A közösségimédia-jelenlét a vállalatok számára ma már épp annyira fontos és szükséges, mint maga a weboldaluk. Ezzel együtt a közösségi terek az online marketing tevékenység szerves részévé is váltak: szinte minden digitális kampány elmaradhatatlan részét képezik a social felületeken való megjelenések. Azonban a közösségi médiaplatformokon elérhető funkcióknak, és az algoritmusok működésének állandó és gyors változása folyamatosan kihívás elé állítja a cégvezetőket és a marketingeseket.
A sikeres digitális stratégia kialakításához egyre fontosabb, hogy minél éberebben figyeljük a piacot, és felkészüljünk a várható változásokra. Segítségül ehhez az alábbiakban összeszedtünk 4 olyan trendet, amelyekre biztosan számíthatunk idén a közösségi média területén.
1. Alternatív platformok felemelkedése
Ha B2C marketingstratégiára gondolunk, ma még a Facebook, az Instagram és a Pinterest juthat főként eszünkbe, hiszen a legtöbb brand itt tudja a leghatékonyabban megszólítani a célközönségét. Ennek köszönhetően azonban az elmúlt években jelentősen erősödött a verseny az itt hirdető vállalatok között, miközben az algoritmus finomhangolásoknak köszönhetően az organikus elérés folyamatos romlásának lehetünk szemtanúi ezeken a platformokon.
A fiatal felhasználók is kezdenek lemorzsolódni a legnagyobb platformokról, a Facebookon például az elmúlt két évben folyamatosan csökkent az aktív felhasználók száma.
Ezzel egyidőben új, friss, a fiatal közönség számára vonzó platformok felemelkedését tapasztalhatjuk, amelyek közül a legjelentősebb idén valószínűleg a TikTok lesz.
A 2016 óta működő platformon a felhasználók rövid videókat oszthatnak meg, amelyekben a fiatalok főként ismert zeneszámokra tátognak, vagy saját szerzeményeiket és zenei tudásukat mutatják meg.
Egy átlagos felhasználó 52 percet tölt el naponta a TikTokon, amellyel ezen a téren már meg is előzte a Facebookot (43 perc). Jelenleg havi 500 millió aktív felhasználóval rendelkezik, 2019-ben 188 millióan töltötték le, amivel 70%-os növekedést produkált az előző évhez képest. Jelenleg a felhasználók 41%-a 16 és 24 év közötti, azonban, ahogy az Instagram esetében is láthattuk, ez nagyon gyorsan változhat, és válhat a TikTok is mainstream közösségi platformmá.
2. Facebook-közösségek
A Facebook-közösségek felemelkedése már évek óta tart, melyet a Facebook saját bevallása szerint tovább szeretne támogatni 2020-ban, és az ezt követő években is. Ezt nem csak új funkciókkal teszi, de az algoritmusaikat is annak megfelelően optimalizálja, hogy a felhasználókat minél könnyebben érjék el az őket érdeklő, értékes tartalmak, amely szintén a közösségépítésnek kedvez.
Ma már nem elengedő Facebook oldalunkra lájkolókat és követőket gyűjteni, hiszen a sok követő már nem garantálja a magas elköteleződési arányt. Ahogy már korábban is írtunk róla, organikus elérésünket leghatékonyabban közösség építésével növelhetjük ezen a platformon.
Így a Facebookon 2020-ban is arra érdemes fókuszálnunk, hogy elkötelezett, aktív közösséget építsünk célközönségünk tagjaiból, amit az őket érdeklő tartalom készítésével, és interakciókra való ösztönzéssel érhetünk el.
2020 az emberi hangú márkák éve lesz, így gondolkodjunk el azon, hogyan tehetnénk megközelíthetőbbé, személyesebbé üzleti Facebook-profilunkat és csoportunkat, hogy ne csak rideg marketing stratégiát alkossunk, de minden posztunkkal elmondjunk valamit cégünk történetéről, személyiségéről a felhasználóknak.
A márkába vetett bizalmat azzal is növelhetjük a Facebookon, ha arra ösztönözzük munkatársainkat, vállalják fel nyíltan közösségi média profiljaikban, hogy cégünknek dolgoznak, és osszák meg a vállalat által készített tartalmakat az ismerőseikkel. Azonban ezt csak akkor fogják örömmel megtenni, ha valóban értékes és érdekes tartalmat tudunk készíteni, melyet szívesen ajánlanak barátaik figyelmébe.
3. Micro influencerek
Az elmúlt években hatalmas divatja lett az influencerkedésnek, éppen ennek a trendnek köszönhetően vált sok nagy influencer hiteltelenné az őket követők számára. Gyakran nem csak rendkívül drága együttműködni egy-egy népszerűbb véleményvezérrel, de sajnos az áhított eredményt sem biztos, hogy elérjük általuk, hiszen könnyen lehet, hogy holnap már valamelyik versenytársunk termékét reklámozzák ugyanakkora átéléssel.
Itt jöhetnek képbe a kisebb követőbázissal rendelkező társaik. A social media közösségek építése abból a szempontból is nagyon hasznos lehet márkánk számára, hogy általuk elérhetjük azokat a micro influencereket, akik már valóban elkötelezettek termékeink iránt. A micro influencerek általában csak néhány ezres követőbázissal rendelkeznek, azonban pont ennek köszönhetően költséghatékonyan dolgozhatunk velük, és mivel nem hivatásos influencerek, rendkívül hitelesek a követőik számára.
2020-ban influencer marketing terén a költséges, nagyszabású együttműködések helyett (vagy mellett) kövessük inkább a “Sok kicsi sokra megy!” stratégiáját!
4, A közösségi média mint ügyfélszolgálat
A digitális korban csak azoknak a vállalatoknak van esélyük a hosszú távú, sikeres működésre, akik a nagyszerű termékkínálat mellett képesek kiemelkedő ügyfélélményt is biztosítani vásárlóik számára. Az ügyfélélmény egyik elvitathatatlan sarokpontja pedig maga az ügyfélszolgálat.
2020-ban egyre erősödni fog az a trend, hogy az ügyfelek emberi hangnemet és gyors válaszokat várnak a B2C kommunikációban. Így azok a brandek, akik megközelíthetetlen erődként működtetik ügyfélszolgálatukat, el fognak vérezni ebben a versenyben.
2019-ben az ügyfelek 28%-a használta a közösségi médiát arra, hogy cégekkel kommunikáljon, ami várhatóan egyre emelkedni fog a következő években. Ráadásul a vásárlók túlnyomó többsége néhány órán belül választ vár kérdésére ezen a csatornán.
Szerencsére ma már nem nagy kunszt megnyitni a közösségi médiafelületeinket ügyfeleink számára, hiszen a live chat és chatbotok elterjedésével könnyedén beintegrálhatjuk ezeket a csatornákat is ügyfélszolgálatunkra. Érdemes azonban ügyintézőinket felkészíteni a más típusú kommunikációra, hiszen amíg egy hagyományos csatornán beérkező megkeresést általában formálisabb stílusban szeretnénk megválaszolni, addig a közösségi médián érkezett üzenetek esetében nemcsak megengedett, de az ügyfelek részéről el is várt a közvetlen, emberi hangnem.
2020 tehát az emberi hangú, megközelíthető, kiemelkedő ügyfélélményt nyújtó márkák éve lesz a közösségi médiában, készüljünk ennek megfelelően!