Nem kérdés, hogy ma már szinte mindenki szeretne az Instagramon hirdetni. Amellett, hogy a platformot havonta egymilliárdan látogatják, az engagement mutatói megelőzik a Facebook és Twitter párost is. Alább azt vesszük szemügyre, hogy is működik az Instagram-marketing, és hogyan célozhatjuk meg a márkánk szempontjából fontos felhasználókat.
Miért pont az Instagram?
Először 2013-ban, a Facebook általi felvásárlást követően találkozhattunk reklámokkal az Instán, ekkor azonban még meglehetősen korlátozottak voltak a lehetőségeink a formátumot és tartalmat illetően. 2015-ben aztán megnyíltak a reklámozási lehetőségek üzleti felhasználók előtt is, amely sok Instagram-vállalkozás felvirágzásához vezetett.
Mivel az Instagram összeköttetésben áll a Facebook Ad Managerrel, a brandek a Facebook hatalmas adatbázisának köszönhetően egyenesen a célközönségükhöz jutnak el. De ha a fentiek nem volnának elég meggyőzőek, lássunk pár számadatot:
- A hirdetést megtekintő felhasználók 75%-a elszánja magát valamilyen interakcióra: vásárol, vagy tovább kattint a weboldalra
- Az amerikai felnőttek 35%-a Instagram-használó
- Magyarországon közel 2 millióan használják a platformot.
(chart – Pikrea)
A fenti adatok bizonyítják, hogy ha kihagyjuk az Instagramot marketing mixünkből, bizony jelentős összegű bevételtől eshetünk el.
Mennyibe kerül Instagramon hirdetni?
Az átlagos cost-per-click az Instagramon 0,7 – 1 USD körül mozog, azonban ez nagyban függ a célközönségünk tulajdonságaitól is. Általánosságban itt is elmondható, hogy minél inkább leszűkítjük a célcsoportot és minél nehezebben elérhető célközönséget választunk, annál többet fizetünk egy-egy kattintásért. Például többe fog kerülni az elektromos bringák iránt érdeklődő 30 és 45 közötti férfiakat elérni, mint az olvasni szerető középkorú nőket. Azonban a közösségi médiás hirdetések még így is az egyik leghatékonyabb online marketing eszközt jelentik.
Hirdetési formátumok
Öt formátum közül választhatunk, melyek mindegyike kiválóan illeszkedik a felhasználók feedjébe:
- Stories (Történetek)
- Fotó
- Videó
- Carousel
- Gyűjtemény
Stories (Történetek)
Ezek a hirdetések teljes (mobil)képernyős reklámok, melyek két organikus Történet közé vannak beágyazva. Naponta több mint 500 millió felhasználó néz Instagram Story-kat, így hatalmas potenciál van ebben a formátumban.
Történeteinknél személyre szabhatjuk, hogy ki legyen a célközönség, és milyen gyakran jelenjenek meg a hirdetéseink. Mivel egy Story csak 24 óráig él, így ideális választás limitált időszakra érvényes promóciókhoz. Ezeknél a típusú hirdetéseknél is érdemes használnunk az Instagram beépített filtereit, effektjeit, mert sokat dobhatnak a hirdetéseink megjelenésén, illetve a Történetek gyors váltakozása miatt kiemelten fontos, hogy figyelemfelkeltő képi világgal bombázzuk célközönségünket.
Az Instagram Story-s reklámokon belül a következő call-to-action lehetőségeket érhetnek el a Történet felfelé húzásával:
- Jelentkezés / Feliratkozás
- Időpont foglalás
- Kapcsolat oldal
- Videó hívás
- Letöltés
Fotók
Mivel az Instagram eleve fotó megosztásra fókuszáló platform, a legkézenfekvőbb hirdetési típus a fotós hirdetés. Amennyiben már amúgy is rendelkezünk vizuális tartalommal, bűn lenne kihagyni az Instagramot, hiszen erre egyszerűen ez a legmegfelelőbb platform. De természetesen itt is azok az üzleti felhasználók vannak előnyben, akik elegendő energiát fektetnek a magas minőségű fotós tartalmak posztolásába, hiszen egyre élesedik a verseny a felhasználók figyelméért.
Az Instagram Checkout bevezetése óta fotós hirdetésünket akár valós idejű termékinformációkkal is elláthatjuk, valamint a felhasználók a platform elhagyása nélkül fejezhetik be a vásárlási folyamatot. Nem csak ügyfélémény szempontból, de a konverziós arányuk növelése érdekében is nagyszerű eszközt adott ezzel az üzleti felhasználói kezébe az Instagram.
