Az Év Webshopja versenyt, amely a hazai webáruházak egyik nagy megmérettetése, minden évben nagy várakozás övezi. Az ötlet megszületéséről, a verseny legfontosabb ismérveiről és az aktuális tudnivalókról Rácz Péterrel, az ügy mögött álló Complexpress Logisztika Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.
– Idén már ötödik alkalommal rendezitek Az Év Webshopja versenyt. Logisztikai szolgáltatóként miért gondoltátok annak idején, hogy szükség van egy ilyen megmérettetésre?
Azt tapasztaltam, hogy Magyarországon voltak már akkor is különböző üzleti versenyek, de mindegyiknél láttam problémás dolgokat. Az alapvető gond szerintem az, hogy ha részben vagy teljes egészében vásárlói szavazatok, vagyis nem pusztán szakmai szempontok befolyásolják az eredményt, akkor egyes cégek kampányolni kezdenek a szavazatok érdekében. Innentől arról szól a dolog, hogy kinek mennyi szavazót sikerül elérni, és nem arról, hogy kinek van jobb megoldása, vagy ügyfélbarátabb webshopja, így nyilván a nagyobbaknak helyzeti előnyük van. Tegyük fel, hogy van egy fél éves webáruházad, amit 3 évig építgettél. Olyan ügyfélélményt nyújtasz, mint senki más, de a vásárlói szavazatok döntenek. Gondolj csak bele, hogy egy 15-20 éve működő webshophoz képest hány vásárlód van, akit meg tudsz szólítani, hány hírlevélfeliratkozód, akiket aktivizálni tudsz? A legtöbb versenyen évről-évre visszatérő díjhalmozók vannak – mi ezzel a hagyománnyal akartunk szakítani. A mi versenyünkön még soha senki nem tudott duplázni, de még dobogóra állni sem két egymást követő évben.
– A ti versenyeteken egyébként indulnak az említett nagyobb szereplők, vagy jellemzően inkább kisebb, frissen indult webáruházak?
Vegyes a mezőny, de a nagyok olyan nagyon nem lelkesednek az indulásért. Persze azért vannak néhányan, akik elindulnak nálunk is, és ha jól emlékszem, a verseny történetében két igazán nagy szereplő is volt már döntős, vagyis a 25 legjobb közé került – dobogón viszont egynek sem sikerült végeznie. Ez talán pont azt mutatja, hogy nem mennek annyira a trendekkel, és kicsit belekényelmesednek a piaci helyzetükbe, ami nem annyira jó, és a verseny egyik célja, hogy ezen változtassunk. Tavaly volt olyan áruházunk, ami fél éves volt, és bekerült a döntőbe.
Nekem fixa ideám, hogy támogassuk a feltörekvő magyar kereskedőket, hiszen amikor valaki elindul és még kicsi, nagyon szenved attól, hogy valahogy sikerüljön egy vékony piaci tortaszeletet kihasítania, és kapjon egy kis publicitást. A verseny oldalán például az összes résztvevőt kattintható logóval megjelenítjük, a méretétől függetlenül, mindenféle megkülönböztetés nélkül.
– Mondhatjuk, hogy a versennyel valójában ez a fő célotok, vagyis hogy egy kicsit kiegyenlítsétek az esélyeket?
Abszolút, nekem ez egy nagyon egyértelmű célom, igazából a küldetésem. Egyfelől majdnem 20 éve foglalkozom e-kereskedelmi cégekkel, és a munkám során közel kerültem a piaci szereplőkhöz, látom a problémáikat. Másrészt emlékszem, hogy 15 éve, amikor a Complexpress indult, milyen nehéz volt megküzdenem a nagyokkal, a multikkal, és szeretném a friss szereplőket támogatni ebben a – sokszor kilátástalannak tűnő – harcban. A verseny által nekik is adunk láthatóságot, és sok hasznos visszajelzést – aki pedig döntős lesz, arra már a sajtó és a közvélemény is felfigyel, és konkrét ismertséget is nyer vele.
[blockquote author=”” ]A verseny egy minősítést, rangot is jelent, amivel a versenyző azt tudja üzenni a vásárlóknak, hogy benne érdemes bízni, hiszen egy szakmai zsűri méltatta a munkáját.[/blockquote]– Milyen visszajelzéseket kaptok a versenyzőktől? Vannak olyan pozitív példák, amikor egy-egy nálatok indult webshop mérhető eredményekről mesélt a versenyt követően?
