Google Shopping kezdőknek

A Google Shopping hatékony eszköz lehet az e-kereskedők számára, de használatba vétele előtt érdemes felmérni, mire alkalmas és mire nem, kinek érdemes használni és kinek nem. Szabó László, a Growww Digital társalapítója és egyben szakmai vezetője több éves tapasztalat birtokában mesélt a rendszer használatának előnyeiről, hátrányairól.

Kiknek ajánlott a Google Shopping?

Arról már sok helyen írtak, hogy a Google Shopping Magyarországon nem elérhető, de ez korántsem jelenti, hogy magyar kereskedők számára ne tartogatna izgalmas lehetőségeket. Annak ellenére, hogy magyarországi célközönségnek nem lehet hirdetni vele, külföldi vásárlók célzására alkalmas; egészen pontosan Nyugat-Európa, valamint a kelet-európai országok közül Lengyelország és Csehország lakosai azok, akik célozhatók a hirdetésekkel.

Azoknak az e-kereskedőknek tehát jó választás a Google Shopping használata, akik ezekbe az országokba (is) exportálják termékeiket. Több olyan partnerünk van, akiknél a Google Ads export bevételének akár a kétharmada a Google Shopping felületéről származik, és ily módon kihagyhatatlan az online marketing mixből.

Mi a szolgáltatás működési elve?

Hirdetési szempontból más, mint a hagyományos modell. A klasszikus szöveges hirdetések esetén ugyanis kulcsszóra hirdetünk, majd az adott kulcsszó iránt érdeklődőket egy adott oldalra tereljük. A Google Shopping esetén viszont más megközelítést és gondolkodásmódot érdemes használni, hiszen a termékek kerülnek a középpontba.

A termék alapú hirdetések létrehozásához először is szükség van egy Google Ads fiókra, ami lehetővé teszi a Merchant Center elnevezésű felülethez történő csatlakozást.  Itt lehet feltölteni a hirdetendő termékeket.

A sikeres hirdetésekhez nélkülözhetetlen egy nagyon jó, pontos, leíró termékfeed – ebből készíti el a rendszer a hirdetéseket. Mivel a Google automatizmusokkal dolgozik (bár van a rendszerben némi kézi jóváhagyás is), ezért a struktúra, adatok, leírás tekintetében fontos a pontosság! Ha valamilyen hiba miatt letiltanak egy feedet, akár több napig is tarthat, mire újra aktiválják, és eközben persze nem jelennek meg a hirdetések.

Éppen a fentiek miatt érdemes a kampányok felállítását és kezelését mindenképpen tapasztalt szakemberekre bízni, akik tudják, mik azok az apró részletek, melyeken a vásárlások sikeressége múlik. Tipp haladóknak: a bloomarty-féle Shopping kampánystruktúrának érdemes utánanézni, mi a partnereink kampányainál is ezt vesszük alapul.

Google Shopping kezdőknek
Forrás: neilpatel.com

Milyen hatékonyságra számíthat egy kereskedő?

A hatékonyság szinte minden esetben a szakértelem mélységétől, valamint a korábban szerzett tapasztalatoktól függ. A Growww Digital-nél állandó jelleggel optimalizáljuk a Shopping kampányokat, AB-teszteket futtatunk. Egyértelműen látszik, hogy átkattintási arány és forgalomterelés terén a Google Shopping utcahosszal lehagyja a szöveges hirdetéseket, így még kezdő szinten is viszonylag gyorsan lehet vele eredményeket elérni. Ezzel együtt nem javasolnám, hogy valaki kizárólagosan ezt az eszközt használja.

Mire érdemes figyelni a Google Shopping használata során?

Az biztos, hogy kiemelt szerepe van az árnak. Ne feledjük, hogy általában olyan piacon hirdetünk, ahol ugyanazt a terméket többen is kínálják. Minél jobb az ár, annál valószínűbb, hogy megjelenünk, ha pedig nagyon kedvezőtlen, akkor pedig arra is látunk gyakori példát, hogy meg sem jelenik a hirdetésünk/termékünk. Pontosabban: ha külföldi hirdetésben és Google Shoppingban gondolkodunk, akkor érdemes a hirdetéssel együtt kezelni az ár kérdését is.

