Miért és hogy építsünk közösséget a Facebookon?

Közösségépítés a Facebookon

A Facebook saját bevallása szerint az utóbbi években azon dolgozik, hogy a felhasználói hírfolyamát az őket leginkább érdeklő tartalmakkal töltse meg. Azaz, nem távoli ismerősök és személytelen brandek posztjait priorizálja, hanem azokét, akikkel a felhasználók organikusan is szoros kapcsolatot tartanak. Ezzel indokolták a hírhedt 2018-as Facebook Zero algoritmus változásokat, amit követően sok cég tapasztalhatta, hogy üzleti Facebook oldalának elérése jelentősen csökkent.

Ezzel szemben viszont a minőségi és következetes tartalmakkal operáló üzleti Facebook csoportok elérése növekedett az elmúlt 2 évben, tehát a vállalkozásoknak manapság leginkább a közösségépítésre érdemes hangsúlyt fektetniük, ha jó eredményeket szeretnének elérni a Facebookon.

Facebook üzleti oldal és csoport közti különbségek

Hogy melyikre is van szüksége a vállalkozásunknak? Mindkettőre!

Az üzleti Facebook oldal lehetővé teszi, hogy fizetett hirdetéseket futtassunk, és kapcsolati pontként funkciónáljunk az ügyfelek számára: fogadhatunk rajta értékeléseket és üzeneteket. Ráadásul előkelő helyet foglalhat el a Google keresésekben, és a vállalkozásunkkal kapcsolatos friss hírek, infók megosztására is remek lehetőséget teremt. Azonban a Facebook oldal egyirányú kommunikációra épít.

A Facebook csoport sokkal inkább a közösségépítésre és két- vagy többirányú párbeszédre fókuszál. Míg egy Facebook oldalon a felhasználók által tett hozzászólások a “Közösség” fül alá kerülnek elrejtésre, addig a csoport hírfolyamán központba kerülnek, így más tagokat is interakcióra késztetnek. A Facebook csoportot akár hozzáadott értékként is fel lehet tüntetni szolgáltatásaink, termékeink mellett, hiszen egy jó közösséghez tartozni plusz értéket jelent vásárlóink számára.

Milyen csoportot hozzunk létre?

A legfontosabb, hogy kiválasszuk a csoport funkcióját és a fő motívumot, ami köré a közösséget építjük. A témaválasztásnál tartsuk szem előtt, hogy olyan felhasználókat szeretnénk vonzani, akik később potenciális vásárlóink lehetnek.

Ugyanakkor azt is vegyük figyelembe, hogy egy csoporthoz a felhasználók az őket érdeklő téma és a hasonszőrűekből álló közösség miatt csatlakoznak, nem feltétlenül a márkánk iránti olthatatlan rajongásból. Így ne tegyük túl marketingszagúvá és túl brandközpontúvá.

Kiváló magyar példa a My Bulldog Shop kutyás webshop “Tudatos gazdik csoportja”, ahol a termékek ügyes népszerűsítése mellett sok-sok hasznos, kutyásokat érdeklő témát dobnak fel az adminok.

Miért és hogy építsünk közösséget a Facebookon?1

Hogy hozzuk létre a csoportot?

A saját személyes profilunkból a jobb felső, legördülő menüből tudjuk kiválasztani a “Csoportok kezelése” menüt, majd erre kattintva szintén a jobb felső sarokban megjelenik egy zöld “Csoport létrehozása” gomb.

Három típusú csoportból választhatunk:

  • Publikus: Minden Facebook felhasználó számára látható és kereshető, illetve a csoport tagjai és a csoportban megjelenő hozzászólások, reakciók is láthatóak külsősök számára is.
  • Zárt: Minden Facebook felhasználó számára látható a csoport és a csoport tagjai, de a hírfolyam és a posztok csak a tagok számára.
  • Titkos: Csak meghívás alapon történik a tagok hozzáadása, külsősök számára nem látható a csoport.

 

Miért és hogy építsünk közösséget a Facebookon?4

Üzleti célú csoportunkat zárt csoportként érdemes beállítanunk. Ha a csoporttagságot egy termék részévé tesszük, például csak az vehet részt a csoportban, aki vásárlója vagy előfizetője a vállalkozásunknak, akkor zárt csoportban is gondolkodhatunk, ezzel exkluzivitást kölcsönözve a tagságnak. Publikus csoport létrehozását nem javasoljuk üzleti célra, ugyanis ezek moderálása nehéz feladat, és könnyen kicsúszhat az irányítás a kezünkből.

Csoport beállításai

Ha létrehoztuk a csoportunkat, érdemes néhány dolgot beállítanunk, mielőtt az első tagokat meghívnánk.

Elsőként adjunk egy jól körülhatárolt, könnyen átlátható leírást a csoportunknak, melyben megfogalmazzuk a célt, mely köré a közösséget építjük és elmondjuk, milyen előnyökkel jár a csoport részévé válni. Érdemes itt felsorolni a csoportra vonatkozó szabályokat is.

