Az e-kereskedők számára a Facebook Hasonmás célközönségei erős és hatékony hirdetési eszközök, amiket többféleképpen is érdemes használni. A közösségi hálózat most kicsit átvariálta a létrehozásukat, ami valójában egyszerűsítést jelent, ha egyszer megszokjuk a változást.
Megváltozik a létrehozási mód és a méretadatok helye
Jelentősen megváltozott annak folyamata, ahogyan a Hasonmás célközönséget létre kell hozni. A Facebook eltávolította belőle az ország szerinti célzást, helyette a kampány vonatkozó hirdetéssorozatában megadott lokációt használja. Ez a változás triviálisnak tűnik, de van néhány negatív következménye.
Elsőként az, hogy a rendszer letiltja a jelenleg futó Hasonmásokat a Célközönségek alatt. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az ezt használó kampányok leállnának – a régi módszer szerint futnak, ameddig véget nem érnek, majd nyugdíjba vonulnak. Eztán a Facebook automatikusan újraalkotja a közönségeket, csak éppen az új módon, ebből következően változó méretben.
Második következményként meg kell említeni, hogy a becsült méretek többé nem sorakoznak majd szépen egymás alatt, ahogy eddig – ez pedig lényeges, hiszen minél nagyobb a Hasonmás, annál nagyobb büdzsét kell hozzárendelni a kampányhoz. A méretre vonatkozó adatok eléréséhez a Hirdetéssorozatok szintjére kell visszanavigálni, kiválasztani a kívánt Hasonmást és beállítani a lokalitást – ezután a rendszer megbecsüli a méretet a jobb oldalon, ahogy a klasszikus érdeklődési kör alapú kampányoknál megszoktuk.
Mire érdemes használni a Hasonmásokat?
Ezt a hatékony eszközt egy webshop hirdetéseihez többféleképpen is érdemes használni – rövid és hosszabb távon egyaránt.
Az előbbi esetben termékajánlatainkat egyszerűen bemutatjuk ennek a célközönségnek, azzal a céllal, hogy azonnali konverziót érjünk el. Ennek sikeressége attól függ, hogy mennyire találkozik a termék a célcsoport igényeivel, és mennyire jól elkészített a hirdetés maga. Az ilyen „hideghívásos” kampányok viszonylag gyors, de általában szerény eredményeket hoznak, hiszen csak a közönség hiperszenzitív része fog első találkozásra konvertálni, ami a teljes célcsoportnak csak egy kisebb része.
Hosszabb távon a Hasonmás célközönségekre érdemes úgy tekinteni, mint az egész hirdetési tevékenység alapjára. A hideg célcsoportokat fel kell melegíteni értékes tartalom szolgáltatásával ahelyett, hogy közvetlenül értékesítési célú hirdetésekkel bombáznánk a felhasználókat. Ezután remarketing hirdetésekkel megyünk tovább: itt már a konkrét terméket ajánljuk, de csak azoknak, akiknél megtörtént az elköteleződés a tartalmi résznél.
Az alábbiakban leírunk 4 olyan módszert, amelyek segítségével jól működő Hasonmás célközönségeket hozhatunk létre.
1. Korábbi vásárlókból képzett Hasonmás
Elterjedt használati mód, amikor úgy képezzük a célközönséget, hogy a webáruházban korábban legalább két alkalommal vásárló felhasználókat vesszük alapul. Miért nem az egyszerieket? Mert így hatványozottan értékes célközönséget kapunk, amely már kvázi el is indult a törzsvásárlóvá válás útján.
A létrehozáshoz elsőként ugyanúgy Egyedi közönséget kell készíteni, mint minden Hasonmásnál, ez szolgál majd a célközönség alapmintájaként a Facebook számára. A Célközönségek menüpontban válasszuk ki a weboldalforgalom alapú közönséget, majd jelöljük meg azokat, akiknél megvalósult a vásárlás esemény az elmúlt 90 vagy 180 nap során. Az utóbbi a javasolt, hiszen minél több adatot szolgáltatunk a rendszernek, annál jobb minőségű lesz a Hasonmásunk. A frekvenciát állítsuk be így: < vagy = 2, így mindenki benne lesz, aki legalább kétszer vásárolt az elmúlt fél évben. Adjunk olyan nevet a közönségnek, amiből egy hét múlva is rögtön és pontosan tudjuk majd, hogy mit készítettünk.