Éppen ezért üzleti szempontból kérdéses, mennyire érdemes ebben a rendszerben meghirdetni az összes árucikket. Inkább javasolt meggondolni, hogy a termékek, termékkategóriák közül mit érdemes felvinni a Google Shoppingba.

Például egy nyereséges kategóriában csak akkor érdemes „beáldozni” nyereséget, ha nagy volumenben tudunk értékesíteni, vagy új ügyfeleket tudunk vele szerezni. A megszerzett vásárlókat azután már akár e-mailben is lehet vásárlásra buzdítani, vagy megszólíthatjuk őket tartalommarketinggel, közösségimédia-kommunikációval, személyre szabott ajánlatokkal stb.

Ha nem a teljes készlet kerül fel ide, akkor érdemes időnként változtatni a kínálatot?

Nem változtatni, hanem tesztelni érdemes, és az eredmények alapján dönteni a módosításokról. A Google Shoppingra ez ugyanúgy igaz, mint az online marketing más területeire.

Lehet-e tudni, mekkora a Google Shopping magyar felhasználói köre?

Ez a kör gyakorlatilag azokkal az exportőrökkel egyezik meg, akik külföldön az említett célpiacokon hirdetnek. A konkrét költésekről csak a Google tudna nyilatkozni, de ők ezt jó szokásukhoz híven nem teszik. Az információink alapján pár tucat cég rendelkezik jelentős költéssel, egyébként pedig 80-100 olyan hirdetőről lehet szó, akiknek van tapasztalata ezen formátummal. Ügynökségi oldalon is csak 1-2 olyan magyar ügynökség van, amely rendelkezik shopping tanúsítvánnyal.

Viszont ami késik, nem múlik: a Google Shopping magyarországi bevezetése esetén ezt a hirdetési módszert is el kell sajátítania mindenkinek, aki nem szeretne lemaradni. De addig is azon szereplők lesznek egy ideig helyzeti előnyben, akik már most felkészültek, illetve gyorsan reagálnak a változásokra.

Egy kereskedő önállóan is képes kezelni ezt a rendszert?

Elvileg a Google Shoppingot maga a kereskedő is tökéletesen tudja menedzselni, gyakorlatilag viszont a hatékonyság láthatja kárát a tapasztalat hiányának. Akkor érdemes ügynökségre bízni a Google Shopping kezelését, ha az adott partner rendelkezik a megfelelő minősítéssel, továbbá sok felhalmozódott tapasztalattal. A Growww Digital például az első olyan ügynökség volt Magyarországon, melynek megvolt mind az öt Google minősítése, beleértve a Shoppingot is – a kampánymenedzselésben pedig már megismertünk számos buktatót és zsákutcát.

Vettünk át több olyan kampányt is, ami technikai szempontból jó volt; futottak a hirdetések, viszont üzleti szempontból mégis lehetett hatékonyabban menedzselni, és ugyanabból a költségből akár kétszer akkora bevételt kihozni. Ez sokszor csak apróságokon múlik, és nem feltétlenül éri meg kísérletezni.

Azon kereskedőknek, akiknek kétségeik vannak a Google Ads fiókjuk szakmai színvonalával kapcsolatban, jó szívvel tudom ajánlani ingyenes ROIminer audit szolgáltatásunkat, amely segítségével átfogó képet kaphatnak a Google Ads fiókmenedzsment szakmai színvonaláról és arról, milyen fejlődési lehetőségeket rejt a fiók.

mm
Juhász György

A Growww Digital tartalommarketing menedzsere. Húsz évet dolgozott médiában, többek között az Origo.hu főszerkesztő-helyetteseként és a Ringier Kiadó online divíziójának vezetőjeként, majd a Tartalomgyár alapító-társtulajdonosa volt.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!