Az év végi bevásárlási szezon örömteli kihívásokat támaszt az online kereskedőkkel szemben, hiszen miközben az egekbe szöknek a feladataik, cserébe ez az évnek az az időszaka, amikor jól muzsikálhat az üzlet. Ennek persze van egy egy feltétele, mégpedig a jó felkészülés a nagy karácsony előtti pörgésre.

Karácsonykor a fogyasztás az egekbe szökik – ezt pontosan tudja mindenki, aki kiskereskedelemmel foglalkozik.. Az emberek ajándékokat vásárolnak családtagjainak, az élelmiszer-kereskedelemnek pedig az ünnepi étkezésekhez szükséges élelmiszerek beszerzése dobja meg – írta a felkészüléssel kapcsolatos jó tanácsokat összegző cikkében az FM Logistic hírportál.

A Kantar piackutató cég szerint a fogyasztók átlagosan tíz százalékkal több terméket vásárolnak az év végi szezon időszakában, mint egy átlagos hónapban. A vevőket idén óvatosságra inti, hogy az infláció még mindig érezhető a fejlett országokban, ha nem is akkora, mint az elmúlt években. Emellett a geopolitikai feszültségek előre nem látható, de – például az üzemanyagárak megugrásán keresztül – pénzbe kerülő bonyodalmakat hozhatnak a jövő évben.

Ezzel együtt a legtöbben igyekeznek megőrizni az ünnep varázsát. Például a francia fogyasztók idén átlagosan 549 eurót (230 ezer forint) terveznek költeni karácsonykor, ami 19 százalékkal kevesebb annál, amit 2022-ben adtak ki. Jó hír viszont, hogy ugyanannyi ajándékot, nevezetesen hét darabot terveznek vásárolni, mint az elmúlt években. És az online vásárlás várhatóan fontos marad.

A fogyasztók ismert, rossz szokása ismét gondot okozhat

A karácsony logisztikájának egyik fő kihívása, hogy a megugró forgalom óriási nyomást gyakorol a teljes ellátási láncra. Mivel sok fogyasztó még mindig az utolsó pillanatig vár az ajándékvásárlással, a késői időpontban leadott megrendeléseket nagyon rövid időn belül kell feldolgozniuk, csomagolniuk és szállítaniuk az online kereskedőknek.

A csúcsidőszakban több dolgozóra és rakodóhelyre van szükség a többlet árumennyiség kezeléséhez. Eközben a logisztikai ágazatban is munkaerőhiány van – derült ki a Pactic logisztika platform weboldalán megjelent logisztikai útmutatóból. Németországban például 80-100 ezer teherautó-sofőr hiányzik.

A növekvő megrendelések gyakran több visszárut is jelentenek, különösen az online megrendelések esetében. A logisztikai vállalatoknak több helyet és személyzetet kell biztosítaniuk a fordított logisztika kezeléséhez – tette ehhez hozzá az OGOship fuvarozó cég összesítése.  Bármi is történik a karácsonyi időszakban, egy dolog világos: a vállalatoknak előre fel kell készülniük a megugró forgalomra. Biztosítaniuk kell, hogy a szükséges infrastruktúra, technológia és személyzet a helyén legyen.

Jó tanácsokból ha karácsony van, sincs hiány

A három idézett információ forrás lényegében azonos tanácsokkal próbál segíteni abban, hogy mire kell gondolniuk az ünnepi szezon előtt a kiskereskedőknek.

  • Karácsony = előrejelzés és tervezés

Az elmúlt években szerzett adataik és a piaci trendek elemzésével a vállalatok előre láthatják az egyes termékek iránti keresletet. Ennek megfelelően módosíthatják a készletszinteket és az értékesítési terveket. A korai tervezésnek köszönhetően minimálisra csökkenthetik a készlethiányok kockázatát. Röviden hatékonyak maradhatnak a megugró forgalom időszakában is.

  • A raktárkapacitás bővítése

A vállalatok megemelt készletekkel és szezonális munkaerő felvételével növelhetik raktározási kapacitásukat. Ez segít megelőzni, azt a hibát, hogy kifogyjanak a legkelendőbb termékekből a szezon idején, és ez nem realizált bevételhez vezessen. A megfelelő készletek biztosítják a termékek elérhetőségét, a szükséges rugalmasságot a csúcsszezon keresletingadozásainak kezeléséhez.

  • A kiszállítás optimalizálása az utolsó kilométeren

A karácsony az az időszak, amikor kivételesen sokat várnak a vásárlók azzal kapcsolatban, hogy időben – még az ajándékozás előtt – megkapják az árukat. A kiszállításnak a megszokottnál is pontosabbnak kell lennie. Ezt csak azok a vállalatok tudják teljesíteni, amelyek megfelelően felkészültek a logisztikai rémálom kezelésére. Fontos, hogy meglegyenek azok az üzleti partnerek, akik garantálják a pontos teljesítést az utolsó kilométeren.

  • A technológia kihasználása

A megfelelő technológia nélkülözhetetlen a vállalatok működési hatékonyságának növeléséhez és a hibák kockázatának mérsékléséhez. Karácsonykor, amikor nincs idő a gondok orvoslására ez különösen fontos. A vállalatok rendeléskezelő rendszereket (OMS), automatizált válogató és komissiózó rendszereket (ASP), raktárkezelő rendszereket (WMS), kereslet-előrejelző eszközöket és útvonal-optimalizáló szoftvereket használhatnak, hogy megfeleljenek a velük szemben támasztott kihívásoknak.

  • A fenntartható gyakorlatok átvétele

A környezetvédelmi aggályok növekedésével egyre fontosabbá válik a fenntartható gyakorlatok beépítése a karácsonyi logisztikába. A vállalatok például optimalizálhatják szállítási útvonalaikat és energiahatékony technológiákat alkalmazhatnak. A későn feladott megrendelések esetén azonban a gyors szállítási kényszer miatt gondok adódhatnak azzal, hogy a cégek megfeleljenek a fenntarthatóság követelményének.

  • A beszállítói kapcsolatok erősítése

Annak a boltosnak van esélye győztesként kikerülni a karácsonyi „csatából”, amely szoros kapcsolatot tart beszállítóival. Ezzel biztosíthatja a készletek időben történő feltöltését. Ennek érdekében jól teszi a kereskedő, ha tájékoztatja partnereit az ünnepi szezonra vonatkozó terveiről. Ez az egyik titka az ellátási láncban bekövetkező zavarok elkerülésének.

  • A visszaküldött áruk kezelése

Az értékesítés növekedésével párhuzamosan a visszáruk száma is bővül, ami nagy kalamajkát okozhat, főként az ajándékozás utáni napokban, a Black Friday és a karácsony utáni időszakban. Ezért célszerű egyszerű visszaküldési folyamatot kialakítani. Fontosak az egyértelmű visszaküldési irányelvek és ezek érhető kommunikálása. Nemzetközi értékesítés esetén fontos, hogy legyen helyi visszaküldési cím.

  • A munkaerő biztosítása

A megrendelések mennyiségének megugrása óriási nyomást gyakorol a raktári személyzetre, ami hibákhoz vezethet. Ezen segíthet valamit a munkaerő ideiglenes megerősítése/bővítése. Ilyenkor térülhetnek meg munkavállalók képzésére fordított összegek. A robotika, a futószalagrendszerek alkalmazása enyhíthetik a dolgozók fizikai terheit. Emellett megfontolandó a logisztikai feladatok kiszervezése ehhez értő szolgáltatókhoz.

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!