A közelmúltban 2 lista is napvilágot látott a globális top kiskereskedőkről. Az NFR és a Deloitte felmérése szerint a vezető szereplők szinte kivétel nélkül megőrizték pozícióikat, és tovább tudtak növekedni.

Az amerikai National Retail Federation (NRF) és a Deloitte évről évre közzéteszi saját listáját a világ legnagyobb árbevételű kiskereskedőiről. Bár némileg más szempontok szerint osztályozzák ezeket, és az NRF az első 50, a Deloitte pedig a top 250 kereskedőt listázza, nem meglepő módon az első 10 között jelentős átfedések vannak. Nézzük tehát, kik ma a legnagyobbak a kiskereskedelmi piacon világszerte.

Az NRF rangsora

Az USA kiskereskedelmi szövetsége a Kantar piackutatóval együtt végzett felmérése alapján állította össze saját toplistáját. A rangsorolási módszertanuk egy olyan rendszert használ, amely a kiskereskedőknek a belföldi és nemzetközi bevételeik alapján ad pontokat. A rangsorba való bekerüléshez a kiskereskedőknek legalább három országban kell jelen lenni.

A rangsort a Walmart vezeti, amely idén is megtartotta pozícióját a világ legnagyobb kiskereskedőjeként, erőteljes növekedéssel néhány piacon, valamint új online piacterének és fulfillment modelljének sikere segítségével. A lista további helyezettjei szintén megtartották pozícióikat: az Amazon a második, majd a Schwarz Group, az Aldi, a Costco, az Ahold Delhaize és a Carrefour következik.

NRF globális top 10 kiskereskedő 2023

„A kiskereskedők újabb szokatlan piaci helyzetekkel és a világjárvány miatti zavarokkal teli évvel néztek szembe” – mondta David Marcotte, a Kantar Global Insights and Technology vezető alelnöke. „Összességében a kiskereskedelmi forgalom és a nyereség nőtt, mivel a vállalatok megoldották a logisztika, a készletek és a munkaerő terén jelentkező kihívásokat, hogy megfeleljenek a vásárlók változó igényeinek.” – tette hozzá a szakember.

A Deloitte listája

Az egyik legnagyobb elemzőcég Global Powers of Retailing 2023 jelentése szerint a 250 legnagyobb kiskereskedelmi cég 8,5%-os éves növekedést könyvelhetett el a bevételek terén, szemben az előző évi 5,2%-kal. A ruházati cikkek és kiegészítők ágazata érte el a legnagyobb éves forgalomnövekedést 31,3%-kal, a 250 legnagyobb kiskereskedelmi vállalat pedig átlagosan 4,3%-os nettó haszonkulcsot ért el.

A Walmart ismét a világ globális kiskereskedőinek élén áll, de a top 10-ben látható némi változás. A kínai, online kiskereskedelemre szakosodott JD.com például tavaly a 9. helyen került be a top 10-be. Idén a kiskereskedelmi bevételek 25,1%-os növekedésének köszönhetően a 7. helyre emelkedett, és ezzel a leggyorsabban növekvő kiskereskedő lett a listán.

 

Recesszióban az öreg kontinens

A Deloitte elemzésében külön kitér az egyes régiók helyzetének alakulására is. Európával kapcsolatban leírják, hogy a kontinens recesszióval néz szembe, mivel a reálbérek csökkentek, és így a fogyasztási kiadások is visszaestek. Bár az energiaárak a csúcsról csökkentek, a földgáz ára továbbra is történelmi magasságokban maradt, ami elősegíti az inflációt és csökkenti a fogyasztók és a vállalkozások vásárlóerejét. Az energiasokk, amely az ukrajnai konfliktus következménye, vezető szerepet játszhat az európai recesszió kialakulásában.

Emellett a monetáris politika szigorítása az EKB és a Bank of England által játszhat még szerepet a visszaesésben. Ráadásul, bár számos európai kormány nagy összegű támogatásokat nyújt a magas energiaárak ellensúlyozására, a fiskális költségvetési politika továbbra is zsugorodó marad. Bár az európai kormányok határozott intézkedéseket hoztak hogy megvédjék gazdaságaikat az energiasokk ellen, valószínű, hogy a villamosenergia-árak hosszabb ideig viszonylag magasak maradhatnak, így számos nehézipari vállalat, amelyek korábban a megfizethető orosz energiából profitált, egyre inkább Európán kívül keres befektetési lehetőségeket, ami negatív hatással lehet az európai feldolgozóipar jövőjére – áll az elemzésben.