Bárki képes keményen dolgozni amikor motivált, sőt, egyenesen sikeresebben tárgyalunk, amikor alapvetően jól megy az üzlet, ami visszahat az eredménye. De mi van akkor, ha stagnál a piac, esetleg jelentősen romlanak a körülmények? Hogyan tartsunk ki, mi köze van ennek az egésznek a sikerhez, és hogy kerül ide a fókusz?
Kezdjük az elejéről: mi a fókusz és miért fontos?
A fókusz egy olyan tartós és céltudatos figyelem egy-egy kulcs dolog irányába, amely adott esetben azt nehezítő, akadályozó külső hatás ellenére sem változik meg. Érdekesség, hogy a fókusz egy inverz jelenség, mert valójában azzal választjuk ki a figyelmünk célpontját, hogy kizárunk minden egyebet, tehát nemet mondunk minden olyan dologra, ami nem a célt szolgálja.
E-commerce nyelvre lefordítva: ha sikerült megfelelő számú vásárlót beterelni az oldalunkra de azok nem konvertálnak, akkor leginkább a konverziót javító megoldások megtalálásán érdemes fáradozni. Úgy mint például a megfelelő UX, ár, kínálat, üzenet, vásárlók mélyebb, adat alapú megismerése, oldalbetöltési idő – és így tovább. Sokkal inkább ez, sem mint még több social média költés, vagy bármi egyéb, nem kattintást, vásárlást támogató fejlesztés. (Az AI gyors konverzió boostoló megoldásait haladó játékosoknak ajánlom).
Fókusz, vagy koncentrált figyelem nélkül könnyen beragadhatunk számos ötletbe, felesleges teendőbe, amivel elveszíthetjük az eredeti célt a szemünk elől, és a nap végén nem érünk el sikert.
Mégis miért olyan kínkeserves fókuszálni?
A fókusz megtartása leginkább azért nehéz, mert tudatosságot igényel. Magánemberként is nagyfokú tudatosságot igényel: FOMO, kütyük babrálása, feladatok és időnyomás, állandó online lét, stb. kordában tartása nagyon könnyű út a széteséshez, valóságból kimaradáshoz.
Üzleti oldalról a koncentrált figyelemhez, tevékenységhez nagyon nagy segítség egy üzleti stratégia, amit minden körülmény között követni lehet. Ez azt is jelenti, hogy ennek hiánya nagy eséllyel fókuszvesztéshez vezet. A konkrét átgondolt, leírt stratégia megléte még ma sem mindig egyértelmű a vállalkozásoknál.
A multitasking mítosz
Tegyük a szívünkre a kezünket, ki nem szokott azonos időben több feladattal foglalkozni? Miközben meetingek alatt megválaszolunk hat másik emailt, egyperegyek alatt facebookozunk, banki utalás közben telefonálunk, valamire, vagy egyikre sem figyelünk jól, gyengülhet a végső eredmény is. Ha nem állítunk prioritásokat, az adott pillanatban azt hihetjük, hogy minden email, telefon, meeting azonnal és nagyon fontos. (És ha én is ott ülök, ezzel én is nagyon fontos leszek).
Ebben az esetben a nap végén azzal áltatatom magam, hogy „de hatékony voltam!”, mert a villámgyorsan fel is dolgoztam az emaileket… Pedig ez önámítás! Mert ha a rendszer így, ezzel együtt is működik, akkor az a meeting részvétel valójában felesleges.
Ha van egyértelműen kommunikált stratégiánk, világos felelősségi körökkel, akkor tudjuk, hogy milyen feladataink vannak, és mik nincsenek, mintha belenéznénk egy speciális távcsőbe.
Felelősséghárítás, lövészárok üzemmód, “túlhájpolás”
Mához képest pozitívabb izgalom volt a Covid19 elsődleges paráiból felocsúdva rájönni, hogy sugárhajtásúvá vált az e-commerce, a kisgyerekektől a nagymamákig, mindenki kényszer digitalizálódott és “dőlt a lé” az ekereskedőkhöz. Érdekes, hogy a bővelkedés idejéből nem emlékszem olyan témákra, hogy üldözzük a visszáruzós ”trükközőket”, vagy boszorkányégetjük a kínai importőröket, hiszen akkor “mi voltunk az eredményeink okozói, mi voltunk szuper ügyesek”.
A siker időszaki fényezős viselkedésünk mellett – nagyon úgy tűnik – a nehéz időszakban szeretünk a boszorkányégetés köpönyege mögé bújni.
