Az év végi bevásárlási szezon örömteli kihívásokat támaszt az online kereskedőkkel szemben, hiszen miközben az egekbe szöknek a feladataik, cserébe ez az évnek az az időszaka, amikor jól muzsikálhat az üzlet. Ennek persze van egy egy feltétele, mégpedig a jó felkészülés a nagy karácsony előtti pörgésre.
Karácsonykor a fogyasztás az egekbe szökik – ezt pontosan tudja mindenki, aki kiskereskedelemmel foglalkozik.. Az emberek ajándékokat vásárolnak családtagjainak, az élelmiszer-kereskedelemnek pedig az ünnepi étkezésekhez szükséges élelmiszerek beszerzése dobja meg – írta a felkészüléssel kapcsolatos jó tanácsokat összegző cikkében az FM Logistic hírportál.
A Kantar piackutató cég szerint a fogyasztók átlagosan tíz százalékkal több terméket vásárolnak az év végi szezon időszakában, mint egy átlagos hónapban. A vevőket idén óvatosságra inti, hogy az infláció még mindig érezhető a fejlett országokban, ha nem is akkora, mint az elmúlt években. Emellett a geopolitikai feszültségek előre nem látható, de – például az üzemanyagárak megugrásán keresztül – pénzbe kerülő bonyodalmakat hozhatnak a jövő évben.
Ezzel együtt a legtöbben igyekeznek megőrizni az ünnep varázsát. Például a francia fogyasztók idén átlagosan 549 eurót (230 ezer forint) terveznek költeni karácsonykor, ami 19 százalékkal kevesebb annál, amit 2022-ben adtak ki. Jó hír viszont, hogy ugyanannyi ajándékot, nevezetesen hét darabot terveznek vásárolni, mint az elmúlt években. És az online vásárlás várhatóan fontos marad.
A fogyasztók ismert, rossz szokása ismét gondot okozhat
A karácsony logisztikájának egyik fő kihívása, hogy a megugró forgalom óriási nyomást gyakorol a teljes ellátási láncra. Mivel sok fogyasztó még mindig az utolsó pillanatig vár az ajándékvásárlással, a késői időpontban leadott megrendeléseket nagyon rövid időn belül kell feldolgozniuk, csomagolniuk és szállítaniuk az online kereskedőknek.
A csúcsidőszakban több dolgozóra és rakodóhelyre van szükség a többlet árumennyiség kezeléséhez. Eközben a logisztikai ágazatban is munkaerőhiány van – derült ki a Pactic logisztika platform weboldalán megjelent logisztikai útmutatóból. Németországban például 80-100 ezer teherautó-sofőr hiányzik.
A növekvő megrendelések gyakran több visszárut is jelentenek, különösen az online megrendelések esetében. A logisztikai vállalatoknak több helyet és személyzetet kell biztosítaniuk a fordított logisztika kezeléséhez – tette ehhez hozzá az OGOship fuvarozó cég összesítése. Bármi is történik a karácsonyi időszakban, egy dolog világos: a vállalatoknak előre fel kell készülniük a megugró forgalomra. Biztosítaniuk kell, hogy a szükséges infrastruktúra, technológia és személyzet a helyén legyen.
Jó tanácsokból ha karácsony van, sincs hiány
A három idézett információ forrás lényegében azonos tanácsokkal próbál segíteni abban, hogy mire kell gondolniuk az ünnepi szezon előtt a kiskereskedőknek.
-
Karácsony = előrejelzés és tervezés
Az elmúlt években szerzett adataik és a piaci trendek elemzésével a vállalatok előre láthatják az egyes termékek iránti keresletet. Ennek megfelelően módosíthatják a készletszinteket és az értékesítési terveket. A korai tervezésnek köszönhetően minimálisra csökkenthetik a készlethiányok kockázatát. Röviden hatékonyak maradhatnak a megugró forgalom időszakában is.
-
A raktárkapacitás bővítése
A vállalatok megemelt készletekkel és szezonális munkaerő felvételével növelhetik raktározási kapacitásukat. Ez segít megelőzni, azt a hibát, hogy kifogyjanak a legkelendőbb termékekből a szezon idején, és ez nem realizált bevételhez vezessen. A megfelelő készletek biztosítják a termékek elérhetőségét, a szükséges rugalmasságot a csúcsszezon keresletingadozásainak kezeléséhez.
-
A kiszállítás optimalizálása az utolsó kilométeren
A karácsony az az időszak, amikor kivételesen sokat várnak a vásárlók azzal kapcsolatban, hogy időben – még az ajándékozás előtt – megkapják az árukat. A kiszállításnak a megszokottnál is pontosabbnak kell lennie. Ezt csak azok a vállalatok tudják teljesíteni, amelyek megfelelően felkészültek a logisztikai rémálom kezelésére. Fontos, hogy meglegyenek azok az üzleti partnerek, akik garantálják a pontos teljesítést az utolsó kilométeren.
-
A technológia kihasználása
A megfelelő technológia nélkülözhetetlen a vállalatok működési hatékonyságának növeléséhez és a hibák kockázatának mérsékléséhez. Karácsonykor, amikor nincs idő a gondok orvoslására ez különösen fontos. A vállalatok rendeléskezelő rendszereket (OMS), automatizált válogató és komissiózó rendszereket (ASP), raktárkezelő rendszereket (WMS), kereslet-előrejelző eszközöket és útvonal-optimalizáló szoftvereket használhatnak, hogy megfeleljenek a velük szemben támasztott kihívásoknak.
-
A fenntartható gyakorlatok átvétele
A környezetvédelmi aggályok növekedésével egyre fontosabbá válik a fenntartható gyakorlatok beépítése a karácsonyi logisztikába. A vállalatok például optimalizálhatják szállítási útvonalaikat és energiahatékony technológiákat alkalmazhatnak. A későn feladott megrendelések esetén azonban a gyors szállítási kényszer miatt gondok adódhatnak azzal, hogy a cégek megfeleljenek a fenntarthatóság követelményének.
- A beszállítói kapcsolatok erősítése
Annak a boltosnak van esélye győztesként kikerülni a karácsonyi „csatából”, amely szoros kapcsolatot tart beszállítóival. Ezzel biztosíthatja a készletek időben történő feltöltését. Ennek érdekében jól teszi a kereskedő, ha tájékoztatja partnereit az ünnepi szezonra vonatkozó terveiről. Ez az egyik titka az ellátási láncban bekövetkező zavarok elkerülésének.
- A visszaküldött áruk kezelése
Az értékesítés növekedésével párhuzamosan a visszáruk száma is bővül, ami nagy kalamajkát okozhat, főként az ajándékozás utáni napokban, a Black Friday és a karácsony utáni időszakban. Ezért célszerű egyszerű visszaküldési folyamatot kialakítani. Fontosak az egyértelmű visszaküldési irányelvek és ezek érhető kommunikálása. Nemzetközi értékesítés esetén fontos, hogy legyen helyi visszaküldési cím.
-
A munkaerő biztosítása
A megrendelések mennyiségének megugrása óriási nyomást gyakorol a raktári személyzetre, ami hibákhoz vezethet. Ezen segíthet valamit a munkaerő ideiglenes megerősítése/bővítése. Ilyenkor térülhetnek meg munkavállalók képzésére fordított összegek. A robotika, a futószalagrendszerek alkalmazása enyhíthetik a dolgozók fizikai terheit. Emellett megfontolandó a logisztikai feladatok kiszervezése ehhez értő szolgáltatókhoz.