A technológiai vállalatok startup korukban olyan újításokat hoznak, amivel kiütik a piacon lévő versenytársaikat, ám ha nagyra nőnek, fordulhat a kocka. Ez a jelenség elérte e-kereskedelem világát is. Az Alibaba jelenlegi története éppen ezt példázza.
A kínai Alibaba néhány éve Ázsia legértékesebb vállalata volt. Az 1999-ben alapított céget az új, internetes gazdaság egyik álló csillagának tartották egészen 2023-ig, amikor kiderült, hogy versenytársai olyan új e-kereskedelmi üzleti modellt találtak ki, amivel elcsábíthatják a vásárlókat. Semmi sem világít rá jobban a cégbirodalom válságára, mint Jack Ma cégalapító blogposztja – írta a Financial Times (FT) a vállalat válságát bemutató cikkében.
„Meg vagyok győződve arról, hogy az Alibaba meg fog változni, meg fog újulni. Térjünk vissza a víziónkhoz, a küldetésünkhöz, rajta, Ali-emberek!” – fogalmazott a vállalat belső hálózatán megjelent írásában Jack Ma. Ahogy az lenni szokott, a fogadkozás valójában a bizonytalanság elfedésére szolgál. Kína legismertebb technológiai cégcsoportja elvesztette az irányt. A legnagyobb sokkot az okozta, hogy a rivális PDD Holdings piaci értéke novemberben meghaladta az Alibabáét. A vállalat papírjainak ára 75 százalékkal marad el a koronavírus-járvánnyal együtt járó lezárások idején elért szinttől.
A friss piaci adatok azt mutatják, hogy 2024 elejére az Alibaba piaci kapitalizációja valamivel 191 milliárd dollár felett alakult, miután 2023 közepén még 198 milliárdnál is magasabb volt. A pandémia idején, 2020-ban ez a mutató megközelítette a 650 milliárd dollárt. Eközben a PDD 193,5 milliárd dollárral nyitotta 2024-et, és a 2020-ban elért 218 milliárdos csúcs után 2021-ben 73 milliárd dollárra esett vissza piaci értéke.
Megszólalt az Alibaba riadócsengője
Ez az előzés megszólaltatta a riadócsengőt az Alibabánál – mondta az FT-nek a vállalat menedzsmentjének egyik tagja. A brit üzleti lap riporterei a vállalat számos alkalmazottjával beszéltek, akik persze nevük elhallgatását kérték. Az informátorok egy hanyatló vállalat képét festették eléjük.
A káosz centrumában a nagy dérrel-durral bejelentett átszervezési terv gyors kukába kerülése áll. Sok alkalmazott azt sem tudta, milyen szervezeti egységeket akarnak leválasztani – mondta az FT egyik informátora. Csak akkor vették észre, hogy valami megváltozott, amikor a részlegük új irányítás alá került, és lapátra tették őket. Az átalakulást márciusban, még jóval a novemberi sokk előtt hirdették meg. A terv úgy szólt, hogy a több mint 200 ezer embert foglalkoztató céget (a PDD-nél 13 ezren dolgoznak) hat részre bontják. Ezzel elválasztják a jobban és a rosszabbul teljesítő szervezeteket, tiszta képet nyújtva a cégről a befektetőknek. Utóbbiak 20 százalékos részvényár-drágulással jutalmazták az ötletet.
Az optimizmus azonban gyorsan alábbhagyott. Eközben a kínai gazdaság vergődése kedvezőtlenné tette a vállalat külső gazdasági környezetét. Az ázsiai ország szinte leragadt a pandémiára adott durva, egész városokat érintő, a munkába járást is tiltó lezárások 2022 végi feloldása után.
Páros lábbal a fékbe tapostak
Alig több mint fél év után, 2023 novemberében bejelentették, mégsem választják le az Alibabáról felhő számítástechnikával foglalkozó részlegét, mondván: ennek a technológiának kulcsszerepe lesz a cég jövőbeni növekedésben. Emellett felfüggesztették a szupermarket szervezet önálló cégbe szervezését és senki sem tudja, mi a sorsa a többi négy leválasztásnak.
A veszteséget termelő részlegek érthetően azért lobbiztak, hogy ne szakítsák el őket a többiektől – derült ki a belső információkból. Az egyik példa a szervezeti ellenállásra az informatikai háttér átszervezésének kudarca. Logikusnak tűnt, hogy a párhozamos fejlesztések megszüntetése érdekében egységes IT-csapat szolgálja ki a vállalat minden üzleti egységét, ám ez a próbálkozás felbukott a régi szervezet ellenállásán.
Ahogy az alkalmazottak beszámolóiból kiderül, a kirúgásra ítéltek közül sokaknak voltak támogatóik, így nem lehetett kimozdítani őket a pozícióikból. A próbálkozás viszont vezetési káoszhoz vezetett. Előfordult, hogy egyes osztályokat figyelmeztetés nélkül dobtak le a céges intranetről, amivel elvesztették kapcsolatukat a cégcsoport többi részlegével. Eközben a legfelső szinten a „régi és az új” vezetőgárda között hatalmi harc robban ki, amikor 2023 szeptemberében Eddie Yongming Wu felváltotta Daniel Zhangot az Alibaba élén. Az előbbi emberei úgy gondolták, hogy ki fogják őket rúgni, és a felhő számítástechnikai részlegnél meg is történt az első vezetőcsere.
