Ahogy közelednek az ünnepek, az embereket egyre jobban kezdi nyomasztani az a kínzó kérdés, mivel lepjék meg a hozzájuk közel állókat. Az ajándékvásárlásban ugyanis nem az a nehéz, hogy meg kell venni, hanem hogy ki kell találni, mi is legyen a meglepetés. Szerencsére ezért vannak a kereskedők, akik szakértői az általuk forgalmazott termékeknek, így abban is tudnak segíteni, hogy a vevők a legjobb, legötletesebb ajándékot találják meg családtagjaiknak, barátaiknak.
Ha valamit el akarunk adni, általában célravezető, ha a vásárló fejével próbálunk meg gondolkodni. Ki ő? Miben lehetne segíteni neki? Hogyan lehet megkönnyíteni a mindennapjait? Mire van igénye? Mi az, amiről még nem is tudja, hogy szüksége van rá? Kereskedőként természetesen az eladásból élünk. Sikeresek viszont csak úgy leszünk, ha ennél jóval komplexebb szolgáltatást nyújtunk. Ez pedig egy olyan többlet, amiért megéri minket választani, főképp ha a saját termékeinket oly módon ajánljuk, ami a vásárló percepciójában az ő érdekét szolgálja.
Mi az a gift guide?
Itt jön képbe a gift guide (magyarul nevezzük mondjuk ajándékválasztónak), ami ennek a szolgáltatásnak a központi eszközeként működik. Hogy technikailag milyen megoldás alkalmazandó, azt persze az erőforrások határozzák meg. Lehet egy több bemeneti mezővel rendelkező kereső, lehet szűkített termékkatalógus, de összeállíthatunk ajándékcsomagokat is, majd ezeket hírlevélben kiajánlhatjuk listáinkon.
Az is remek megoldás (SEO szempontjából is), ha a webáruház blogján több, egymást követő posztot írunk az ajándékozásról. Saját tartalomstratégiánk szerint ezt többféleképpen is megtehetjük. Ha forgószékeket és kiegészítőket árulunk, írjunk arról, mivel lehet kényelmesebbé tenni az irodai munkát: természetesen a legjobb székkel, lábtámasszal, kiegészítőkkel. Vegyük figyelembe, hogy az ilyen blogposztok legkésőbb december elején meg kell jelenjenek, hogy legyen idejük kifutni.
Az ajándékválasztó nem való mindenkinek, ahogy nem minden termék való ajándéknak sem. A Woocommerce szerint igazán azok a webáruházak profitálhatnak jól az ilyen promóciókkal, amelyek alacsonyabb (30-300 dollár, vagyis ~9000-90000 forint) egységárú termékeket árulnak. Kerüljük el, hogy az ajándékkeresőnk olyan termékeket ajánljon, amiket csak januárban lehet kézbesíteni vagy amikből nagyon kevés a raktárkészlet. Ezek rossz felhasználói élményhez és negatív értékelésekhez vezetnek.
Milyen (ne) legyen az ajándékválasztóm?
Az egyik legjobb megoldás az, ha készítünk a webáruházunkba egy beépített ajándékválasztót. Ez tulajdonképpen egy több paraméterre beállítható részletes kereső, ahogy az alábbi példában látjuk.
A Játéknet elég profi megoldást választott, webáruházuk főoldalán a jobb felső sarokban rögtön ott látható az ajándékválasztójuk, amit beszédesen Játékajánlónak neveztek el, így az ünnepi szezon után is nyugodtan ott lehet hagyni. Ha játékot veszünk ajándékba, három lényeges jellemző tulajdonságot kell figyelembe venni: mekkora a gyerek, milyen nemű, illetve mennyi pénzt szeretnénk költeni rá. Fenti beállításra a kereső 161 találatot ad, ami között aztán tényleg minden van, aminek egy 10 év körüli kislány biztosan örül.
A kuponértékesítés hazai királyának megoldása méltó a BónuszBrigád hírnevéhez. Rögtön a főoldalon az Ajándék menüre kattintva be is jön az ajándékválasztó, amelyben alapvetően itt is hasonlóan működik a keresés, de van benne egy szellemes csavar. Nem az életkort kell beállítanunk, hanem annál összetettebb változót, ami nemcsak a megajándékozott korára, hanem a vásárlóval fennálló kapcsolatára is utal. Ezen kívül értékhatárt és termékkategóriát is beállíthatunk.
A vevő itt már tényleg elkényeztetve érezheti magát. Ettől a kis többlettől ugyanis az a képzet keltődik benne, hogy ez a kereső bizony intelligens, az általa ajánlott ajándékok pedig jobban személyre szabottak, hiszen lám azt is figyelembe veszi, hogy a feleségünknek keresünk, nemcsak azt, hogy egy 33 éves nőnek. A három paraméter együtt pedig már tényleg sokra képes.
Sokan szeretnek könyvet ajándékozni, hiszen olvasni szinte mindenki szeret, a könyvhöz pedig olyan személyes képzetek társulnak, amik az ajándékozó és az ajándékot fogadó közötti bensőséges viszonyt jelképezik. A Bookline ezért egyértelmű választás, ajándékkeresőjük viszont meglepően spártai. A Kinek? kategória lehetőségei így elég semmitmondóak, az árazás pedig nem túl nagy segítség egy-egy kötet tekintetében, hiszen a könyvek jelentős része hasonló árkategóriába tartozik.
Ez így a részletes keresőjük lebutított változatának tűnik, aminek sok értelme nincsen. Arról nem beszélve, hogy az ajándékválasztót úgy eldugták az oldalon, hogy a Google segítségével találtam csak rá, amire egyszerűen nem tudok észérvet felhozni.
Ajándék neki, bevétel neked
Egy jó ajándékválasztót összehozni természetesen némi pluszmunkával jár, gondolkodni sem árt rajta egy kicsit, hiszen a kivitelezés mellett az sem árt, ha alaposan megtervezzük előtte. Az energiabefektetés megtérül majd, az eladásokon meg fog látszani a befektetett energia. A felhasználók vásárolni szeretnének, hiszen rajtuk van az ajándékozás nyomása. Nekünk annyi a dolgunk, hogy a megfelelő eszközökkel megmutassuk nekik, minek fog örülni biztosan a megajándékozott.