Az Egyesült Államokban több civil mozgalom is célkeresztjébe vette a legnagyobb kereskedelmi vállalatokat, mert szerintük kiszipolyozzák kisebb céges partnereiket és kizsákmányolják munkavállalóikat. Bojkott a jelszó, és vásárlói bojkottokra szólítják fel például az Amazon fogyasztóit is.  Ám a jelek szerint nem igazán értik, hogyan is működnek az online piacterek.

Jogvédő civilek megelégelték az amerikai kiskereskedelemben, ezen belül az elektronikus kereskedelemben megfigyelhető embertelen viszonyokat. Az Egyesült Államokban az utóbbi időben több olyan mozgalom is indult, amely vásárlói bojkottokkal akarja megrendszabályozni a legnagyobb cégeket. A legismertebb ezek közül a The People’s Union USA, amely például az Amazon ellen szervez bojkottokat.

A People’s Union USA-t John Schwarz, egy Queens-i születésű zenész és meditációs tanár alapította. A bojkott szervezet teljesen friss: Schwarz 2025. január végén kezdett posztolni a mozgalommal kapcsolatos ötletéről és a gazdasági bojkottról.  „Nem vagyok politikus. Nem vagyok egy vállalat által támogatott aktivista”  – árulta el a szervezet honlapjára kitett életrajzában.

„Én csak egy ember vagyok, aki megélte a küzdelmet, látta az igazságot, és úgy döntött, hogy tesz valamit ellene”

– tette hozzá.

Célzott bojkott

A People’s Union USA célja, hogy megmutassa a fogyasztóknak, hogy „együtt erősebbek”; a „nép összefogása” nonprofit szervezeti formában (jogi képviselettel) szerveznék a tagságot annak érdekében, hogy egy országosan működő szakszervezetet és az ehhez szükséges  infrastruktúrát megteremtsék. A People’s Union USA március óta több 24 órás bojkottot is meghirdetett –  konkrét és célzott bojkottot az Amazonra, a Nestlére és a Walmartra is. Márciusban, egyetlen szombat délelőtt több mint százezer dollár támogatást gyűjtöttek össze, amit „jogi költségekre, szervezetfejlesztésre, webfejlesztésre, tájékoztatásra, marketingre, rendezvényszervezésre és egyebekre” fordítanak.

A CNN cikkéből az is kiderült, hogy a mozgalmat indító John Schwarz 57 éves, és szerinte a tiltakozások – amelyek a Amazon cégeire, a Zapposra, a Ringre, a Whole Foodsra, a Twichtre és a Prime Videóra is vonatkoznak – világos, hangos üzenetet küldenek ahhoz, hogy felrázzák a mostanra kialakult rendszert. Schwarz úgy jellemezte ezt egyik videóüzenetében, hogy miközben az Amazon a világ egyik legnagyobb, leggazdagabb, legerősebb szervezete, lenyomja a kisvállalkozásokat és kizsákmányolja alkalmazottait. Miközben milliárdos bevételei vannak, harcol a szakszervezetek ellen. Lehetne jó hatással az emberek életére, de azt választotta, hogy ezt a szempontot figyelmen kívül hagyja.

Éppen azokra mér csapást, akiket védeni szeretne

Ezért mozgalma meghirdette a „gazdasági elsötétítés” (economic blackout) programját, amelyben arra szólítja fel az embereket, hogy bizonyos időszakokban ne vásároljanak bizonyos kiskereskedőknél. Az Amazon az első célpont, amelyet a Walmart, a legnagyobb hagyományos áruházlánc követ. De a nyár elején majd a McDonald’s-ot is elővennék.

Az első tiltakozó nap február 28-a volt. Ez nem hozott eredményt; az Amazon forgalma nemhogy csökkent volna, de picit még nőtt is. Schwarz az ezt megelőző napon kapott egy levelet, amelyet Lori Barzvi, az Amazon piacterén áruló egyik webáruház tulajdonosa küldött neki – írta meg a ModernRetail szakportál. Barzvi, akinek cége 2014 óta kereskedik a piactéren keserű szavakkal fordult a fogyasztói bojkott szervezőjéhez.

„Senki sem gyűlöli jobban Jeff Bezost és kegyenceit, mint az Amazonon értékesítő eladók. Szükségünk van azonban erre a piactérre, hogy fennmaradhassunk!”

– írta Barzvi. Levele rámutat egy körülményre, amire a The People’s Union USA szervezői nem gondoltak. Nevezetesen arra, hogy az Amazon eladásainak több mint felét független e-kereskedők hozzák, amelyek jelentős része kisvállalkozás. Barzvi arra akarja felhívni Schwarz figyelmét, hogy miközben az akciójukkal a nagyvállalatot célozzák, valójában kicsi partnerein verhetik el a port az eladásokra gyakorolt nyomással.

Egymásra halmozódnak a tiltakozó akciók

Schwarz mozgalma nem esett kétségbe attól, hogy február 28-ai próbálkozásuk nem hozott sikert. Valójában elsősorban annak köszönhették ismertségüket, hogy néhány médiasztár, köztük Stephen King író arra kérte követőit a közösségi médiában, hogy támogassák a bojkottot. A People’ Union kéthetes vásárlási önmagtartóztatást hirdetett március 14-étől kezdve az Amazon ellen. Ez egybeesik egy másik hasonló akcióval, amit a Jamal Bryant lelkipásztor szervezett a Target ellen – olvasható ki az AP tudósításából. Ez arra kéri az embereket, hogy 40 napon át kerüljék a diszkontlánc boltjait, mert januártól felfüggesztette egyes DEI (Diversity Equity Inclusion), azaz sokszínűség, esélyegyenlőség, befogadás programjai finanszírozását. A tiltakozást szervezők szerint ezzel a kisebbségekhez tartozók kárára próbája erősíteni üzleti pozícióit.

Barzvi szerint, ha a kéthetes Amazon-bojkott beindul, annak az lesz a vége, hogy a kis e-kereskedők hátán fog csattanni az ostor. „Az Amazon csak az Egyesült Államokban naponta egymilliárd dollár értékben bonyolít le adásvételeket. Ez önmagában azt jelzi, hogy ellenálló lehet az ellene induló akciókkal szemben” – mondta John T. Shea, a Momentum Commerce vezérigazgatója.

Ez a vállalat olyan márkák termékeit forgalmazza az Amazonon, mint például a Lego. A piactéren évente hatmilliárd dollár árbevételt ér el. Shea látva a bojkottfelhívások szerény eredményét úgy gondolja, a kéthetes akciónak sem lesz nagy hatása. Mások Barzvival értenek egyet. Vannak akik szerint azok, akik az Amazon bojkottjára szólítják fel a vásárlókat, valójában nem értik, hogyan működnek az elektronikus piacterek.

A lehető legrosszabbkor jött a bojkott

Az vásárlást visszafogó akció a lehető legrosszabbkor érheti az e-kereskedőket. Akkor, amikor Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke éppen új vámokat vezet be, amelyek megdobják a webáruházaikban kapható termékek árát. Az új tarifák recesszióba taszíthatják az USA gazdaságát, sőt akár a világgazdaságot is, ami a vásárlók elmaradásával jár.

A kis e-kereskedők abban bíznak, hogy ha lesz is hatása a bojkottnak, azt ellensúlyozni fogja, az Amazon „Big Spring Sale”, azaz nagy tavaszi leértékelési akciója, amit március 25-e és 31-e között tartanak. Ez az akció 2024-ben a Momentum Commerce adatai szerint hatszázalékos forgalomnövekedést hozott a piactéren a 2023-as tavaszi kampányhoz képest.