Szerencsére szinte csak ilyen van, ettől is hiszek benne ennyire. Minden évben jönnek oda hozzám a díjátadó gálán azzal, hogy nem hitték volna, hogy tényleg ennyire betartjuk, amit ígértünk, vagyis az egyenlő megítélést. Volt egy dobogósunk például, akinek csupán 2 éve működött a webshopja – számára ez egy kisebb csoda volt. Nekem már ezért megéri csinálni – kivétel nélkül minden évben az derül ki, hogy ez egy nagyon jó ügy, amely mellett továbbra is ki kell tartani.
– Hol tartotok jelenleg: hány jelentkező van, melyik fázisban van a jelentkezés?
Az előregisztráción túl vagyunk, és még nem igazán indítottuk el a kampányt – eddig csak organikus módon jöttek a jelentkezők. Nem tudok épp pontos számot mondani, de nagyjából 200 áruház nevezett már be. Fontos itt is kiemelni, hogy a nevezés teljesen ingyenes mindenki számára.
– Ez az eddigi versenyeket nézve több vagy kevesebb a szokásosnál?
Nevezői létszámban jóval előrébb tartunk a tavalyihoz képest. Érezhető, hogy a média is jobban foglalkozik a versennyel, organikusan is több megjelenést kaptunk. A zsűri visszajelzése is egyértelmű arról, hogy évről évre egyre jobb a mezőny: amíg néhány éve még sokszor szarvashibákat találtak, ma már nagyon kevés ilyet tapasztalnak.
Emellett már nagyon komoly szponzorok is beálltak az ügy mögé, akik elsősorban a társadalmi szerepvállalási része miatt csatlakoztak, hiszen ezzel támogatni tudják a szektor fejlődését. Szponzorokat egyébként továbbra is szívesen várunk, akiknek nyilván nem azt mondjuk, hogy adjanak pénzt és ezzel lezártuk a dolgot, hanem hogy legyen ez egy bőséges csere: ezért különböző marketingcsomagokat, reklámfelületet és publicitást is kínálunk, amelyek részletei az oldalunkon megtalálhatóak.
– Mik az alapvető feltételei a versenyen való indulásnak?
Az a minimum, hogy magyarországi telephellyel rendelkezzen a vállalkozás és legyen magyar nyelvű webshopja. Ezen kívül a versenyszabályzat fontos alapelve, hogy sem velünk, sem a kollégáinkkal, sem pedig a zsűri tagjaival nem állhat személyes vagy üzleti kapcsolatban. Ezt nagyon szigorúan vesszük a verseny tisztaságának érdekében – többek között ez is nagy különbséget jelent más üzleti versenyekhez képest.
– Ha már említetted a zsűrit: mik a legfőbb szempontok, amelyek alapján eldől, hogy kik lesznek a díjazottak?
Nyilván az olyan hibák, mint például az ÁSZF vagy az ügyfélszolgálat hiánya, vagy mondjuk ha nem biztosít többféle fizetési lehetőséget a webshop, eleve kizáró tényezők. Ha valaki jelzi, hogy szeretne indulni, de ilyet látunk nála, szólni is szoktunk, hogy így ne tegye, hanem előbb javítsa ki ezeket.
Mindig igyekszünk minden területről találni zsűritagokat. Idén először kellett például nemet mondanom olyannak, aki szeretett volna jönni, szakmailag meg is felelt, de már nem fért be a keretbe. Van egy nagyon kemény, évről évre visszatérő mag, akik természetesen prioritást élveznek, de nem mindenki tudja mindig vállalni, így a helyükre tudunk fogadni újakat. 9 fős zsűrivel dolgozunk, és az említett technikai feltételeken túl a SEO, a marketing, a tartalmi elemek, a logisztikai megoldások, a webdesign illetve az ergonómiai kérdések jelentik a fő szempontokat.
– Meddig fogadtok még jelentkezéseket? Mikor lesz a verseny zárása és a díjátadó?
Augusztus 8-án zárul a nevezési időszak, úgyhogy azt javaslom, ne nagyon halogassák a jelentkezést az áruházak, hogy nehogy kicsússzanak ebből a határidőből. Annyira rövid és egyszerű a regisztrációs folyamat, hogy érdemes akár most megcsinálni – ez nekünk is segítség, mert így el lehet indítani az értékelési folyamatot, és nem egyszerre kell a zsűrinek rengeteg webshopot végigböngésznie. Az eredményeket szeptember 17-én hirdetjük ki az eseményhez méltó, rangos helyszínen megrendezett gálán, amelynek idén is Gundel Takács Gábor lesz a házigazdája.