Elkezdünk gőzerővel azzal a pár darab utánvéttel visszaélő pitiáner bűnözővel foglalkozni, aki a teljes eredmény elhanyagolható részét adja. Fenyegetőzünk, utánvét “Harkonnenek” bárlistázásával foglalkozó vállalkozások indulnak, feljelentéseket teszünk távoli szereplők ellen. Miért…?!
A “selyem kommersz” világa nem most indult. Bár talán úgy tűnhet, hogy a Temu-val most érkezett meg maga az ördög, aki miatt nem megy úgy az üzlet itthon. Mára a leghangosabb szakértők a hírverés által gerjesztett figyelem érdekében a Temu piedesztálra emelésével foglalkoznak, és már az első három havi adatból őrült trendekre is következtettünk. Kereskedőként kővel dobálózunk. Közben, legalább már 15 éve vásárolunk az Aliexpresszről, volt egy Wish-körüli, mára már letekert volumenű hírverés is és van még Sheinünk is. És igen, most van egy Temu, ami körül soha nem látott tűztánc van. Mit csinál a Temu? Talán abban különbözik a korábban sorolt szereplőktől, hogy tényleg jól csinálja azt, amit csinál. Mindeközben jelenleg az látható, hogy nem fenntartható a jelenlegi működési modellje.
A kérdés tehát az: mi miért nem a lényegre fókuszálunk?
Vagyis miért nem arra, hogy hogyan csináljuk jól? Itt találtok néhány, korábban jól megírt példát minderre.
A környező országokból: Csehország, Románia, számos olyan szereplőt ismerünk, akik szinte kivétel nélkül eljátszották a “jöttünk, láttunk, győztünk” modellt. Magyarországra érkezésük után, újra és újra tarolnak, érdemes megnézni és megtanulni, hogy mit és hogyan csinálnak. De nem csak külföldi szereplőket lehet kiemelni: számos hazai példa van, akik előtt tiszteleghetünk, mert úttörők, különlegeset tesznek le az asztalra éveken keresztül mint egy Alinda, egy Pelenka.hu, egy Lumenet, egy Euronics egy Játéknet egy Gépdepo, Reflexshop vagy egy epitoanyag.hu. (a teljesség igénye nélkül)
-
Üzleti terv
Egy üzleti stratégia abban segít, hogy kijelöli a főbb stratégiai célokat, kinek, mit, hogyan, hol, miért csinálunk. Megadja a cél eléréséhez szükséges utat, erőforrásokat, amiből már világos, hogy milyen folyamatok során mit kell tenni, és mindez mennyibe kerül a nap végén. Például, mekkora árbevételt érhetek el a harmadik év végén, ehhez mennyi látogatóra milyen konverzióra és milyen átlag kosárértékre van szükségem? Mennyit költhetek marketingre? Érdemes-e saját raktárat fenntartani belső logisztikával, vagy jobban megéri kiszervezni?
Ha ez nincs meg, akkor csak úgy csinálunk ezt azt, amit éppen jónak gondolunk tetszőleges sorrendben.
-
Kitartás
Egy nap az Atomic Habits című méltán híres könyv írója lement egy edzőterembe és megkérdezte az olimpikonokat is képző edzőt, hogy mitől lesz valakiből igazi átlagon felüli eredményeket elérő sportoló? A logikus dolgok, mint tehetség, genetika, szerencse mellett, egy figyelemre méltó dolgot is mondott: az igazán sikeresek pedig azok, akik akkor is kitartanak és nap, mint nap újra emelik a súlyzókat, amikor az már rettentően unalmas és fárasztó. A helyzet az, hogy amikor lassul a piaci sugárhajtás, akkor is ki kellene tudunk tartani, akkor is a célokat figyelve nap, mint nap lemenni az edzőterembe. Ha van edzéstervünk, akkor ez azért könnyebb.
Ezek azért szükségesek, hogy az esetleges lassulást vagy egyenesen többszintű makropiaci csapásokat (vásárlóerő visszaszorulása, covid utáni erős visszakorrigálás az offline felé, forintárfolyam beszakadása, újabb kínai szereplők stb.) is a lehető legkisebb sérüléssel éljük túl.
Összefoglalásként pár gondolat a fókuszhoz és a sikerhez:
- Legyen üzleti stratégiánk, hogy tudjuk merre haladjunk bármi is jöjjön közbe
- Tanuljunk a tőlünk jobbaktól, példaként és ne ellenségként kezeljük őket.
- Ne másokat hibáztassunk sikertelenségeinkért.
- Minden nap kitartóan gyakoroljunk, ismerjük meg jobban a piacot a vásárlóinkat
- Azzal foglalkozzunk, amire ráhatásunk van, ami növeli a vásárlói bizalmat és amitől tényleg jók leszünk.