A Facebook új e-kereskedelmi funkciót vezet be, amelynek segítségével a vásárlók élő adásban tudnak vásárolni és kérdéseket feltenni a bemutatott termékekről.
Az élő adásban történő vásárlások július 16-ig a “Live Shopping Friday” elnevezésű eseménysorozat keretein belül valósulnak meg, egyelőre kizárólag az Egyesült Államokban – nemzetközi élesítésről még nem érkezett hír. Az amerikai felhasználók az adott márka Facebook oldalára vagy a Bolt menüpontra kattintva érik el a funkciót. A vásárlási folyamatot megkönnyíti a Facebook Pay is – ez már hazánkban is elérhető, bár jelenleg még csak az appban történő adományozásra, csoportok támogatására lehet használni.
Az élő adásokat a kezdeményezésben részt vevő márkák által küldött szakértők vezetik, ők mutatják be a termékeket és válaszolnak a vásárlóktól szintén élő adásban érkezett kérdésekre. A márkák között jelenleg olyanok szerepelnek, mint az Abercrombie & Fitch, a Clinique vagy a Sephora.
A termékek valós idejű bemutatása jó eséllyel növeli a potenciális vásárlók bizalmát az adott termékeket és a teljes márkát illetően, valamint az élő adás a például a kozmetikai készítmények használatához is vélhetően meghozhatja a nézők kedvét. Egy ilyen közvetítés azt az érzést keltheti, mintha egy ismerősünkkel beszélgetnénk egy új, általuk vásárolt termékről – főleg mivel nem csak kérdések, hanem vélemények, tapasztalatok is érkezhetnek a chat szekcióban adás közben, így a résztvevőknek tulajdonképpen egymással is alkalma nyílik diskurzust kezdeményezni. A vásárlás előtt történő, részletesebb tájékozódás pozitívumként szolgálhat a vevőknek, egy új eladási csatorna használata pedig a márkák számára jelenthet előnyt – emellett pedig természetesen a Facebooknak, mint platformnak sem utolsó.
“A vásárlóknak ez a funkció azt jelenti, hogy felfedezhetik a kedvenc szépségápolási és divatmárkáik legújabb termékeit, és feltehetik a méreteket, tippeket érintő kérdéseiket. A márkák számára pedig az élő adásban történő vásárlás lehetőséget biztosít arra, hogy kapcsolódjanak a vásárlóikkal, egy új csatornán biztosítsanak nekik szórakoztató tartalmat, válaszoljanak a felmerülő kérdésekre, valamint egyszerűsítsék a vásárlási folyamatot (…).” – olvasható a Facebook hivatalos sajtószobájában.
Egyébként nem a Facebook az egyetlen közösségimédia-platform, ahol felmerült ez az ötlet, hiszen a TikTokon is lehetett már találkozni hasonló kezdeményezéssel. A tavaly év végi, Walmarttal közös együttműködésük keretein belül megvásárolható termékeket mutattak be élő adásban – ez volt az első ilyen típusú kezdeményezés a videómegosztó alkalmazásban.
De a jelenleg taglalt social platformon sem ez az egyetlen e-kereskedelmi funkció. A Marketplace, a Facebook Pay, valamint az üzleti fiókokhoz beállítható Bolt és Boltok menüpontok bevezetése is arról a tendenciáról árulkodik, miszerint a közösségimédia-platform minél inkább szeretné előtérbe helyezni a használói számára a termékekről, márkákról való informálódás, véleményezés, valamint természetesen a vásárlás lehetőségét.
A Facebook e-kereskedelem felé nyitása több szempontból is indokolt. A felhasználók szinte minden márkát elérnek a felületen, amelyek a kiterjesztett funkciók segítségével egyre nagyobb százalékben hagyják maguk mögött azt az időt, amikor csak a boltok nyitvatartási idejéről szolgáltattak információt. A márkák számára pedig elég kézenfekvő az indok: egy 2021. januári statisztika szerint a Facebook (még mindig) a világ legtöbb havi aktív felhasználóval rendelkező közösségimédia-platformja, egy másik kimutatás szerint ez a szám 2021 első negyedévében elérte a 2,85 milliárdot.