A közösségi média nagyon szerteágazó terület, éppen ezért azoknak, akik foglalkoznak profilok, oldalak menedzselésével, szükségük van olyan eszközökre, amelyek segítenek úrrá lenni a káoszon, és meggyorsítják a tartalomkezelést. Saját tapasztalataim alapján összeszedtem, melyek nélkülözhetetlenek a munka során.

Ha posztolni, időzíteni kell

A klasszikus kedvenc: Hootsuite

Hootsuite

Minden extrával felszerelt eszköz, igényes félprofiknak és ügynökségeknek. Küllemében és felszereltségében is remek, intuitívan használható, szép és egyszerűen megtanulható a kezelése. Mindent tud, amit egy közösségimédia-kezelő szoftvernek tudni kell, és a versenytársait messze felülmúlja analitikai eszközeiben. Mobilalkalmazása nem rossz, de közel sem ér fel az asztali verzióhoz. A Hootsuite nagy hátránya, hogy kifejezetten drága (havi 99 dollár), amennyiben az ember 10 profilnál többet akar vele menedzselni. Magam is ezért váltottam a következőre.

A Szent Grál: SocialPilot

Akkor kezdtem el használni “a pilótát”, amikor nagyon sok Facebook-oldalra kellett posztolnom nagyon sok tartalmat. Igazi nehéztüzérségnek bizonyult, könnyedén és szinte üzemszünet nélkül dolgoztam vele végig nagyjából két évet. 80-90 oldalra időzítettem vele link-, kép- és videós posztokat, naponta 1000-2000 közötti nagyságrendben, szinte hiba nélkül. Na, nem a saját hibámról van szó, az nyilván előfordult, de maga a szoftver remekül működött. Ehhez a mennyiségű munkához már a professzionális előfizetést használtam, ami nagyjából évi 1000 eurós nettó árával kifejezetten megéri. A fentebb már tárgyalt Hootsuite ugyanerre a mennyiségre 6000 eurós árajánlatot adott, ráadásul ott csak 5 felhasználót lehetett volna hozáadni, nem 10-et, mint itt.

Igaz, akkor még a SocialPilot sokkal “fapadosabb” rendszer volt. Ma már nem az: rengeteg extrával bővítették az elmúlt években, ezek közül sok a mindennapi, normál használat során is jól jön. Ebből mutatok most néhányat.

Socialpilot

Az egyik legnagyobb különbség korábban az volt, hogy a SocialPilot kezelőfelülete jóval puritánabb volt, kevésbé vizuális, nem annyira intuitív. Mára naptárnézetben is láthatók a beidőzített posztok, a naptár idősávjaira kattintva hozhatók létre újak. Ha át akarunk ütemezni valamit, elég egyszerűen megragadni és arrébb húzni – a vizuális kezelőfelület hiányát tehát pótolták.

Fontos újítása az elmúlt évnek az automatizált UTM-paraméterezés. Ez tényleg szuper hasznos funkció: előre megadhatjuk a paramétereket, aztán a bejegyzés elkészítésekor legördülő listából választhatjuk ki, amelyiket alkalmazni akarjuk – természetesen az alapbeállítás definálható, és ha linkrövidítőt (pl. Bitly) használunk, abba is bekerül a paraméter.

A SocialPilot újabban képes arra is, hogy előre megadott szempontok alapján hirdetésre adjon be posztokat, emberi beavatkozás nélkül. A mutatványt félautomatán is tudja, vagyis felajánlja hirdetésre azokat a bejegyzéseket, amik jól teljesítenek organikusan, vagyis várhatóan nagyot mennek majd kiemeléssel is.

Napi szinten használom azt a funkciót is, hogy a Facebook-posztokhoz már a szerkesztéskor megadható az első komment. Én azt vallom, hogy nem szabad megspórolni azt a fél percet, amibe az első hozzászólás elkészítése kerül. Ha a poszt típusa link, akkor az első komment lehet egy másik link – cikknél mondjuk egy kapcsolódó cikk -, de lehet egy mém jellegű kép vagy akár egy korábbi posztunk linkje. Ha a poszt kép, akkor mindenképpen linket adok meg első kommentnek, nemcsak forgalomterelési céllal, hanem afféle aláírásként is. Videónál – főként akkor, ha hirdetésbe megy – érdemes magából a videóból kiemelni valamilyen részletet, ezzel sarkallva a kommentelőket, hogy először nézzék végig a videót, és utána szóljanak hozzá. Első kommentet egyébként Instagram-posztoknál is meg lehet adni, de ott nem lehet linket.

