A Digiméter 2023 tavaszi kutatása által azonosított vállalati digitalizációra ható nyolc spontán említett tényező közül szándékosan a technológiát hagytuk legutoljára. Nem a technológia határozza meg ugyanis a digitalizáció sikerét. A technológia alkalmazásának képessége nagyobb hatással bír, mint maga a technológia. Ez a Digiméter cikksorozat friss, tizedik része.
A technológia alkalmazásának képessége azt jelenti, hogy az emberek nyitottak a technológiára és képesek használni azt a mindennapi munkájuk során. Nem elég elmondani a munkavállalóknak, hogy mit kellene gondolniuk vagy hogyan kellene érezniük a digitalizáció kapcsán, tettekre van szükség. Tettekre, hogy ténylegesen bevonódjanak a digitális átmenetbe, vagyis maguk használják a digitális eszközöket a munkavégzés során.
Ha egy cégben van technológia, de nem tudják alkalmazni és nem nyitottak rá a munkavállalók vagy a cégvezető, akkor nem lesz sikeres a digitalizáció. Ha nyitottak a technológiára és képesek is használni azt, akkor viszont idővel majd csak akad valamilyen eszköz is, amivel véghezvihető a változás. Ne azzal kezdjünk neki a digitalizációnak, hogy beleszeretünk egy dizájnos szoftverbe vagy egy csilivili hardverbe! Sokkal inkább azzal, hogy felmérjük a vállalat felkészültségét és igényeit.
Nem érdemes a technológia kiválasztásával előre rohanni, mert a lehetőségek és a technológia sokkal gyorsabban változik, mint ahogyan az átlagemberek azt képesek lennének átlátni és adaptálni.
Kezelni kell a helyzetet, nem megváltoztatni
A jó döntéshez szükséges a technológiai megoldások ismerete, a gyorsuló technika és technológiai fejlődés folyamatos nyomon követése (mert kezd örökös béta állapotba kerülni – vagyis soha nem lesz kész). Mivel rendszerint nem ez az alkalmazó cégek profilja, ezért a döntésben is érdemes profi tanácsadókat igénybe venni. Ők viszont először nem a leszállítandó technológia paramétereiről fognak kérdéseket feltenni.
Inkább hátrébb lépnek és azt az üzleti kihívást akarják majd megérteni, amit kezelni szeretnénk a technológiával. Sokszor ugyanis a cégvezető és a döntéshozók részéről nem végiggondolt a technológia lehetséges hatása az üzletre és az üzleti modellre. Például egy offline kereskedő a webáruház nyitással elindul a single channel felől a multi channel, majd az omnichannel, végül a unified commerce felé, miközben ideális esetben az egész szervezeti működésmódja megváltozik és az üzleti modellje is átalakul.
Tehát először az üzleti és stratégiai kérdéseket kell tisztázni! Utána jöhet a korábbi részekben jelzett módon a kulcs folyamatok feltárása, amiket digitalizálni lehetne, hogy nőjön a hatékonyság. És ezek után jöhet az erre leginkább alkalmas technológia megtalálásának kérdése.
A digitalizáció ne hype legyen
A technológia kapcsán több dilemma is felmerül. Melyik a jobb: a széles körű és ismert digitális megoldások, amiket azonnal be lehet vezetni vagy egy meglévő eszköz személyre szabása vagy esetleg egy teljesen egyedi fejlesztés?
Az egészen biztos, hogy minden üzleti funkcióra nem kell magunkra szabott szoftvert fejlesztetni. Ha a kész megoldás helyett mégis egyedi projekt mellett döntünk, akkor a következő dilemma a szolgáltató választás. Itt a kulcs az, hogy legyen elegendő tapasztalata az ígéretei beváltásához. A fejlesztő cég / IT megoldásszállító felelőssége ugyanakkor, hogy egy témában járatlan elsőbálozó ügyfelet ne tévesszen meg. A digitalizáció tehát ne hype legyen, hanem meg legyen töltve tartalommal!
Érthetően el kell tudni magyarázni, hogy az eszköz konkrétan mire való, miben segít és miben nem. Különben elkerülhetetlenül jön a csalódás, az IT projekt bukása. Ez pedig negatívan hat az alkalmazó cégnél a szervezeti kultúrára (lám, nem is jó semmire ez a digitalizáció, de legalább sokba került), ami végül a beváltatlan ígéret miatt visszahullik az IT ágazat egészére is.
Emiatt is érdemes piciben, pilot projektekkel kezdeni, amiknek nem nagy a költségvetése és kicsi a kockázata. Mivel a kkv-kra inkább jellemző a nem jogtiszta szoftverek használata, erre is megoldás lehet a felhő alapú informatikai megoldások alkalmazása (Software-as-a-Service – SaaS). Ilyen olcsó, előfizetés alapú szoftverek lehetnek az alapjai a pici pilot projekteknek (pl. bérelhető webáruház-motor 1-2 termékkel e-kereskedelmi piacra lépéshez, felhőben futó számlázó program, elektronikus dokumentumtárolás stb.).
Nem a technológia a lényeg
Végül, ha már évek óta csináljuk a digitalizációt, akkor úgyis fel fogjuk ismerni, hogy nem az eszköz a lényeg, hanem a saját adatvagyonunk. Az eszköz kiválasztásánál fontos elvárássá válik a technológiával szemben, hogy az adatok költöztetése megoldható legyen (pl. ERP váltásakor) vagy hogy együttműködjön a meglévő rendszereinkkel, „megegye” az abból kijövő adatokat, és képes legyen megfelelő formátumban visszaadni a feldolgozott eredményeket. Szóval nem a technológia a lényeg, hanem, hogy képesek legyünk használni.
A Digiméterről:
A Digiméter kutatássorozat a kkv szektor digitális versenyképességét méri évente két alkalommal: egy általános méréssel ősszel és egy speciális témájúval tavasszal. A Digiméter projekt elsősorban szponzori modellben működik, kiemelt támogatói a SimplePay by OTP Mobil és a Shoptet, támogatók a Vodafone Business, valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara. A projekt anyagai szabadon elérhetők a https://digimeter.hu/ oldalon.