A töretlenül piacvezető, a közelmúltban Meta névre átkeresztelt közösségimédia-portál további elemekkel bővíti e-kereskedelmi kampányát, új vásárlási és termékmegjelenítési opciókat vezetve be a csoportokon belül.
Boltok és termékajánlatok
A Facebook új fejlesztéseinek köszönhetően november 12-től már a csoportokban is elérhetővé vált a Bolt funkció: egy Bolt tabot jelenítenek meg a navigációs opciók között, valamint konkrét termékek is feltűnnek majd a csoport üzenőfalán, egy külön panelben.
A Facebook ezáltal újabb lehetőséget kínál az egyes közösségeket érdeklő termékek megjelenítésére – egyben azt is lehetővé téve, hogy a csoportokon belüli boltokban lebonyolított vásárlásokból befolyó összeg egy bizonyos része az adott közösség számlájára érkezzen be. Tekintve, hogy nincsen előre meghatározva, mekkora juttatást kapjanak az egyes csoportok, illetve kereskedők, ez természetesen csak egy választható opció, amivel a csoportadminisztrátorok támogathatják a csoport érdeklődésére számot tartó kezdeményezéseket.
Mivel a Facebook munkatársai azt tapasztalták, hogy az egyes csoportok tagjai gyakran kérik ki egymás véleményét különböző termékekkel kapcsolatban, az oldal a kiemelt termékajánlatok megjelenítését is lehetővé teszi, hogy a felhasználók könnyebben rátalálhassanak a számukra releváns termékekre. Bár ez nem sokban különbözik attól, mint amikor egy URL-t rendelünk a hagyományos Facebook kommentekhez, az új formátum megkönnyíti a termékajánlatok böngészését, és az adott termékek a Bolt tabban, valamint a csoportok hírfolyamában felbukkanó értesítésekben is láthatóvá válnak.
Ráadásul ezek a felsorolások nem csak kiemelik a csoportokban leggyakrabban szóba kerülő termékeket, hanem az egyes termékekhez fűzött véleményeket és a termékekről szóló csoportos beszélgetésekre vezető linkeket is tartalmazzák.
Az Élő Vásárlás funkció kiterjesztése
Tesztfázisban van emellett az a fejlesztés is, amelyik a Creator Studio használói számára is elérhetővé teszi az Élő Vásárlás funkciót: a legnagyobb népszerűségnek örvendő alkotók a jövőben partnerkapcsolatra léphetnek különböző gyártókkal vagy márkákkal, hogy bemutassák a követőiknek a kedvenc brandjeiket illetve termékeiket. Lényegében tehát egyszerű influenszermarketingről van szó, de ezeket a kampányokat a Facebookon Live-on bonyolítják le. Mivel a platform legnépszerűbb alkotói hatalmas követőtáborral rendelkeznek, kétségkívül számos márka törekszik majd ilyen partnerkapcsolatok kialakítására, hogy így hívja fel potenciális vásárlói figyelmét a termékeire vagy különleges ajánlataira.
Ami azt illeti, az élő adásban történő értékesítések mára a közösségi platformok lényegi elemeivé váltak, hiszen a YouTube, az Instagram, a Pinterest és a Facebook is rendszeresen közvetít ilyen, vásárlásra ösztönző eseményeket. Az élő videóadás és a népszerű influenszerekkel, hírességekkel létesített kapcsolat fokozza a fogyasztói elkötelezettséget, és növeli az eladások számát, a Facebook pedig mindent megtesz, hogy kiaknázza az ezen a téren rejlő, óriási lehetőségeit.
Bár az élő adásban történő értékesítés egyelőre elsősorban Kínában vált felkapottá és közkedveltté (a McKinsey & Company előrejelzése szerint a kínai piac forgalma az év végére a 423 milliárd dolláros, mintegy 136 ezermilliárd forintos összeget is eléri majd), a Facebook fejlesztései egyértelműen azt mutatják, hogy a cég reményei szerint hamarosan a nyugati vásárlók is igazodni fognak ehhez a trendhez.
Megváltozott fogyasztói szokások, új kereskedelmi lehetőségek
A világjárvány által kiváltott e-kereskedelmi robbanás az online vásárlási szokásokat is jelentősen átalakította, a közösségi médiás platformok pedig természetesen igyekeznek hasznot kovácsolni az új trendekből, és igyekeznek fokozni a felhasználók alkalmazásokon belüli tevékenységeit.
A közösségi élményre és a vásárlási élményre épülő, új fogyasztói szokásokból valószínűleg az alapvetően vizuális jellegű Instagram profitálhat a legtöbbet, de a YouTube és a jelenleg a legdinamikusabban bővülő felhasználótáborral rendelkező TikTok számára is számos új lehetőséget rejt a helyzet. Bár a Facebook kevésbé vizuális és kevésbé „trendi” platform, havonta mintegy 1,8 milliárd személy használja aktívan a különböző csoportjait, tehát az oldal rengeteg, különböző érdeklődési körű embert képes elérni, ez pedig hatalmas értéket képvisel azon vállalkozások számára, akik szeretnék eljuttatni a termékeiket ezekhez a felhasználókhoz.
Az ugyanakkor még nem egyértelmű, mit is kell tenniük ennek érdekében az adott vállalkozásoknak: például nem tudni, vajon partnerkapcsolatra léphetnek-e az egyes márkák a csoportadminisztrátorokkal, hogy megjelenítsék a termékeiket, illetve azt sem, hogyan állítható be az, hogy az eladásokból befolyó összeg bizonyos része automatikusan az adott csoport számlájára kerüljön. Tehát akadnak még tisztázásra szoruló részletek, de az biztos, hogy ezek a Facebookos fejlesztések az új lehetőségek egész tárházát nyitják meg az e-kereskedelmi piac résztvevői számára.