Ha csoportunk publikus vagy zárt, adhatunk hozzá címkéket is, amelyek segítenek a Facebook algoritmusának, hogy a megfelelő érdeklődési körű felhasználóknak ajánlja figyelmébe a csoportunkat.

Csoportunk vizuális megjelenésére is érdemes hangsúlyt fektetnünk, hogy minél vonzóbbá tegyük felhasználóink számára. Borítóképnek a csoport témájához kapcsolódó fotót válasszunk, de ne saját termékünket vagy reklámanyagunkat! Mivel a csoportnak nincs profilképe, a borítókép lesz az a fő vizuális elem, amivel a csoportunkat azonosítják majd a tagok. Ha nem tudunk ellenállni a logó elhelyezésének, figyeljünk rá, hogy ne központi szerepet foglaljon el a borítón!

Új Facebook csoport funkciók

Ahogy egyre inkább a közösségépítés irányába tolódik el a Facebook fókusza, úgy adtak az elmúlt 1-2 évben egyre több és hasznosabb funkciót a Facebook csoportokhoz.

Csoportstatisztikák

Fizetett hirdetéseinkhez hasonlóan most már a csoportunk aktivitásáról is láthatunk kimutatásokat. Ezek megtekintéséhez a “Több” gombot majd a “Csoportstatisztikák” lehetőséget kell választanunk csoportunk borítóképe alatt. Az alábbi mutatószámokat láthatjuk:

  • Növekedés: a csoport létszámának változása az adott időszakban, beleértve a várakozó tagokat is.
  • Engagement: a csoportban megjelenő posztokra, kommentekre adott reakciók száma és típusai.
  • Members: kik voltak azok a csoporttagok, akik interakcióikkal a leginkább hozzájárultak a közösség építéséhez.

A kimutatásokat akár ki is exportálhatjuk a “Letöltés” gombra való kattintással.

Csatlakozási kérelmek szűrése

A robotok és a nem megfelelő tagok kiszűrése érdekében lehetőségünk van egy kérdőívet összeállítani a csatlakozást kérelmező felhasználók számára. Megkérdezhetjük például, hogy miért szeretnének csatlakozni a csoporthoz, vagy honnan hallottak róla. Ne tegyünk fel azonban túl személyes vagy elérhetőségi adatokra vonatkozó kérdéseket, hiszen ezzel könnyen elriaszthatjuk a csatlakozni vágyókat.

Watch Party

Egyelőre még kevésbé felkapott funkció, pedig nagyon klassz lehetőségeket rejt a közös videónézés. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy a csoportban osszunk meg publikus videókat és valós időben, együtt nézzük meg őket a csoport többi tagjával. A különböző felhasználóktól érkező reakciók és kommentek lehetővé teszik, hogy a hagyományos közös filmnézéshez hasonló élményben legyen része a nézőknek.

Watch Party-t nagyon egyszerűen, a csoporton belüli posztolással lehet indítani, csak rá kell kattintani az alsó szekcióból a Watch Party lehetőségre és kiválasztani a videót, amit szeretnénk együtt megnézni a csoport tagjaival.

Miért és hogy építsünk közösséget a Facebookon?2

A csoport tagjai automatikusan értesítést kapnak a videó indulásáról, de akár manuálisan is meghívhatunk résztvevőket.

Üzleti szempontból a Watch Party funkció szuper lehet, ha például egy termékhez, szolgáltatáshoz kapcsolódó bemutatkozó videót vagy érdekességet osztunk meg. A csoport tagjai így azonnal visszajelezhetnek, feltehetik kérdéseiket, és a csoportkohéziót is erősítjük vele.

Learning Units / Oktatási egységek

Oktatási egységeket a Social Learning típusú csoportokban lehet létrehozni. A csoportunk típusát a csoport beállításai között a típus szekciónál tudjuk megadni. Amint átállítottuk a típust közösségi tanulásra, máris kapunk egy figyelmeztetést a Facebooktól, hogy hozzuk létre az első kurzusunkat. A kurzusokat több egységből építhetjük fel és minden egységen belül több egymásra épülő posztot hozhatunk létre, melyet a tanulók akár időrendben vagy egymástól függetlenül is megtekinthetnek, beállítástól függően.

Miért és hogy építsünk közösséget a Facebookon?3

Az oktatási egységek kiváló opció arra, ha egy termék vagy szolgáltatás használatára szeretnénk edukálni az ügyfeleinket. A platform adta lehetőségekkel multimédiás tartalmakkal is alátámaszthatjuk a szöveges magyarázatokat, és a különböző egységeknek köszönhetően átláthatóvá, könnyen emészhetővé tehetjük a tanulási folyamatot.

mm
Török-Pál Kata

A Photel csoport és az AC-Innovatiqua digitális vezetője, az online ügyfélélményt fejlesztő és a konverziós arányt növelő folyamatok kidolgozásának, optimalizálásának szakértője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!