A fotós hirdetésben az alábbi call-to-action gombok érhetőek el:
- Jelentkezés / feliratkozás
- Időpont foglalás
- Telefon hívás
- Kapcsolat menü
- Útvonal
- Több információ
- Vetítési időpontok
- Letöltés
Videó
A videós tartalmak minden közösségi platformon egyre jobb eredményeket érnek el, nem csoda, hogy a Pinterest is egyre inkább fókuszál erre a formátumra. Az Instagramon a videóknak még régebbi hagyománya van, hiszen a tapasztalt üzleti felhasználók már tudják, hogy egy videós poszt akár 40%-kal több engagementet generálhat egy fotónál.
Szerencsére ma már nem kell egy profi filmes stábot felfogadnunk ahhoz, hogy ütős videókat készíthessünk az Instagramra, ugyanis rengeteg app specializálódott ennek a feladatnak a leegyszerűsítésére. Szeretettel ajánljuk a Magisto-t vagy a Swish-t azoknak, akik szeretnék kipróbálni a videószerkesztés fortélyait.
A videós hirdetéseinkbe is sok hasznos call-to-action gombot integrálhatunk:
- Jelentkezés / feliratkozás
- Időpont foglalás
- Telefonhívás
- Kapcsolat
- Letöltés
Carousel
A carousel tulajdonképpen akár 10 db egymást követő, lapozásra előtűnő fotók sorozata, ami remekül alkalmas, arra hogy:
- Több terméket vagy egy teljes termék portfóliót mutassunk be
- Egy többrészes történetet meséljünk el képekben
- Egyetlen terméket tulajdonságait mutassuk meg részletesebben
Az alábbi call-to-action gombokat használhatjuk:
- Jelentkezés / feliratkozás
- Időpont foglalás
- Kapcsolat
- Telefonhívás
- Letöltés
Gyűjtemények (Collections)
A Collections egy viszonylag új, 2018-ban bevezetett hirdetési forma, ami abból a szempontból hasonlít a Carousel-hez, hogy egyszerre több termék megjelenítésére alkalmas, azonban annak egy kicsit továbbfejlesztett változata. A Gyűjteményen belül egyetlen terméket emelhetünk ki, miközben a felhasználó számára kisebb piktogramok formájában látható a többi gyűjteményben szereplő termékfotó is. A kiemelt fotók automatikusan váltakoznak, kombinálva ezzel a fotós és videós hirdetések előnyeit. A Checkout funkció szintén elérhető ebben a hirdetési formátumban.
Integrálható call-to-action gombok:
- Több infó
- Vásárlás
Hogy válasszuk ki a legmegfelelőbb Instagram hirdetés típust?
A sok lehetőség és formátum között könnyű elveszni, ezért első lépésben érdemes átgondolnunk, hogy mik az elsődleges céljaink hirdetéseinkkel.
Márkaépítésre a fotós, videós vagy Történet hirdetések a legmegfelelőbbek, hiszen itt az a cél, hogy egy figyelemfelkeltő, hangsúlyos üzenetet közvetítsünk brandünkről, és weboldalunkra irányítsuk az érdeklődőket.
Időszakos akció promótálására szintén remek választás a Történet, mivel ez a formátum egyébként is csak 24 óráig él, és organikus hatása miatt megfelelő az impulzus vásárlások ösztönzésére.
Ha több termékeket szeretnénk hirdetni, akkor a Carousel vagy Collections lesz a megfelelő választás, ahol a felhasználók kedvükre válogathatnak a kínálatunkból és az Insagram elhagyása nélkül is megvásárolhatják kedvenceiket.
Hirdetés feladásának módjai
Instagramos hirdetéseinket kétféle képpen is útjukra indíthatjuk, kezelhetjük őket a Facebook Ads Managerből vagy a natív Instagram felületünkön. Mindkét esetben konfigurálhatjuk a hirdetés célját, célcsoportját, futási időtartamát és a hozzá tartozó budgetet. Az értékelési fázisban sem hagy minket cserben az Instagram, hiszen az ő felületén is ugyanúgy láthatjuk a reklámunk eredményeit, ahogy az Ads Managerben már megszokhattuk. Az egyetlen megkötés az Instagramról indított hirdetések esetében, hogy itt csak már meglévő posztot tudunk hirdetéssé alakítani.
Az Ads Managerből érdemesebb indítanunk a hirdetéseinket, ha nem csak az Instagramon, hanem a Facebook felületein is szeretnénk őket megjeleníteni, hiszen itt egyben kezelhetjük a két platformot. Amennyiben viszont csak az Instán vagyunk aktívak és mobilról szeretnénk hirdetést indítani, kényelmesebb ezt a felületet használnunk, hiszen itt azonnal mobil nézetben láthatjuk hirdetéseink kreatívjait, így biztosak lehetünk benne, hogy a várakozásainknak megfelelően fognak megjelenni.