Aki várt már egy egész napon át csomagra, az tudja, hogy a házhozszállítás bizony sok fejfájással tud járni. A “last-mile delivery” ráadásul a fuvarozás egyik leginkább környezetszennyező része, ami komoly károkat okoz. Az online vásárlással járó flexibilitásról, sebessségről és kényelemről persze senki nem akar lemondani. Jó hír, hogy a kiszállítás fejlődik, és az egyre inkább terjedő csomag-, és átvevőpontok a vásárlók, az eladók és a szolgáltatók életét is jobbá tehetik.

Ez a fejlődés persze nem a házhozszállítás teljes eltüntetéséről, hanem sokkal inkább arról szól hogy egy fenntarthatóbb, megbízhatóbb, és mindenkinek kényelmesebb rendszert hozzunk létre. Miért fontos mindez?

  • Az utolsó mérföldes szállítás aránytalanul nagy mértékben járul hozzá a környezetszennyezéshez.
  • A növekvő házhozszállítási mennyiség és a rendszer hatákonytalansága egyre több dugót, pontatlanságot és kibocsátást okoz.
  • Az Európai Unió egyre inkább támogatja a PUDO (pick-up, drop-off) hálózatok kiépítését, hogy ezzel is segítse a net-zero célok elérését.
  • Egyes tanulmányok szerint a kiszállítás átalakításával a szén-dioxid-kibocsátás akár kétharmadával is csökkenthető.
  • A magyarok ebben is élen járnak: a “Delivery Gateway” már most gyors és egyszerű kapocs az eladók és a vevők közt.

Utolsó mérföld: A láthatatlan bűnös a városi szennyezésben

Az utolsó mérföldes kiszállítás, vagy angolul last-mile delivery, elhanyagolhatónak tűnik a szállítmányozási láncban, ám ennek ellenére aránytalanul nagy kibocsátással jár. Az OECD definíciója szerint a last-mile delivery “az olyan termékek, mint a kis- és nagy csomagok, élelmiszerek, és előgyártott ételek kiszállítása az utolsó csomagelosztó-pontokról” csomagpontokra vagy otthonokba.

A probléma a kiszállítás ezen utolsó fázisával az, hogy noha a szállítmányozás a városban megtett kilométerek pusztán 10-15 százalékát teszi ki, a városi szándioxid kibocsátás nagyjából a 25 százalékért felel.

A University of Michigan egy kutatása szerint az utolsó mérföldes kiszállítás 4-5-ször nagyobb kibocsátással jár, mint a távolsági szállítmányozás (80-150 gramm szén-dioxid “csomag-kilométerenként” szemben a kamionos szállítmányozás 20-30 grammjával). Ennek a különbségnek a hátterében olyan tényezők állnak, mint az állandó megállók, a hatékonytalan útvonaltervezés, az alacsony járműkihasználtság és a dugók.

Mindez már most is probléma, ám a jövő még ennél is sötétebb képet fest. Az OECD arra számít, hogy ha nem változtatunk a kiszállítási szokásainkon, akkor a járművek száma akár 60 százalékkal is emelkedhet 2030-ig, tovább rontva a környzetszennyezést, a közlekedésbiztonságot és a városok élhetőségét.

A csomagpont, vagy angolosan PUDO hálózatok ezen problémák egy jelentős részét megoldhatják.

Miért szenved a házhozszállítás, és miért lehet a PUDO egy jobb alternatíva?

Nem titok, hogy a klasszikus házhozszállítás egyre több problémával küzd. A pandémia alatt ugyan a kiszállítások és az e-kereskedelem hatalmas növekedésen ment át, ám az időszak, amikor kis túlzással csak így lehetett vásárolni már elmúlt. Az emberek egy jelentős része (legalább részidőben) ismét irodában dolgozik, és sokszor nem várhat egy egész napot otthon egy csomagra, ami vagy megérkezik vagy nem.

A futárok szintén hatalmas nyomás alatt vannak: nehezen teljesíthető kvóták, hosszú műszakok, gyakran alacsony fizetések. Ezek mind-mind hozzájárulnak a szolgáltatás minőségének romlásához.

Az egyre szaporódó furgonok szintén problémákat okoznak. Megnehíztik a parkolást, dugókat okoznak, és a futároknak sokszor még csak nem is sikerül elérniük a címzettet. Minden egyes elszalasztott kiszállítás elvesztegett pénzt, plusz kibocsátást, növekvő forgalmat, és csökkenő vásárlói elégedettséget okoz. Persze nem minden város azonos, de az olyan nagyvárosokban mint Budapest vagy Berlin ezek a problémák egyre inkább látszanak.

De egy probléma új megoldásokat is hozhat, amit a PUDO hálózatok terjedése is mutat, különösen az igazán sűrűn lakott városokban. Mihelyst elégséges számú csomag- és átvevőpont nyílik egy városban, a csomagkiszállítás kiszámíthatóbbá és zöldebbé válik. Sőt, a “hibrid” életmódot folyató dolgozók számára kényelmesebbé is. Hiszen a vásárlók a napi ingázásukhoz igazíthatják a csomagok átvételét, az egész napos várakozás és elszalasztott kiszállítások helyett.

