Habár a TikTok nagyon feljött, a Facebook még mindig az egyik legjobb hely arra, hogy a vállalkozásodat és a márkádat megismertesd a közönséggel. A jelenlét kötelező, de semmiképp sem elég. Van néhány nagy különbség abban, mit csinálnak másként a profik, mint a mezei posztolgatók.
Szinte mindenki fent van, a tartalomnak nincsenek igazán kötött formai követelményei, a rendszer viszonylag egyszerű, hamar bele lehet tanulni. Ezek a legnagyobb előnyei a Facebook (Meta) környezetnek.
Mielőtt belecsapnánk a közepébe, nézzük meg, hogyan is működik a kék közösségi oldal. Azt, hogy milyen tartalom (és mikor) kerül be a felhasználó hírfolyamába, a Facebook algoritmusa határozza meg. Alapvetően a kapcsolódási pontokra épít, pl. találkozhatsz azért egy számodra eddig idegen ember profiljával vagy márka oldalával, mert az egyik ismerősöd hozzászólt annak egy posztjához, vagy kaphatsz ismerősnek ajánlást az alapján, ki nézte meg a profilod. 2022-ben pedig – néhány változatásnak hála – olyan oldalak tartalmai is rendszeresen jelennek meg a hírfolyamodban, amikhez nincs közvetlen kapcsolatod, de az algoritmus szerint érdekelhetnek.
A Facebook kapcsolódási pontokon és kattintási valószínűségeken alapuló rendszerében nagyon nehezen érhetsz el annyi embert, amennyit szeretnél. A kék világnak ugyanis két mozgatórugója van: a pénz és az engagement. Az elsőt a fizetett hirdetés jelenti, a másikat a jó organikus tartalom.
Hogyan lehet tehát az organikus kontentet, amit nem hirdetéssel futtatunk, minél több felhasználóhoz eljuttatni? Erre keressük a válaszokat és adunk most 8 tippet.
1. Gyárts egyedi tartalmakat!
Több elérésre vágysz? A leghatékonyabb módja, ha eredeti tartalmat állítasz elő. Ma már alap, hogy kerüljük a máshol már kitett posztok, megosztott tartalmak változtatás nélküli újraközlését. Minden csatornánkra kicsit más tartalom kell. Ez persze nem jelenti azt, hogy egyetlen tartalmat csak egyszer használhatsz fel, sőt, a tartalommarketingben ezt pazarlásnak tartjuk. Légy kreatív! Ugyanabból a leforgatott videós nyersanyagból készüljön egy verzió a TikTokra, egy másik a Facebookra és egy harmadik a YouTube-ra. Kerülni kell a már száz helyen látott mémek egyszerű megosztását, ehelyett a saját tartalmaink mémesítésére kell törekedni. Ezt jutalmazza az algoritmus. Át lehet venni mástól is tartalmat, de akkor egészítsd ki valamivel, ami rád jellemzővé teszi, ami a te közönségednek a te vonatkozásodban releváns!
2. Az élőzés varázsa
Ha maximalizálnád az eléréseket, használd az Élőt, és hozd ki belőle a legtöbbet! Felejtsd el a TikTokra, Instára posztolt rövid videók megosztását, helyette állíts elő újat közvetlenül a Facebookon. Már meglévő videó szerkesztéséhez, egyedi elemekkel való felturbózásához ajánljuk a Creator Studio beépített applikációt. A kezelése nagyon egyszerű, ráadásul egy sor olyan izgalmas funkcióval rendelkezik, amellyel egy sima telefonos felvételből is ütős videót faraghatsz – egy forint ráfordítása nélkül!
3. Tilos az “oszd meg”
Régen minden posztba beírtuk, ma már ciki és értelmetlen. A kreatív, eredeti tartalom hozza a lájkokat, megosztásokat, nem szükséges erre biztatni a felhasználókat. Az algoritmust pedig nem érdekli. A kulcs, hogy tudnod kell, kikből áll a közönséged, milyen neműek, hány évesek, mi érdekli őket. (Ezt a Meta Business Suite-ban csekkolhatod.) Ahelyett, hogy megosztásra biztatnád a követőidet, érdeklődőket, inkább tegyél fel kérdéseket. Ne elégedj meg a válasszal, igyekezz szorosabbra fűzni a kapcsolatot, kommentelj és válaszolj!