Bosszantó dolog, hogy mára már egyre bonyolultabb kinyerni a Facebook posztok azonosítóját (Post ID), amit pedig a legtöbb hirdetésmenedzser használ a kiemelések megadásához. A SocialPilot ezt is megoldja, ugyanis a már élesbe kitett (Delivered) bejegyzések adatai megmaradnak, egyetlen kattintással előhívhatók, és persze rögtön visszakapjuk az említett azonosítót.

A SocialPilot képes arra is, hogy Google vagy Excel táblázatból tömegesen töltsünk fel bele időzített posztokat (Bulk Schedule). Ezzel gyakorlatilag határtalanná teszi azt az üzemméretet, ahol a rendszert használni lehet. Képes a program rss-ből automata posztolásra is, a csatornák száma ráadásul skálázható, ötösével lehet vásárolni őket. A mobilalkalmazás is használható, ám közel sem teljes funkcionalitással, az UTM például hiányzik belőle.

A legfejlettebb: Sprout Social

Sproutsocial

Nagyon drága és nagyon erős rendszer, mindenhol csak szuperlatívuszokban beszélnek róla. Mesterséges intelligenciát használ arra, hogy meghatározza, mely közönségeknek, mikor és milyen tartalmat érdemes posztolni a legjobb eredmények érdekében. Részletes és nagyon vizuális analitikai rendszerével segít a stratégiai tartalomtervezésben, sőt, az előállításhoz is bőven nyújt segítséget. Kipróbálása ingyenes, nem kell hozzá még kártyaszámot sem megadni – az előfizetés viszont legalább 250 dollárba kerül havonta, ami igencsak borsosnak számít a versenytársakhoz képest.

Tartalomkészítéshez nagy segítség

Mobilos szuperstúdió: SnapSeed

Snapseed

A Google által gyártott alkalmazás a legjobb mobilos fotószerkesztő – ezzel nemigen lehet vitatkozni. Egyszerű használatához képest tényleg nagyon erős, és nemcsak arról van szó, hogy pillanatok alatt tökéletesre varázsolja a fényeket egy hátulról megvilágított mobilos fotón, hanem hogy egyáltalán nem okoz neki gondot bizonyos dolgokat eltüntetni a képről, gyerekjáték a retusálás, lehet exportálni különböző formátumban, méretben és felbontásban, és normálisan kinéző feliratokat is el tud helyezni a képeken. Közösségimédia-menedzsereknek kötelező, hacsak nem mindenhova a laptopjukkal járnak (amit szintén meg lehet érteni).

Klasszikus erőgép: Adobe Photoshop

Adobe Photoshop

Nem készült még olyan kreatív szoftver, aminek a neve többször hangzana el. A köznyelvben a retusálás szinonimájaként használt “soppolás” természetesen a Photoshop nevéből jön. Ma már mobilon is hasít, főként kistestvére, a Lightroom, de azért egy komolyabb számítógép és több hónap gyakorlás kell hozzá, hogy jól kihasználhassuk minden előnyét. Ezen cikk írásakor egyébként az egész Adobe kreatív csomag (CreativeCloud, ami tartalmazza a PS mellett a többi programjukat, többek közt az Illustratort és a Lightroomot is) akciós volt, havi 40 euró környékén adták az előfizetést.

Egyszerű és nagyszerű képbank: Shutterstock

Shutterstock

Nincs még egy olyan stockfotó adatbázis, amiben ilyen mennyiségű jó minőségű tartalom lenne, mint a Shutterstock. A beépített képszerkesztő ráadásul nagyon meg tudja könnyíteni a munkát, ha az embernek gyorsan, sok tartalmat kell gyártani. A 350 letöltést tartalmazó, nagy előfizetés havidíja 200 euró – ebben már minden benne van, kivéve a kereskedelmi célú felhasználást nyomtatott anyagokban, amiért külön kell fizetni. Videóban is sokat fejlődött az adatbázis, ráadásul lényegesen olcsóbb a legtöbb versenytársnál.