Elvesztették az iránytűt
A szervezeti átalakítás és a vezetői csaták azonban csak a cégnél kialakult káosz egy részét jelentették. Az Alibabát hat önálló vállalatra bontották volna szét, ha a 2023 márciusában bejelentett átszervezést végrehajtották volna. Az elindított változtatások azonban fennakadtak a régi szervezet ellenállásán és vezetői harc alakult ki a cég régi gárdája és a változások hullámán emelkedőben lévő emberek között.
A felhő számítástechnikai részleg leválasztása volt az első, amit novemberben leállítottak, miután egyebek mellett kiderült, hogy nem dolgozták ki, hogyan fog fizetni az Alibaba két e-kereskedelmi platformja, a Taobao és a Tmall az új cég szolgáltatásaiért – árulták el a cégnél dolgozó informátorok a Financial Timesnak (FT). Ezek után 2023 harmadik negyedében a részleg külső megrendelőkkel kötött üzletei is visszaestek, megerősítve kötődését az Alibabához. A CNBC akkori beszámolója szerint a vállalat részvényei tíz százalékot veszítettek értékükből miután kiderült, hogy az átszervezés hamvába holt.
A vállalatot szeptember óta vezető Eddie Yongming Wu első befektetői tájékoztatóján novemberben azt mondta, hogy a felhőüzlet a növekedés motorja abban az időszakban van, amikor megjelenik a cégek életében a mesterséges intelligencia. Azt ígérte, hogy befektetnek az MI fejlesztésébe, de a befektetők úgy vélik, hogy az Alibaba nem tudja felpörgetni felhő számítástechnikai részlegének lelassult növekedését. Ennek szolgáltatásaira ugyanis sem a magán-, sem az állami szektor vállalatai nem fognak igényt tartani, mert egyre inkább elmozdulnak más vállalatok, így a Huawei vagy a ByteDance kínálatának igénybevétele felé – mondják független szakértők.
Nem azt nézik, mit mond, hanem amit tesz!
A megfigyelők ellentmondást látnak aközött, amit Wu mond, és amit tesz. Miközben forradalmi, a cég jövőjét megalapozó termékeket ígér, azzal próbálja feltornászni a cég részvényárfolyamát, hogy osztalékot és részvény-visszavásárlást ígér. Novemberben be is jelentették, hogy 2,5 milliárd dollár értékben adnak osztalékot a tulajdonosoknak és a befejezik a 25 milliárdos részvény-visszavásárlási akciót.
Elemzők ezt a lehető legrosszabb üzenetnek tartják. Szembe állítják az Alibabával az Amazont és az Alphabetet, amelyek jókora profitot érnek el, mégsem fizetnek osztalékot. Látnak ugyanis maguk előtt egy fejlődési irányt, előre vetítik az innováció következő lépéseit, aminek költségeit a nyereségből akarják finanszírozni. Az Alibaba erre a felvetésre csak annyit válaszolt az FT-nek, hogy bőven van pénze üzleti növekedésére és stratégiai lehetőségeinek kihasználására.
Eközben egy a vállalat menedzsmentjéhez közel álló információforrás meglepő információval szolgált. Kiderült, hogy a cég logisztikai részlegének, a Cainiaónak a leválasztása és tőzsdére vitele gőzerővel folytatódik. A cégvezetés ugyanis „pesszimistán ítéli meg az e-kereskedelem iránti jövőbeni kereslet alakulását”. Ezért ettől a szervezeti egységtől minél előbb meg akarnak szabadulni.
Nem arra figyel az Alibaba, amire kéne?
A szakértők azonban éppen azt vetik az Alibaba vezetésének szemére, hogy az átalakítási káosz miatt nem fordít kellő figyelmet a vállalat legfontosabb gondjára. Nevezetesen a hazai e-kereskedelemre, ami a cég első számú bevételi forrása.
„Piaci részesedést vesztenek a PDD-vel és más kihívókkal szemben fő üzleti területükön”
– mondja Duncan Clark, a pekingi székhelyű BDA tanácsadó cég alapító-elnöke. Az Alibaba elvesztette azt a vásárlói hálózatot, aminek piacvezető szerepét köszönhette. Nem látja úgy a piaci folyamatokat, mint régen, és elpártolnak tőle a piacterén korábban tevékenykedő kereskedők, illetve a vásárlók.
A PDD kezében lévő Pinduoduo és Temu, amelyek szárnyalásáról a Kosárértéken is írtunk, és más cégek az Alibaba rovására értek el látványos növekedést 2023-ban. A kínai órásvállalat nemzetközi piacain, az USA-ban és Európában a Temu mellett a szintén hazai Shein tört be az olcsó áruknak arra a piacára, amelyen korábban az Alibaba volt a főszereplő. Ezeknek a cégeknek az a titka, hogy erősek a D2C üzletben, azaz a kínai gyártók és a fogyasztók közvetlen összekapcsolásában. Ez lehetővé teszi, hogy helyenként szemérmetlenül olcsón kínálják termékeiket. „Semmi okát nem látni, hogy az Alibaba, illetve a platformján tevékenykedő e-kereskedők miért ne tudnák ezt lemásolni” – mondta egy a technológiai iparba invesztáló kínai befektető.
Az elemzők egyetértenek abban, hogy az Alibaba ráncba szedéséhez valamilyen radikális beavatkozásnak kell történnie. A vállalatnak vissza kellene térnie az alapokhoz. Vissza kellene nyernie innovativitását, meg kellene szabadulnia a rothadástól és be kellene bizonyítania, hogy tudja mit akar.
Ezt persze könnyebb mondani, mint csinálni.