Új szabályozás, átalakuló városi szállítményozás: lépett az EU is

Az Európai Unió szintén észlelte a fenti problémákat, és lépéseket is tett a megoldás érdekében. Sőt, az Unió igazán ambíciózus célokat tűzött ki maga elé: a városi szállítmányozás kibocsátás-semlegessé tételét 2030-ig. Ezek a célok komolyan előre mozdíthatják a PUDO infrastruktúra, a mikro-elosztópontok és az elektromos furgonok terjedését. A Horizont Európa projekten belül el is indították az URBANE-t, ami “új, fenntartható, biztonságos, ellenálló és hatékony utolsó mérföldes megoldásokat” támogat. Fontos cél emellett az önvezető, zöld járművek fejlesztése, és a hatékonyabb városi helykihasználás is.

Az URBANE részeként már futnak is pilot projektek Helsinkiben, Bolognában, Valladolidban és Szalonikiben. Az itt gyűjtött tapasztalatokat arra fogják felhasználni, hogy EU-s szintű javaslatokat, esetleg szabályozásokat hozzanak létre, amik segítik a 2030-as zöld célok elérését.

Mindezzel összhangban várhatóan a kereskedők is komoly elvárásokkal szembesülnek majd törvényalkotói, de fogyasztói oldalról is, hogy zöldebb kiszállítási módszereket kínáljanak. A PUDO kiváló alternatíva lehet számukra, hogy egyszerre legyenek környezet-, és vásárlóbarátak. Sőt, az új megoldások gyors bevezetésével még versenyelőnyre is szert tehetnek a zöld témákra érzékeny vásárlók körében.

Delivery Gateway a Color and Code-tól: egyszerű, hatékony és zöld

A magyarországi Color and Code erre a változásra számítva már el is kezdte fejleszteni saját kiszállítási rendszerét, a “Delivery Gateway”-t. Ez egy néhány kattintással telepíthető Shopify plug-in, ami a végletekig leegyszerűsíti a PUDO hálózatokhoz való csatlakozást. A rendszer jelenleg pilot-fázisban van, és elsőként Magyarországon tesztelik. Telepítés után a Delivery Gateway az összes csomagponttal rendelkező kiszállítót elérhetőévé teszi a vásárlók számára az adott webshopban.

A vásárlók számára mindez egyszerűbb, gyorsabb és kényelmesebb kiszállítást jelent. A kereskedők szintén jól járnak, hiszen zöldebb, fenntarthatóbb és jobb élményt nyújtó kiszállítási módokat kínálhatnak a vásárlóiknak. A megoldás a futárcégeknek is előnnyel jár, mivel egyszerűbben tervezhetik a napi útvonalaikat, és csökkenthetik a fuvarok számát a csomagok számának csökkenése nélkül.

Az e-kereskedelem, és az utolsó mérföldes kiszállítás természetesen a jövőben is növekedni fog, a minőség és vásárlói élmény fenntartásához ugyanakkor fejlődnie kell. Az erősebb PUDO hálózatok kiépítése, és az egyszerűbb elérhetőséget segítő rendszerek bevezetése tűnik jelenleg a legjobb fejlődési iránynak.

Hogyan működik a Delivery Gateway, és hogyan egyszerűsíti le mindenki életét?

A Delivery Gateway a modern kiszállítás egyik legnagyobb problémáját, a töredezettséget célozza és oldja meg. Minden futárcég saját csomag- és átvevőpont rendszert használ. Még ennél is nagyobb baj, hogy a háttérben mind saját számítéstechnikai rendszert futtatnak, saját API-val, dokumentációval, csomagkövetési logikával. Ha egy kereskedő egy új futárcéget akar bevezetni, akkor ezekkel mind meg kell küzdenie, ami sokszor hosszú és költséges fejlesztési munkát jelent. Márpedig ha egy kereskedő szeretné a legjobbat nyújtani vásárlóinak, akkor nagyobb választékot kell kínálnia kiszállítási módokban is.

A Delivery Gateway ezt a terhet veszi le a kereskedők válláról, hiszen az összes szolgáltatót egyetlen, egyszerűen telepíthető rendszeren belül teszi elérhetővé. Így hosszú hónapok fejlesztési munkája és folyamatos változásfigyelés helyett az új szolgáltatók néhány kattintással elérhetővé válnak a webshopokban a vásárlók számára. Ez radikálisan csökkenti a költségeket, és felgyorsítja az új megoldások bevezetését.

A Delivery Gateway természetesen a vásárlói élményt is növeli. A kiszállítási mód választásánál a vásárló egy térképen választhatja ki a számára legmegfelelőbb átvételi pontot anélkül, hogy egy pillanatra is szembesülne a háttérben megbúvó bonyolult rendszerekkel. A napirendjüknek legmegfelelőbb megoldást választhatják egyetlen kattintással. Ez a kényelem javítja a konverziós arányt, növeli az elégedettséget, ezáltal pedig a márkahűséget is. Olyan előnyök ezek, amiket minden kereskedő magának akar.