Ha ez megvan, a rendszer egy új ablakban rögtön fel fogja ajánlani, hogy készítsünk Hasonmást az új célközönség alapján. Fogadjuk ezt el. Ezután beállíthatjuk, hogy 1-10 százalék között mekkora legyen az új közönség. A legalacsonyabbra állítva ezt az értéket az eredetihez leginkább hasonló tulajdonságokkal rendelkező felhasználók kerülnek majd be, és logikusan minél nagyobb a szám, annál szélesebb merítésű lesz a célközönség.
Természetesen továbbra is lehetőség van a saját vásárlói adatbázis (nevek, emailek, telefonszámok) feltöltésére, akár számlázóprogramból, akár hírlevélre feliratkozókból.
2. Oldallátogatások alapján képzett közönség
Amennyiben nincs elegendő vásárlói adatunk az előző pontban leírtakhoz, megtehetjük azt is, hogy az összes olyan felhasználóból képezzük a Hasonmást, akik felkeresték a weboldalunkat. Itt érdemes egy kifejezetten újabb és szűkebb időkeretet tekintetbe venni, mondjuk az elmúlt 3-7 napot.
A Célközönségekben kattintsunk a Létrehozás menüre, majd válasszuk az Egyedi közönséget, ezen belül pedig a Weboldal gombot. Állítsuk be az összes látogatót és az időablakot, majd hozzuk létre az új célközönséget. Ezt is érdemes úgy elnevezni, hogy később is megismerjük névről. Ha készen van, a fenti módon készítsünk ennek felhasználásával Hasonmást.
3. Instagram alapú célzás
Mivel a Facebook és az Instagram hirdetéslogikai szempontból közös ökoszisztémának tekintendő, érdemes kipróbálni egy olyan Hasonmást is, amely az Instagramon begyűjtött lájkok, kommentek és megosztások alapján képzi a célközönséget. Ebben az esetben a forrásként használt közönség egy remarketing-típusú hirdetési kampány lesz.
A létrehozást ugyanúgy a Célközönségek pontban kell indítani, mint az oldallátogatáson alapuló előző módszernél, de most az Instagram üzleti profilt kell kiválasztani a Weboldal helyett. Ha több profilunk van, válasszuk ki, amelyiket használni szeretnénk, és állítsuk be, hogy azokat célozzuk, akik posztjainkra vagy hirdetéseinkre reagáltak (engagement). Az időablakot állítsuk 90 napra. A marketingesek többsége ezt hatékonynak tartja, de természetesen lehet tesztelni hosszabb és rövidebb időszakokat is. Az elnevezés után a fentebb leírt módon létrehozhatjuk a kívánt méretű Hasonmás célközönséget.
4. Konkrét terméket megvásárlók alapján képzett Hasonmás
Az ilyen típusú célzásnak leginkább akkor van értelme, ha az adott árucikkhez tartozó kiegészítő terméket kezdünk el a webáruházunkban árulni, ami eddig nem volt a katalógusunkban. Ne feledjük el, hogy itt is Hasonmásról beszélünk, vagyis nem csupán azoknak hirdetjük a cipőfűzőt, akik cipőt vettek tőlünk, hanem mindenkinek, aki hasonló azokhoz, akik megvásárolták a cipőt.
Az ilyen közönség létrehozásához a Weboldal forgalmi forrást kell beállítani az Egyedi közönség létrehozásakor. A Vásárlás eseményt állítsuk szintén 180 napos időablakra, majd a tartalmi azonosítónál paraméterezzük be az adott terméket, és állítsuk át a Feltételt a Tartalmaz lehetőségre, máskülönben csak azokra céloznánk, akik kizárólag ezt a terméket vásárolták meg, nem pedig azokra, akiknek a kosara tartalmazta (akár más dolgokkal együtt is). Ha ezzel megvagyunk, adjunk egy jól használható nevet, hozzuk létre a közönséget, majd abból a megismert módon képezzünk 1-10 százalékos Hasonmás célközönséget.
Kipróbáltad ezeket a módszereket? Neked jól teljesítettek? Jobbat tudsz mondani? Írd meg nekünk!