A Digitális Kereskedelmi Szövetségnél (DKSZ) 55 jelentkezőből választották ki azt a három céget, melyek a következő fél évben szakértői segítséget kapnak a sikeres külföldi terjeszkedéshez.

Májusban a Kosárértéken is írtunk arról, hogy a DKSZ mentorprogramot indít hazai e-kereskedőknek, mely nem csak gyakorlati segítséget nyújt a résztvevők számára, de a sikereik útján példát mutat egyre több kereskedőnek, hogy a külföldi terjeszkedés elérhető és reális cél a magyar kereskedők számára is. A program elérkezett az indulási fázisába: kiválasztották a három legmegfelelőbbnek bizonyuló jelöltet. A befutó a Furbify, a Lumenet és a Vágyaim.hu lettek.

Ahogy a DKSZ és a GKID által közösen készített tavalyi Online Export Kutatás rámutatott, a magyar e-kereskedők olyan kihívásokkal és nehézségekkel küzdenek, melyek jelentősen gátolják őket a fejlődésben és a külpiaci terjeszkedésben. A külföldi piacra lépést gátló okok többek között:

  • a növekedés irányokat és lehetőségeket meghatározó hosszú távú stratégia hiánya; 
  • a fejletlen és rugalmatlan logisztikai megoldások követése;
  • a helyismeret, piacismeret hiányából fakadó jogi és adminisztrációs problémák;
  • a helyi szabályozási környezethez igazodó lokalizációs folyamatok nehézségei;
  • a hazai vállalati kultúrára jellemző kockázatkerülés; 
  • és olyan tévhitek, mint a nem megfelelő termékkínálat, vagy az alacsony beszállítói alkupozíció.

A továbbiakban elismert szakértők nyújtanak segítséget a fent említett cégeknek ahhoz, hogy minél előbb készen álljanak a nemzetközi terjeszkedésre és a mainál nagyobb kihívások megoldására.

A lelkesedés nagy, a lehetőségek korlátozottak

A programmal kapcsolatos részleteket Bíró Páltól, a Google magyarországi vezetőjétől kérdeztük. A szakember kérdésünkre elmondta, hogy minden várakozásukat felülmúlta a lelkesedés a mentorprogram indulása kapcsán, ami rekordszámú jelentkezéssel párosult: összesen 55 cég nyújtotta be jelentkezését. A jelenlegi, korlátozott erőforrások, illetve a program minőségének fenntartása érdekében azonban az első alkalommal csupán három vállalkozással tervezték a program indítását.

“Az e-kereskedők számos kihívással küzdenek a külföldi terjeszkedést illetően, mely érinti a logisztikától kezdve a marketinget vagy éppen a jogi és adminisztrációs folyamatokat. A mentorprogramot úgy állítottuk össze, hogy a nemzetközi terjeszkedéshez szükséges mankókat megadjuk minden releváns területen, ugyanakkor a résztvevőknek szüksége lesz arra, hogy leküzdje a magyar digitális kereskedelemre jellemző kockázatkerülést is, és nyitni kell a versenytársak felé, tanulni tőlük – többek között a stratégiai higgadtságot”

– mondta Bíró Pál. A várt eredmény kapcsán hozzátette, mindenképp örülnének neki, ha az idei mentorprogram olyan sikertörténeteket eredményezne, amelyek további e-kereskedőket buzdítanának a nemzetközi piacok felé fordulásra, nyitásra. A legfontosabbnak viszont azt tartja, hogy a mentorált cégek elégedettek legyenek, és hogy ez kézzelfogható sikereket eredményezzen számukra. Emellett természetesen az is fontos, hogy erősítsék a problématudatot, hogy a magyar gazdaság egyre több szereplője realizálja a digitalizáció fontosságát és az abban rejlő potenciált.

Megkérdeztük, hogy az erős nemzetközi versenyben a cégek megállják-e majd a helyüket, illetve: hogy elegendő-e ehhez a szakmai felkészítés, avagy szükség lehet-e tőkebevonásra is. A Google magyarországi vezetője elmondta, hogy a mentorprogramban nyújtott tanácsadás a stratégiai gondolkodást helyezi fókuszba. A középpontban az áll, hogy „az ökoszisztéma szereplői körében erősödjön a régiós gondolkodás”. Az elmúlt évek tapasztalata, hogy a hosszú távú sikerességhez már nem a piacszerzési stratégia jelenti a kulcsot. A profitábilis növekedési stratégia vette át a helyét, melyhez azonban elengedhetetlenné válik a bővülésre való tudatos felkészülés. Értendő ez a termékre, a csatornára és az országra egyaránt.

A jövőbeni kilátásokkal kapcsolatban Bíró Pál közölte: a DKSZ céljai között szerepel az e-kereskedők szélesebb körben történő támogatása. Megerősítette, hogy ez értendő a mentorprogram keretein belül, de azon kívül is.  Hozzátette: szeretnénk skálázni a programot, és bíznak abban, hogy a mentorprogram eredményeit mások is hasznosíthatják majd. Így még több cégnek tudnak majd segíteni a külföldi piacok meghódításában.