4. Posztolj a követőid érdeklődésének megfelelően!
Extra tartalmat készítenél, de hogyan? Kezdd az elemzéssel, indulj el a korábbi, népszerű posztjaid vonalán! A Facebook Business statisztikái segíteni fognak ebben: utánanézhetsz a megosztásoknak, és nyomon követheted, hogy milyen sikeresen terjedt a bejegyzés. Ennél is hatékonyabb lehet a Creator Studio: ez minden közzétett posztról ad egy terjesztési mutatót, ami jelzi, hogy milyen széles körben és miért látták azt. Ha pedig ez kevés, rengeteg jó segédprogram van, amiket használhatsz.
5. Posztolj rendszeresen!
A Facebook is azt javasolja, hogy gyakran és jó minőségű tartalmat adj közre, így érhetsz el minél több embert. Az általános szabály a vállalkozásoknál, hogy hetente többször, naponta legalább egyszer posztolj. Mi a legjobb időpont? Nos, amikor a közönséged aktív. Ennek utánanézhetsz Business Suite-ben, de saját magad is kísérletezhetsz, sőt a követőidet rászoktathatod valamilyen általad kitalált szabályrendszerre. A lényeg, hogy legyél hű magadhoz és a közönségedhez.
6. Így lesz egyedi a nem egyedi
Webfejlesztők körében eléggé elterjedt mondás, hogy olyan nincs, ami még nincs. Lehetsz bármennyire kreatív, kizárt, hogy valaki már ne találta volna ki az ötletedet Bangladestől Belgiumig valahol. Ez nem baj. Ami a tiéd, az legyen rád jellemző és ne legyen csatornaidegen. Ennyi a titok nyitja. Ha pedig van egy nagyon jó posztod Instán, azzal növelheted a Facebook elérésedet is, hiszen a kettő egy ökoszisztémán alapul. Posztolás előtt válaszd ki az ’Ajánlás Facebookon’ lehetőséget. Fentebb írtuk, a más felületekről megosztott tartalmakat nem egyediként kezeli a Facebook. Nos, ez ebben az esetben nem így van: éppen olyan originálisnak fogja tekinteni, mint bármilyen más, jól sikerült posztodat.
7. Közösségépítés
Fontos, hogy közvetítsd az üzeneteidet a felhasználóknak, viszont ha nagyon egyoldalú a kommunikáció, akkor az emberek nem maradnak tartósan melletted. Mire gondolunk? Természetesen a visszajelzésekre. Élj a lehetőséggel, ha valaki bekövette az oldaladat, ha hozzászólt egy posztodhoz, vagy esetleg üzenetet írt. Nem tudsz külön-külön válaszolni? Barátod a Business Suite: segítségével a megkereséseket egyszerűen nyomon követheted, és pl. automatikus válaszokat is küldhetsz. Megéri stabil közösséget építeni, mert rajtuk keresztül juthatsz el még több emberhez.
A kommentekkel ma már külön is foglalkozni kell. Tiltsuk a trollokat és jutalmazzuk válasszal az értékes hozzászólást, hiszen a poszt alatt kialakuló beszélgetéseknél semmi sem növeli jobban az engagement-et.
8. Ismerd meg és tartsd be a szabályokat!
Ha sikeres akarsz lenni hosszú távon, mindenképpen érdemes magadévá tenned a Facebook irányelveit. (Már csak azért is, hogy ajánljon a hírfolyamban.) Ez annyit tesz, hogy olyan tartalmakat állítasz elő, amelyek megfelelnek a kitételeknek. Sose adj közre rossz minőségű, nem eredeti tartalmat, hamis vagy félrevezető információt, ne posztolj szexuális tartalmú, erőszakos, bántalmazást bemutató dolgokat – röviden: olyat, ami saját szabályrendszerük szerint gátolja a Facebookot egy biztonságos közösség kialakításában. A káros posztok hihetetlenül megsebezhetik az oldaladat, egy mellényúlás az elérés 90%-os korlátozását is eredményezheti, amennyiben a Facebook úgy dönt, hogy szankcionálja.