A világ egyik legsikeresebb fast fashionben utazó divatáru-kereskedője nagy dobásra készül: a svéd Hennes&Mauritz aznapi szállítással próbálkozik. Jelenleg ezt a kézbesítési módot csak a berlini fogyasztóknál tesztelik, de ha a pilot sikeres lesz, más német városokban és Európa többi részén is fokozatosan bevezethetik, hogy a vevők a rendelés napján megkaphassák szupertrendi új szerelésüket.
Reggel megrendeled, este felveheted
A berlini tesztek során a H&M azzal próbálkozik, hogy a reggel 10 óra előtt az interneten megrendelt termékeket még ugyanaznap este 7 és 10 óra között kézbesítse. Az expressz szolgáltatás egyelőre csak a német fővároson belüli címeknél elérhető.
A H&M 5,99 euró szállítási díjat számol fel a rendeléssel megegyező napon kézbesített csomagok esetében. Ez nem éppen olcsó, de ha úgy vesszük, hogy a normál szállításhoz képest csak 1 euróval drágább, az alapszolgáltatáshoz képest jobban megérheti. A vállalat tervei szerint, amennyiben a berlini tesztüzem sikerrel zárul, a szolgáltatást más német városokra is kiterjesztenék. A svéd divatárucikk-kereskedő egyébként már most is kínál következő napi szállításokat egyes németországi városokban.
Előznék a Zalandót
Az új extra szállítási időablakot kritikus időszakban kezdi el bevezetni a svéd divatcég. Az elmúlt években ugyanis egész Németországban komoly vásárlói elégedelenséget tapasztalhattak éppen azért, mert a vásárlók számára váratlanul hosszú idő alatt érkeztek meg a megrendelt termékek. Ráadásul a H&M-nél alapból a standard szállítás is csak akkor ingyenes, ha a felhasználó kivált egy klubkártyát, egyébként a vevőnek 4,99 eurót kell fizetni. Ezzel szemben a legnagyobb németországi vetélytárs Zalando a standard szállításért nem számol fel díjat, a másnapi kézbesítésért pedig 5,9 eurót kér. A pilot tehát a H&M számára nagyon fontos a német piacon, hiszen ha a tesztek sikeresek, akkor ugyanazért az összegért, amiért a Zalando csak másnap viszi a csomagot, ők aznapi szállítást adhatnak.
Arról, hogy más városokban, illetve Európa többi részén mikor kezdenek hasonló teszteket, egyelőre nincsenek információk, de ha Berlinben gördülékenyen sikerül megvalósítani az aznapi szállítást, semmi sem áll majd útjukban, hogy akár Budapesten is hasonló fába vágja a fejszéjét a Magyarországon is igen kedvelt divatmárka.
A hetven éve töretlen siker és a fast fashion
A svéd H&M-et 1947-ben alapították. A mára multinacionális vállalattá fejlődött, divatáruval és kiegészítőkkel foglalkozó cég 62 országban, több mint 4550 brick-and-mortar üzlettel van jelen. A ruháit főként Bangladesben és Kambodzsában gyártató cég körülbelül 150 ezer embert foglalkoztat, éves forgalmuk 2016-ban meghaladta a 25 milliárd dollárt.
A H&M az úgynevezett fast fashion divatcégek egyik legismertebb képviselője a Zara és a Topshop mellett. A stratégia lényege, hogy az olyan nagy divatcégek, mint a Versace vagy a Gucci által a nemzetközi divatheteken kifutóra állított új trendeket villámgyorsan eljuttatják azokhoz a középosztályi fogyasztókhoz, akik egyébként nem rendelkeznek elegendő pénzzel ahhoz, hogy a nagy márkák ruháit megvásárolják. A fast fashion tehát gyorsan tervezett, olcsón és gyorsan gyártott lakossági divat, amely áttételesen viseli magán a legnagyobb tervezők legújabb kollekcióinak stílusjegyeit. A modell töretlen népszerűségnek örvend az utóbbi húsz évben.