A koronavírus okozta kijárási korlátozások következtében milliárdok szorultak otthonaikba, és ennek köszönhetően igencsak komolyan megugrott az e-kereskedelem volumene szerte a világon. Ez persze nem mindenkinél hozta meg a várva várt áttörést, de ahogy azt sejteni lehetett: az Amazon minden üzletága szárnyra kapott.
Az e-kereskedelmi szektor mellett a járvány igazi nagy nyertese az Amazon Web Services (AWS), hiszen a cég felhőalapú szolgáltatásait olyan cégek használják, mint a Netflix, a milliók által játszott Battle royale játék fejlesztője, az Epic Games, vagy a kollaboratív (távoli munkavégzést segítő) digitális platform, a Slack.
A korlátozások és az élénk forgalom miatt az ellátási láncban tapasztalt nehézségek középtávon csak tovább erősíthetik az Amazon dominanciáját, különösen az amerikai piacon. A megnövekedett igények kielégítése persze még egy ekkora cégnél is okozott fennakadásokat, de úgy tűnik, hogy az Amazon sikeresen kerekedik felül a koronavírus okozta problémákon.
A világ többi országhoz képest Egyesült Államokban viszonylag későn bevezetett kijárási korlátozások még az Amazon legendásan gyors kiszállítási idejét is rendkívüli módon megnövelték. Számos olyan termék esetében pedig, mint a kézfertőtlenítők, lázmérők, vagy a wc papír, eddig soha nem látott módon elhúzódó kézbesítési idővel kell számolniuk a vevőknek a durván megugrott kereslet miatt.
A megnövekedett igényeket jól mutatja, hogy az Amazon szóvivője, Jay Carney szerint a nagy ünnepeket megelőző időszakhoz hasonló vásárlói roham kiszolgálásra csak Amerikában legalább százezer további alkalmazottat szerződtettek az elmúlt hetekben.
A cégnek az amerikai gazdaságban betöltött fontos pozícióját jelzi az is, hogy a Donald Trump által korábban sokszor támadott Jeff Bezos a járvány kitörése óta többször élvezte a Fehér Ház vendégszeretetét. A jelenlegi, meglehetősen turbulens gazdasági helyzetben ugyanis a politika számára felértékelődött az óriásvállalat szerepe.
A politikusok hozzáállásának megváltozásán túl sokat segíthet a helyzet az Amazon -utóbbi években jelentősen megtépázott – renoméján, amennyiben sikerül leküzdeniük az előttük álló akadályokat. És persze üzletileg sem járnak rosszul: egyes banki elemzők arra számítanak, hogy a korlátozások hatására közel 4 milliárddal emelkedik a tervezett bevétel. A megnövekedett forgalommal járó plusz kiadásoknak hatása lesz a nyereségességre is, amelyek valamennyivel csökkenti majd a profitot, ám az már most is biztosnak látszik, hogy az Amazon egyike lesz az azoknak a cégeknek, amelyek megerősödve vészelhetik át a pandémiát.
Komoly problémát jelentenek azonban az irreálisan magas áron kínált termékek a hiánycikkek területén. Az árfelhajtók ellen mind automatizált, mind manuális módszerekkel próbálják felvenni a harcot, sajnos azonban ezek vizsgálata is nehézségekbe ütközik, hiszen a kijárási korlátozások miatt komoly munkaerőhiánnyal kell megküzdeniük.
Az adminisztratív munkakörök mellett hiány van kétkezi munkásokból is. Különösen súlyos a helyzet a New York-i Staten Islanden található keleti-parti elosztóközpontban, a JFK 8-on. Egy CNN-nek név nélkül nyilatkozó munkatárs szerint már annyi dolgozóval sem rendelkeznek, hogy a raktáron belül megoldott legyen az áruk automatizált gépsorokra történő felrakodása.
Az Amazon New York-i komissiózó központja, a JFK 8 (forrás: businessinsider.com)
A járvány által leginkább sújtott városban a kiszállításokat koordináló központba még bejáró dolgozók szerint az leginkább egy kihalt szellemvárosra emlékeztet. Bár a vállalat nem kommentálta az ezt firtató kérdéseket, az biztos, hogy a múlt héten kiadott közleményben már hősként beszéltek dolgozóikról. Saját bevallásuk szerint a korábbinál háromszor intenzívebben takarítják ezeket a munkahelyeket, illetve minden dolgozónak szájmaszkokat biztosítanak. Ennek ellenére számos Amazon-kirendeltségen tüntettek a dolgozók a nem megfelelő higiénés körülmények és a cég laza belső szabályozása miatt, amely például nem teszi lehetővé a WHO által ajánlott legalább másfél méteres távolság betartását.
Bár kevesebb szó esik róla, az Amazon tavalyi bevételének már majd’ kétharmadát megtermelő Amazon Web Services még inkább megérezte az otthonmaradók által generált hatalmas forgalmat. A cég legjövedelmezőbb üzletága szintén teljes kapacitáson üzemel, akárcsak az automatizált, pénztáros nélküli üzletei, vagy az FMCG termékeket házhoz szállító Amazon Fresh.
Az AWS szolgáltatásai közül kiemelkedik a Twitch játékközvetítő platform: az Amazon által még 2014-ben felvásárolt üzletág a járvány kezdete óta sokadik reneszánszát éli. Ez egyrészről annak köszönhető, hogy rengeteg otthon maradt játékos használja a platformot eredeti céljának megfelelően saját játékvideóinak streamelésére. Másrészt pedig a gyakorlatilag teljesen leálló sportélet, illetve az élő sportközvetítések hiánya miatt hatalmas lendületet kaptak az e-sport események. Ezek közül is kiugró népszerűségnek örvend a FIFA 20 – a FIFA-sorozat aktuális darabja -, és az NBA 2k, valamint a múlt hónapban megjelent, ingyenesen játszható Call of Duty battle royale-módja, a Warzone.
A járvány kitörésekor tapasztalt tőzsdepánik során az Amazon részvényei is mélyrepülésbe kezdtek, de a húsvét hétfő utáni első kereskedési napon a vállalat papírjai már a mindenkori legmagasabb értéknél négy százalékkal magasabb árfolyamon cseréltek gazdát, 1,1 billió dollárra növelve a cég értékét.