő egyáltalán nem tart attól, hogy a mesterséges intelligencia elveheti a munkáját. Inkább úgy látja, hogy az AI használata új távlatokat nyit meg előtte. Ehhez kapcsolódik Bremble egyik tapasztalata. Vállalatának kínai ügyfelei csak arról beszélnek, mit tudnának hozzátenni az AI használatával a produkcióikhoz. Az amerikai üzleti partnerek ezzel éppen ellenkezőleg, igyekeznek kizárni az AI használatát. Attól tartanak, hogy olyasmi kerül a filmjeikbe, amit mások munkáiból emel át a mesterséges intelligencia, és ezzel megsértik valakik szerzői jogait.
A Wonderworks vezetője, Vang Huj-jü nem tart attól, hogy meg fogják sérteni a szerzői jogokat. Néhány további teszt után egész estés filmet akar készíteni az AI segítségével. Úgy véli, az új alkotások végül eredetiek lesznek, amelyekbe nem fognak megjelenni más művekből származó, felismerhető részleteket. Erre az alapos munka a garancia.